سورنا ستاری در جمع پژوهشگران و فناوران جهاد دانشگاهی؛

با پول نمی‌توان صاحب فناوری و دانش شد/باید با اقتصاد نفتی و سیستمی مبارزه کرد

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۱۶:۳۸:۳۳
کد خبر: ۹۴۰۹۲۳
با پول نمی‌توان صاحب فناوری و دانش شد/باید با اقتصاد نفتی و سیستمی مبارزه کرد
سورنا ستاری گفت: هفته گذشته امریکا ما را برای «کک سوزنی» تحریم کرد. این اتفاق برای کشوری که بیش از صد سال است نفت دارد مایه ننگ است. زشت است که امریکا به کشورهای تولیدکننده اجازه فروش این محصول به ایران را ندهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تحریم کک سوزنی در حالی است که ایران در حوزه شیمی تعداد زیادی دانشمند و مقالات علمی دارد و از نظر مقالات این حوزه رتبه پنجم دنیا هستیم.

او افزود: همچنین تعداد پژوهشکده های فعال این حوزه نیز کم نیست. توانمندی‌های علمی و فناورانه خوبی در این حوزه وجود دارد و از نظر نیروی انسانی خلاق نیز چیزی کم نداریم. پس قطعا مسیر را اشتباه رفته‌ایم و خودمان مقصر هستیم. باید زیست بوم در این حوزه شکل بگیرد.

ستاری ادامه داد: محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان در پژوهش است و دولت تنها باید برای ایجاد زیرساخت‌های پژوهش و پژوهش پایه سرمایه‌گذاری کند. زیرا مشکل پژوهش پول نیست. با پول صاحب فناوری و دانش نمی‌شویم. دانش یادگرفتنی است و بدون تلاش به جایی نمی‌رسد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: محصول با پول دولت و از دانشگاه و پژوهشکده خارج نمی شود. دولت باید زیرساخت های پژوهش و پژوهش های پایه سرمایه گذاری کند. زمانی که زمینه و زیرساخت ها برای حضور بخش خصوصی فراهم شود نتیجه آن تولید محصولی اثرمند و رقابت پذیر است. زیست بوم پژوهش نیاز به تغییر تفکر دارد تا از اشتباهاتی که داشته است جلوگیری شود. البته این زیست بوم در سال های اخیر شکل گرفته است که راه جدید پیش روی این حوزه است.

ستاری افزود: دو محور در پژوهش وجود دارد. پژوهش پایه یا پژوهشی که به بازار می رسد. این دو زیست بوم و نوع تفکرات آن متفاوت است.

او گفت: جهاد دانشگاهی همیشه الگوی مناسبی را برای حوزه پژوهش ارائه کرده است و پروژه های خود را تقاضا محور تعریف کرده است. همه ما باید در یک جبهه با اقتصاد نفتی و سیستمی که در کشور ایجاد کرده است، مبارزه کنیم.

ستاری در پایان افزود: البته در این مبارزه، فرهنگسازی تغییر فرهنگ عمومی مردم نیز موضوع مهمی است که به استفاده از محصولات با کیفیت ایران ساخت ترغیب شوند.

نظر شما