دبیر سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران:

بزرگ‌ترین مشکل تشکل های مردم نهاد در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده، عدم شناخت از منطقه است/ ۳۱ تشکل مردمی در خصوص جمع آوری کمک‌های مردمی با جمعیت هلال‌احمر تفاهمنامه امضا کرده‌اند

۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۴:۲۴:۲۹
کد خبر: ۹۵۱۶۸۶
بزرگ‌ترین مشکل تشکل های مردم نهاد در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده، عدم شناخت از منطقه است/ ۳۱ تشکل مردمی در خصوص جمع آوری کمک‌های مردمی با جمعیت هلال‌احمر تفاهمنامه امضا کرده‌اند
احمد بختیاری گفت: در 48 ساعت گذشته از جمله تلاش هایی که صورت گرفته ، هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های دولتی و تشکل‌ها است که خدا را شکر موفق شدیم با تمام سازمان‌های دولتی که با NGO‌ها سر و کار دارند و به نحوی مجوز فعالیت برایشان صادر می‌کنند یا از خدمت‌شان استفاده می‌کنند صحبت کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ احمد بختیاری دبیر سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران در تشریح فعالیت های سازمان های مردم نهاد که کشور در سیل اخیر استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار برنا گفت: در 48 ساعت گذشته از جمله تلاش هایی که صورت گرفته ، هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های دولتی و تشکل‌ها است که خدا را شکر موفق شدیم با تمام سازمان‌های دولتی که با NGO‌ها سر و کار دارند و به نحوی مجوز فعالیت برایشان صادر می‌کنند یا از خدمت‌شان استفاده می‌کنند صحبت کنیم.

او ادامه داد: این ارگان ها عبارتند از وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی کشور و سازمان بحران کشور و وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان و هلال احمر، سازمان محیط زیست و بهزیستی.

این فعال حوزه جوانان در رابطه با تشکیل ستاد هماهنگی برای کمک به ایجاد زیرساخت هایی که برای فعالیت و کمک به سیل زدگان از سوی سازمان های مردم نهاد وجود دارد، عنوان کرد: اتفاقی که رخ داده این است که مشغول به تشکیل ستادی هستیم که بتا بتوانیم  بتوانیم  به زیرساخت‌هایی که تشکل‌ها برای حضور در منطقه و انجام فعالیت نیاز دارند کمک کنیم.

بختیاری در پاسخ به این سوال که بزرگترین معضل پیش روی سازمان های مردم نهاد در امدادرسانی چیست، بیان کرد:  بزرگ‌ترین معضل و مشکل تشکل‌های ما در منطقه و یا بیرون از منطقه این است که اطلاعات کافی را ندارند، یعنی به راحتی دسترسی به اطلاعاتی که سازمان‌های متولی دارند را ندارند و نمی‌دانند در کدام شهرستان و روستا اتفاقی روی داده است یا خیر. حتی در خصوص میزان خسارت نیز اطلاعی ندارند و نمی دانند چه کمکی به این مناطق ارسال شده است. به همین دلیل  بخش زیادی از منابع تشکل‌ها خرج تحقیقات اولیه و ارزیابی های می شود. ما برای اینکه از این موضوع جلوگیری کنیم و هم‌افزایی به وجود آید با مدیران کل بخش مشارکت‌های مردمی تمام این دستگاه‌ها جلسه گذاشتیم و قرار شد که یک هم‌افزایی را رقم بزنیم. همه دستگاه ها نیز قبول کردند که این کمک را کنند و این آگاهی‌بخشی را تسری ببخشند تا بین تشکل‌ها اطلاع‌رسانی شود. خوشبختانه حتی معاون سیاسی اجتماعی استان‌ سیستان و بلوچستان نیز قول همکاری دادند تا  فضایی را برای این آگاهی بخشی آماده سازند.

دبیر سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران در ادامه به نقش فعال مردم و تشکل های مردم نهاد در امر امداد رسانی اشاره کرده و گفت: استان سیستان و بلوچستان بزرگ‌ترین استان کشور است و شاید از نظر مساحت منطقه آسیب دیده به اندازه یک کشور اروپایی باشد، چون حوادث و آسب ها فراوان است و نیازها نیز متقابلا زیاد،  توان خدمات‌دهی کم می‌شود و در اینجاست که نیاز به مشارکت مردم و حضور تشکل‌ها احساس می شود.

این فعال حوزه جوانان در ادامه با اشاره به نوع فعالیت های تشکل های مردم نهاد  در مبحث سیل، توصیه ای را برای مدیران و اعضای این تشکل ها داشت و بیان کرد:  توصیه‌مان به دوستان این است که اگر در قالب شبکه‌های تخصصی مانند حوزه بیماری‌ها و حوزه سلامت و محیط زیست فعالیت می کنند می‌توانند با این ستاد در ارتباط باشند که این خیلی موضوع خود می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد و سرعت و هماهنگی‌ ما را بیشتر کند. برای مثال یک NGO  می تواند در حوزه بیماران هموفیلی کار کند، بیاید و بیماران خود را شناسایی کند و سعی کند به آنها خدمات دهد و ساپورتشان کند و در کنار آن نیز برای هم افزایی هرچه بیشتر با ستاد هماهنگ باشد .

وی در پاسخ به این سوال که برای جمع آوری کمک های نقدی از سوی سازمان های مردم نهاد چه تمهیداتی اندیشیده شده، اظهار کرد: با همکاری جمعیت هلال احمر ساز و کاری در این خصوص صورت گرفته  تا جمع‌آوری کمک‌های نقدی با هماهنگی جمعیت هلال احمر باشد. در همین راستا نیز تفاهم نامه های میان سازمان های مردم نهاد و جمعیت هلال احمر کشور امضا شده و تا به این لحظه 31 تشکل این تفاهم‌نامه را امضا کرده اند و مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز