خطوط روی ناخن به چه معناست؟ / چگونه می توان آن هارا از بین برد

۱۳۹۸/۰۷/۲۶ - ۱۳:۲۱:۲۱
کد خبر: ۹۱۳۲۷۲
خطوط روی ناخن به چه معناست؟ / چگونه می توان آن هارا از بین برد
عوامل متعددی مانند سن، آسیب‌های جسمانی یا برخی بیماری‌ها می‌توانند علت خطوط روی ناخن یا برجستگی روی ناخن باشند. با مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها و استفاده کمتر از مانیکور می‌توانید مانع از ایجاد این خطوط شوید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با نگاه کردن به ناخن می‌توان اطلاعاتی درباره سلامت عمومی بدن به دست آورد. اگر مشکلی در بدن پدید آید، ناخن‌ها ممکن است تغییر کرده و گاهی اوقات خطوط و برجستگی‌هایی بر روی آن‌ها پدیدار شود. در این مقاله با علت خطوط روی ناخن و بهترین روش برای از بین بردن آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

علت خطوط و برآمدگی های عمودی روی ناخن

خطوط عمودی روی ناخن‌ها شایع‌ترین نوع برجستگی بر روی ناخن‌هاست که حدود ۲۰ درصد از افراد بالغ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته متخصصان پوست، در اکثر موارد این وضعیت نشانه پیری است. ناخن‌ها بیشتر از کراتین ساخته شده اند که این پروتئین در مو و لایه خارجی پوست نیز یافت می‌شود. با بالا رفتن سن، همان‌طور که پوست، خشک‌تر و مو‌ها زبرتر می‌شوند، ناخن نیز تغییر می‌کند، زیرا بدن دیگر به سختی قادر به حفظ رطوبت خواهد بود.

با این حال اگر تغییراتی مانند شکستگی یا تغییر رنگ ناخن را مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، برجستگی‌های روی ناخن می‌توانند نشانه کم خونی، روماتیسم مفاصل یا مشکلات قلبی عروقی باشند. برای مثال، ایجاد تنها یک برآمدگی در وسط ناخن می‌تواند نشانه کمبود مواد مغذی مانند پروتئین یا اسید فولیک باشد.

علت خطوط افقی روی ناخن

خطوط و برآمدگی‌های افقی که به آن‌ها «خطوط بیو» نیز گفته می‌شود، کمتر شایع بوده و می‌توانند نشانه بیماری یا فقط اثر یک زخم کهنه باشند. این وضعیت ممکن است به دلیل توقف موقت رشد ناخن در پیکره ناخن ایجاد شود. این برجستگی‌ها اغلب بی خطر بوده و ناشی از آسیب دیدگی‌های ابزاری مانند مانیکور، گیر کردن انگشت لای در و موارد دیگر هستند.

هرچند گاهی اوقات این وضعیت می‌تواند ناشی از یک بیماری پوستی مانند اگزما، پسوریازیس یا پارونیشی مزمن (عفونت چین ناخن که باعث تورم و قرمز شدن پوست می‌شود) باشد.

علاوه بر بیماری‌های پوستی، خطوط افقی می‌توانند نشانه مشکلات بدنی نیز باشند. برای مثال، کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند بر هورمون‌های مرتبط با رشد ناخن، پوست و مو تأثیر گذارد. اگر تمام انگشتان دست و پا همزمان دچار خطوط بیو شوند، این وضعیت می‌تواند نشانه عفونت‌هایی مانند ذات الریه، اوریون یا سیفلیس یا حتی مشکلات مرتبط با قلب، کبد یا کلیه باشد. به‌خصوص اگر این برجستگی‌ها با تغییر رنگ، شکنندگی و بدشکلی همراه شوند.

بهترین روش‌های از بین بردن خطوط روی ناخن

در ادامه به ۱۱ روش برای از بین بردن خطوط روی ناخن اشاره خواهیم کرد.

۱. به طور مرتب ناخن‌های خود را مرطوب کنید

مرطوب کردن ناخن‌ها با کرم یا روغن می‌تواند به کاهش برجستگی‌ها و حفاظت از کراتین ناخن کمک کند. از مرطوب کننده‌های حاوی سرامید‌ها یا آلفا هیدروکسی اسید استفاده کنید که برای حفظ رطوبت و تقویت ناخن‌ها مفید هستند.

اگر ناخن‌های شما حالت شکنندگی پیدا کرده اند، می‌توانید قبل از خواب آن‌ها را کاملا مرطوب کرده و سپس از دستکش نخی و سبک برای جذب کامل رطوبت استفاده کنید.

۲. ناخن‌های خود را مرتب و تمیز نگه دارید

کوتاه نگه داشتن ناخن می‌تواند مانع از آسیب دیدگی آن شود. با این حال کوتاه کردن بیش از حد و مداوم ناخن ممکن است باعث بروز برجستگی بر روی ناخن شود. از ناخن‌گیر مناسب و استاندارد برای گرفتن ناخن‌های خود استفاده کنید. ناخن‌ها را از ته نگیرید.

۳. ناخن‌های خود را نجوید و به آن‌ها ور نروید

ناخن و پوست اطراف آن به محرک‌های خارجی واکنش نشان می‌دهند. از این رو، جویدن و ور رفتن به ناخن می‌تواند احتمال بدشکل کردن ناخن را افزایش دهد. محرک‌هایی که باعث می‌شوند به جویدن ناخن خود روی بیاورید را شناسایی و با کنترل آن‌ها از آسیب دیدگی ناخن‌های خود جلوگیری کنید.

۴. به آرامی ناخن‌ها را پرداخت کنید

اگر چه پرداخت کردن ناخن باعث درمان خطوط و برجستگی‌های ناخن نمی‌شود، اما پرداخت و سوهان زدن آن‌ها به آرامی می‌تواند به پوشاندن و مخفی کردن آن‌ها کمک کند. با این حال توجه داشته باشید که با احتیاط از بافر ناخن استفاده کنید، زیرا این کار صفحه ناخن را نازک کرده و می‌تواند ناخن را مستعد آسیب و شکستگی کند. توصیه می‌شود حداکثر ماهی یک بار از بافر ناخن استفاده کنید.

۵. مراقب پوست دور ناخن باشید

با مراقبت کردن از پوست دور ناخن می‌توانید مانع از ایجاد برجستگی‌های روی ناخن شوید. پوست دور ناخن مانع از ایجاد آلودگی و عفونت در بافت انگشتان می‌شود. کندن و فشار به پوست دور ناخن، نه تنها باعث بروز عفونت، آسیب به پیکره ناخن و همچنین تغییر شکل آن می‌شود، بلکه ممکن است باعث ایجاد یک برآمدگی دائمی بر روی ناخن شود.

۶. دست‌های خود را بیش از حد نشویید

شستن بیش از حد دست‌ها باعث کاهش روغن‌ها و نرم کننده‌های طبیعی پوست شده که این امر منجر به خشکی و حتی اگزمای دست و در نتیجه باعث ایجاد تغییر در ناخن‌ها می‌شود. در زمان شستن ظروف حتما از دستکش استفاده کنید. به یاد داشته باشید به طور مرتب از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

۷. استفاده از یک رژیم غذایی سالم

اگرچه این موضوع نادر است، اما گاهی اوقات خطوط و برجستگی‌های روی ناخن ممکن است نشانه بیماری یا کمبود ویتامین باشد. استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و نوشیدن آب کافی می‌تواند مانع از بروز این شرایط شود. توصیه می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری خود را از چربی‌های سالم (روغن زیتون، آجیل، تخم ها)، ۲۰ درصد از پروتئین (گوشت بدون چربی، ماهی، لوبیا) و ۴۵ تا ۵۰ درصد از کربوهیدرات‌های سالم (میوه ها، سبزیجات، غلات کامل) تامین کنید.

بعلاوه برای تقویت رشد ناخن‌ها، مصرف مواد زیر را فراموش نکنید:

محصولات لبنی (شیر، پنیر، ماست)

بیوتین (سبزیجات، تخم مرغ، آجیل)

روی (گوشت بدون چربی، ماهی، اسفناج، قارچ)

۸. استفاده از دارو‌های سفت کننده و تقویت کننده ناخن

اگر برجستگی‌های ناخن با شکستگی یا ترک همراه باشند، احتمالا پزشک برای شما قطره یا دارو‌های مرتبط با تقویت ناخن تجویز خواهد کرد.

توجه داشته باشید حتما از نسخه پزشک استفاده کرده و از مصرف دارو‌های بدون نسخه اجتناب کنید.

۹. استفاده از پرکننده ناخن در زمان مانیکور

متأسفانه لاک ناخن به تنهایی برآمدگی‌های ناخن را پنهان نمی‌کند. بهتر است از لاک ناخن و پرکننده ناخن به طور همزمان استفاده کنید. بعلاوه توجه داشته باشید که از لاک و محلول های پاک کننده‌ ای استفاده کنید که کمترین آسیب را به ناخن‌های شما وارد می‌کنند.

۱۰. به ناخن‌های تان فرصت نفس کشیدن دهید

استفاده بیش از حد از مانیکور می‌تواند باعث تضعیف و افزایش شکنندگی ناخن‌ها شود. همچنین استفاده از استون‌ها می‌تواند خصوصیات شیمیایی سطح ناخن را تغییر دهد. این موضوع ممکن است توانایی چسبندگی سلول‌های ناخن به یکدیگر را تضعیف کرده و منجر به شکنندگی و برآمدگی ناخن شود.

اگر احساس می‌کنید ناخن‌هایتان خشک و شکننده شده اند، بهتر است به مدت سه تا چهار هفته از مانیکور کردن آن‌ها خودداری کنید.

۱۱. مصرف مکمل‌های بیوتین

برخی گزارش‌ها نشان داده اند که مصرف مکمل‌های بیوتین ممکن است به تقویت صفحه ناخن کمک کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز