سخنگوی اورژانس کشور:

رعایت نشدن اصول ایمنی مهمترین عامل گازگرفتگی/ نشانه‌های اولیه ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۰۸:۴۶:۱۳
کد خبر: ۹۴۸۷۵۹
رعایت نشدن اصول ایمنی مهمترین عامل گازگرفتگی/ نشانه‌های اولیه ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن
خالدی گفت: نشانه‌های اولیه ناشی از گازگرفتگی تا حدی شبیه به آنفلوآنزاست با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در خصوص راه های جلوگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گفت: متاسفانه سالانه افراد بسیاری در فصل‌های سرد با این گاز دچار باعث مسمومیت و تلفات می‌شوند.

او ادامه داد: رعایت نشدن اصول ایمنی در وسایل گاز سوز مهمترین عامل گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

سخنگوی اورژانس کشور عنوان کرد: گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی بو است. این گاز از اجاق‌ها، وسایل گازی پخت و پز، دستگاه‌های حرارتی و سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود و اگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است.

خالدی افزود: این گاز سبک‌تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در همه نقاط فضا به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، بنابراین مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می‌شود.

2626984

او با بیان اینکه نشانه‌های اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به آنفلوآنزاست با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد، گفت: خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم و کاهش دید، رنگ تیره پوست، رنگ پریدگی دور لب‌ها و یا صورتی شدن آن، گاهی سفتی عضلات به ویژه عضلات فک، قطع تنفس، تشنج، اغما و مرگ از جمله اثر‌هایی است که در مسمومیت با گاز CO ممکن است ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول راهکارهایی در این راستا عنوان کرد و توضیح داد: تنفس در هوای آزاد، باز کردن درها و پنجره‌ها و همچنین باز کردن یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ و در صورت امکان شروع عملیات اکسیژن دهی به فرد مسموم، باز نگه داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس و خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آن‌ها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات با مسمومیت ناشی از گاز CO محسوب می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز