در گفتگو با یک وکیل دادگستری مطرح شد:

مهریه ضامن ادامه زندگی نیست/ در اجرای قوانین اعمال سلیقه می‌شود

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۰۷:۲۵:۳۱
کد خبر: ۹۳۱۵۱۷
مهریه ضامن ادامه زندگی نیست/ در اجرای قوانین اعمال سلیقه می‌شود
یک حقوقدان گفت: قوانینی که در خصوص ازدواج وجود دارد را باید همچون تیغ دو لبه دانست، گهگاه دیده می شود با همین قوانین که از نظر بانوان حقوق آنان را تامین نمی‌کند، به مردان ظلم می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زنان حدود نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شوند و بسیاری از اصلی‌ترین موضوعات در خصوص امورات خانه و خانواده نیز برعهده این طیف از اجتماع قرار دارد اما در دوره‌ها و سنوات مختلف مورد بی‌مهری‌های بسیاری قرار گرفته اند، برای مثال برخی از افراد معتقدند زنان مظلوم‌ترین قشر در محاکم قضائی و حقوقی هستند و به راحتی نمی‌توانند در پرونده‌های طلاق که زنان خود یک طرف دعوا هستند مطالبات خود را پیگیری کنند، در این رابطه حتی زنان نیز به چنین موضوعی اذعان دارند و هماره ادعا می‌کنند در حق آن‌ها اجحاف صورت گرفته است.

در این رابطه با زهرا نادری، حقوقدان و وکیل دادگستری، به گفتگو پرداختیم.

نادری در پاسخ به این سوال که آیا زنان در محاکم قضائی و حقوقی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و نمی‌توانند به راحتی حقوق خود را مطالبه کنند، به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: قوانینی که در خصوص ازدواج وجود دارد را باید همچون تیغ دو لبه دانست، گهگاه دیده می شود با همین قوانین که از نظر بانوان حقوق آنان را تامین نمی‌کند، به مردان ظلم می‌شود. به راحتی نمی‌توان گفت بانوان همواره مورد نامهربانی در خصوص پرونده قضائی همچون طلاق قرار گرفته اند.

نادری افزود: مبحث اصلی در این خصوص اجرای قوانین است که منجر به سود و یا ضرر هرکدام از طرفین دعوا می‌شود.

این وکیل دادگستری با بیان این موضوع که رویکردهای جدیدی همچون ممنوعیت حبس در خصوص مهریه، ضمانت اجرایی برای بانوان برداشته شده است، اظهار داشت: اهرم فشاری که در دست بانوان قرار داشت و از آن استفاده می‌کردند عملا به نوعی از آن‌ها گرفته شده و طیفی عظیم از بانوانی که قصد جدایی و طلب مهریه دارند را دچار مشکل کرده و حتی باعث نگرانی‌هایی نیز شده است.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت حبس در خصوص پرونده‌های مهریه کاری صحیح است یا خیر؟ تصریح کرد: به عنوان یک حقوقدان که زن نیز است باید بگویم مهریه را پشتوانه‌ای برای ادامه زندگی ندانسته و تبدیل آن به اهرم فشار را صحیح نمی‌دانم. حال با ممنوعیت حبس پرونده‌های مهریه نیز شاهد تغییراتی در کاهش آمار طلاق نخواهیم بود چون اصلا مهریه نمی‌تواند ضامن ادامه زندگی باشد و افرادی که نخواهند با یکدیگر زیر سقف زندگی کنند با مهریه و یا هر چیز دیگری زندگی‌شان دوام نخواهد آورد.

او افزود: البته این موضوع را نمی‌توان به تمامی زندگی‌ها تعمیم داد و در مواردی نیز استفاده از ابزاری به نام مهریه لازم است.

نادری با اشاره به این موضوع که متاسفانه بسیاری از قوانین به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود، اظهار داشت: اگر سری به دادگاه بزنیم و شاهد پرونده‌هایی که در جریان است باشیم، خواهیم دید همان قوانینی که به یک زن کمک نمی‌کند، به زنی دیگر کمک می‌کند و او را به تمامی حق و حقوقش می‌رساند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه زنان در کشورهای غربی دارای صداق یا مهریه نیستند، گفت: شاهد هستیم در کشورهای غیر اسلامی و غربی چیزی تحت عنوان صداق و مهریه به زنان تعلق نمی‌گیرد اما آن‌ها به پشتوانه خود زندگی را ادامه می‌دهند. باید دانست نباید فقط به مهریه تکیه کرد و نیرو و انرژی‌های قدرتمندتری وجود دارد که به راحتی می‌تواند یاری دهنده زنان پس از جدایی و طلاق باشد.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که ماهیت قوانین ما دارای چه مشکلاتی است؟ بیان کرد: قوانین ما اقتباسی از فقه اسلامی است در صورتی‌که تربیت و زندگی ما به سمت اروپایی شدن و غربگرایی حرکت می‌کند، در واقع ما می‌خواهیم قوانین فقهی و اسلامی را روی یک زندگی متجدد اروپایی پیاده کنیم. برای مثال زنان از سویی ادعای مهریه طبق روایات اسلامی دارند اما از سوی دیگر حقوق برابر و آزادی به سبک اروپایی و غربی می‌خواهند. باید دانست این موضوعات در یک اقلیم نمی‌گنجد و پارادوکس‌های فراوانی در این خصوص وجود دارد.

او در پایان افزود: اگر ادعای حقوق برابر داریم باید برخی از آزادی‌ها و حقوقی که زنان برای خود قائلند را نیز برای مردان قائل باشند و اگر آن‌ها نمی‌پذیرند باید محدودیت‌هایی که در قوانین اسلامی برای زنان ذکر شده را نیز قبول داشته باشند. متاسفانه وجود چنین موضوعاتی باعث شده قوانین ما و رویه‌های قضایی موجود دو جهت مخالف را در پیش گیرند که باعث به وجود آمدن تشنج در زندگی‌ها و نسل جوان شده، چون تفکر نسل جوان با توجه به حرکت به سمت زندگی‌های غربی کاملا با قوانین و فقه اسلامی موجود متفاوت است.

نظر شما