معاون وزیر بهداشت:

کشورهای همسایه در کنترل بیماری‌ها متعهد باشند

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۰۸:۴۷:۵۸
کد خبر: ۹۲۵۵۱۲
کشورهای همسایه در کنترل بیماری‌ها متعهد باشند
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حوزه بهداشت ایران از کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان انتظار دارد در زمینه کنترل مرزها در مورد بیماری‌هایی مثل مالاریا، سل و بیماری‌های نوپدید متعهد باشند؛ زیرا ایران مجبور است به شدت در این زمینه‌ها هزینه کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علی‌رضا رئیسی، درباره همکاری کشورهای منطقه با ایران در حوزه بهداشت افزود: بیماری سرخک و فلج اطفال در کشورهای همسایه بیداد می کند و این در حالی است که ما گواهی حذف سرخک را دریافت کردیم و ۱۹ سال است که در کشور حتی یک مورد بیماری فلج اطفال نداریم.

وی ادامه داد: چند ماه پیش خانه به خانه در استان سیستان و بلوچستان مراجعه کردیم تا واکسیناسیون فلج اطفال را انجام بدهیم. این موارد هزینه‌های بسیاری برای نظام سلامت ایران به همراه دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: بیشتر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی از ایران انتظار دریافت خدمات در حوزه مراقبت‌های بهداشتی اولیه دارند. در جریان شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در تهران چند تفاهم نامه بین ایران و کشورهای منطقه امضا شد، اما معمولا پس از امضای تفاهم نامه اولیه، تیم‌های کاری بین دو کشور تشکیل و مکاتباتی انجام می شود و دعوت‌هایی شکل می‌گیرد تا درخواست‌ها از نزدیک بررسی شده و در نهایت ممکن است منجر به انعقاد قراردادی شود.

رئیسی افزود: در طول سال از طرف کشورهای همسایه بازدیدهای زیادی داریم و مراودات با کشورهای منطقه در زمینه مراقبت‌های بهداشتی اولیه وجود دارد.

وی اظهار داشت: در اجلاس دفاتر یونیسف که در ایران برگزار شد نیز بسیاری از کشورها برای الگوبرداری از نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه ایران مشتاق بودند، اما بسیاری از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به پشتیبانی مالی سازمان جهانی بهداشت نیاز دارند تا بتوانند قراردادی با کشورهایی مثل ایران منعقد کنند. در نتیجه باید به این سمت حرکت کنیم که تفاهم نامه‌های امضا شده به قرارداد تبدیل شود، البته این موضوع به علت مسائل مالی بسیار دشوار است و به حمایت سازمان جهانی بهداشت نیاز دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز