یادداشت؛

آمار ازدواج با برداشتن موانع اقتصادی رشد می‌کند

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۰۵:۰۲:۴۲
کد خبر: ۸۹۸۵۲۶
آمار ازدواج با برداشتن موانع اقتصادی رشد می‌کند
سید عبدالحمید احمدی- معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امروزه تاخیر در ازدواج دغدغه اصلی خانواده‌هاست و این دغدغه دلایل بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آنها ترویج تشریفات و تجمل‌گرایی در برگزاری مراسم ازدواج است. در واقع آیین‌های دست و پاگیرو هزینه‌های سنگین تشریفاتی در مراحل مختلف ازدواج ازعقدکنان وجهیزیه و عروسی و خرید و ...موجب شده از یک اتفاق مهم ساده و صمیمی، کاری سخت و دشوار پیش روی جوانان قرار بگیرد و آنها را از این امر مهم باز دارد.

به باور اینجانب بیکاری، نداشتن شغل مناسب و نبود درآمد حداقلی مهم‌ترین دلایل برای تاخیر در ازدواج و تشکیل زندگی مشترک است و من سهم زیادی از تاخیر درازدواج را ناشی از بیکاری جوانان می‌دانم.  وقتی جوان، شغلی نداشته باشد و احساس کند نمی تواند روی پای خود بایستد و از پس هزینه های زندگی برآید، قطعا براحتی تن به ازدواج نمی دهد.

گرچه افزایش وام در شرایط کنونی بویژه در شهرهای کوچک و روستاها که به هرحال هزینه زندگی کمترو معیارها متفاوت تر است، بسیار کمک‌کننده است و دست خانواده‌ها و جوانان را می‌گیرد و ما آثار و تبعات آن را در آمارهای موجود و افزایش تعداد ازدواج ها می بینیم، اما معتقدم برای کلانشهرها و بویژه مشکل مسکن، باید تسهیلات ویژه تری برای جوانان اختصاص یابد که آنها با خیال آسوده¬تری بتوانند زندگی مشترک خود را تشکیل بدهند.

برای نهادینه کردن فرهنگ ازدواج آسان مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم، تسهیل ازدواج است. ضمن اینکه باید برنقش دستگاه‌های فرهنگ‌ساز مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و نقش آفرینی شخصیت‌های فرهنگی تاکید کرد، اما معتقدم برداشتن موانع مادی ازدواج مانند بیکاری ومسکن گران باید گام اول باشد، تا جوان از درآمد حداقلی که بتواند روی پای خود بایستد و هزینه زندگی را تامین کند، برخوردار نباشد، ما نمی توانیم از او بخواهیم به ازدواج رغبت نشان دهد و برای این تصمیم مهم زندگی اش دچار تزلزل نشود.

 ما هر چقدر سخنرانی کنیم، میزگردهای تخصصی برگزار نماییم، از تبعات تاخیر در ازدواج بگوییم، در خصوص اهمیت ازدواج و تاثیر آن در رشد فردی و اجتماعی جوانان حرف‌های کارشناسانه بزنیم، ولی جوان شغل و درآمد حداقلی نداشته باشد و نتواند مسکن مناسب برای خود و خانواده اش تهیه کند، کارآیی لازم را نخواهد داشت. بنابراین رفع موانع اقتصادی ازدواج جوانان، گام اصلی است و البته پس از آن برای اصلاح فرهنگی نیز باید گام‌های بلندی برداشت.

نظر شما