اتفاقات مهم اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال/ فروش پایان نامه در سایت دیوار/ حذف نام شهدا از معابر پایتخت؟/ جریمه پزشکان متخلف از اول مهرماه/ افزایش اعتیاد در زنان

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۵:۴۱:۳۱
کد خبر: ۸۹۹۷۲۲
ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال/ فروش پایان نامه در سایت دیوار/ حذف نام شهدا از معابر پایتخت؟/ جریمه پزشکان متخلف از اول مهرماه/ افزایش اعتیاد در زنان
طی هفته گذشته اتفاقات خوب و بدی در رسانه‌ها و در حوزه اجتماعی منعکس شد که مرور این اخبار جالب توجه است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هفته آخر شهریورماه اتفاقات تلخ و شیرینی در فضای مجازی منتشر شد. خیلی از این اتفاقات و اخبار آنقدرها جالب توجه بود که در همه شبکه‌های مجازی و رسانه ها انعکاس یافت. مرور برخی از این اخبار در ادامه خالی از لطف نیست.

 

خبر مهم هفته؛ ازدواج زیر 13 سال باطل است

آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید، در پاسخ به پرسشی درباره ازدواج در سن زیر ۱۳ سال تاکید کرد: در عصر و زمان ما عملا ثابت شده این ازدواج‌ها به مصلحت دخترها و پسرها نیست و دارای مفاسدی است و با توجه به این که غبطه و مصلحت باید رعایت شود این گونه ازدواج ها باطل است و اعتباری ندارد.

 

خبر خوب هفته؛ خروج سربازان از مرز برای پیاده روی اربعین/ 40 دانشگاه ایران در جمع دانشگاه های برتر

معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی عنوان کرد که  آن دسته از کارکنان وظیفه که تمایل به حضور در پیاده روی معنوی اربعین حسینی (ع) را دارند، باید برای دریافت مجوز خروج از کشور از طریق نیروی انسانی رده خدمتی خود اقدام کنند.

***

رتبه‌بندی جهانی تایمز برای معرفی برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و ۴۰ دانشگاه ایرانی در جمع هزار و ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.

 

شایعه هفته؛ حذف نام شهدا از معابر پایتخت

چند روز اخیر انتشار و یا بازنشر تصاویری از حذف واژه «شهید» از نام تابلوی چند خیابان و معبر پایتخت، به سرعت به سوژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت به نحوی که موضوع به تریبون نمازجمعه هم رسید و در تبریز، امام جمعه نسبت به حرکت شهیدزدایی هشدار داد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به این ادعای کذب که این روزها در فضای مجازی و برخی سایت‌های عنوان می‌شود گفت: تصاویر موجود نشان می‌دهد در سال۹۰ همین تابلوهایی که امروز هم برخی نشان می‌دهند و می‌گویند ما نام شهید را از آن حذف کرده‌ایم، به همین شکل بوده‌اند و تعجب من این است چرا شهرداری وقت در قبال این اخبار، دست به اصلاح تابلوهای این معابر نزده است. شاید ملاحظات تکنیکی و خاصی مطرح بوده اما ما اعلام کرده‌ایم برخی از این ملاحظات تکنیکی را قبول نداریم و بر استفاده از کلمه شهید در این تابلوها تاکید بسیار کردیم.

از سوی دیگر شهردار تهران به موضوع حذف نام شهدا از تابلوهای شهری واکنش نشان داده و گفته است برخی از افراد به جای احترام به شهدا دنبال مسائل دیگری هستند.

ابراهیم امینی، عضو حقوقدان شورا، در این خصوص گفت: متاسفانه این‌روزها شاهد هستیم که برخی برخی جریانات آشکار و پنهان سیاسی در آستانه هفته دفاع مقدس به جای استفاده از این مفاهیم و نمادها برای ایجاد وحدت و همدلی در کشور که بیش از هرزمان مورد نیاز است، سعی دارند با استفاده سیاسی و ابزاری از نام شهدا و اتهام‌سازی، به دو قطبی کردن فضای سیاسی جامعه بپردازند. کمیته ویژه‌ای در کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران برای بررسی سوالات و شایعات به‌وجود آمده در زمینه حذف نام مقدس شهدا از برخی تابلوهای مزین به‌نام شهدا در معابر شهری تشکیل شده است.

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در این رابطه واکنش نشان داد و اتهام شهید زدایی را یک ستم آشکار دانست و عنوان کرد که برخی در نشر اخبار نادرست کوتاه نمی‌آیند.

 

تقلب هفته؛ فروش پایان‌نامه در سایت دیوار

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از فروش پایان‌نامه روی سایت دیوار خبر داد و عنوان کرد تقلب در دانشگاه‌های غیر دولتی بیشتر است که با همه آن‌ها برخورد خواهد شد.

 

اتفاق هفته؛ جریمه پزشکان متخلف

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی عنوان کرد که پزشکانِ مخالف کارتخوان جریمه می‌شوند.

 

انتقاد هفته؛ چرایی عدم انتصاب جوانان

حجت نظری در انتقاد از اعضای شورای شهر در خصوص نحوه سیاست گذاری لایحه انتصاب جوانان در شهرداری تهران صحن شورای شهر را ترک کرد.

وی در توضیح این اقدام گفت: باید ضمانت اجرا برای لایحه انتصابات جوانان وجود داشته باشد اما اعضا رای کلی به لایحه دادند که به جامعه القا کنند موافق جوان‌گرایی هستند. با ارائه پیشنهادات مصوبه را بی اثر کردند.  جایی که شورا به سمت جوان فریبی رفت آنجا بود که پیشنهاد از سوی شهرداری ارائه شد که مصوبه را ساقط کند و یکی از اعضای شورای شهر آن را ارائه کرد. در این پیشنهاد عنوان شد که مصوبه به بعد از این تاریخ جاری باشد و قبل از این مصوبه افراد در جای خود باقی بمانند.  بهترین نوع تخریب، میتوان دفاع بد باشد و این مصوبه دفاع بد از جوان گرایی بود.  شهرداری تمام تلاش خود را کرد تا با جوان گرایی تقابل کند و احساس پیروزی دارد. یکی از مدیران شهرداری گفت در طول ۵ ماه اخیر تعداد زیادی از بانوان در لایه های مدیریتی کاهش پیدا کرده است.

 

صرفه‌جویی هفته؛ حذف قبوض خدماتی

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر این‌که با حذف قبوض کاغذی هیچگونه تغییری در نحوه محاسبه و تعرفه برق مشترکان رخ نداده است، گفت: با اجرای این برنامه تنها قبوض پیامکی و الکترونیکی جایگزین قبوض کاغذی شده و هیچ تغییری در نحوه محاسبه قبض و یا نرخ‌ها اتفاق نیفتاده است.

همچنین شهرداری عنوان کرده که قصد دارد با قبوض کاغذی عوارض شهری خداحافظی کند

 

پیگیری هفته؛ جدایی نوزادی از مادر در یکی از بیمارستان‌های تهران

طی هفته گذشته بیمارستانی در تهران از دادن نوزادی به مادرش به دلیل عدم صلاحیت خودداری کرد. وکیل بیمارستان عنوان کرد دستور موقت قاضی برای انتقال نوزاد به بهزیستی صادر شده چراکه مادر کارتن خواب است و احتمال فروش نوزاد وجود داشت. این در حالی است که  مادر نوزاد اعتراض داشت که نگذاشتند به فرزندم شیر بدهم و او تاکید کرد که سالم هستم و اعتیاد ندارم در این رابطه یکی از مسئولان بیمارستان گفت که موظف به پاسخگویی نیست.

 

وعده هفته؛ تسهیلات استفاده از دوچرخه به خبرنگاران

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ارائه تسهیلات به خبرنگاران جهت استفاده از دوچرخه خبر داد.  یوسف حجت، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره برنامه‌های این سازمان جهت اشاعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و کاهش استفاده از خودروهای شخصی اظهار داشت:‌ استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی (بیدود) از جمله اقدامات مؤثری بوده که در این راستا اجرایی شده و ما تلاش می‌کنیم با حمایت از این بخش خصوصی استفاده از دوچرخه را در پایتخت گسترش دهیم. مکانیزم‌هایی در حال بررسی است تا خبرنگاران بتوانند هر چه بیشتر از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند و بدون پرداخت ودیعه این دوچرخه‌ها برای تردد به آنها ارائه شود.

 

هشدار هفته؛ افزایش اعتیاد در زنان

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه شاهد کاهش سن اعتیاد هستیم، گفت: زنان هم به این کار روی آورده‌اند و این موضوع در حال افزایش است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز