سخنگوی سازمان غذا و دارو:

ادعای وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات درست عنوان نشده است/ در یک برنامه زنده تلویزیونی افکار عمومی را بمباران می‌کنند

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۶:۳۴:۳۱
کد خبر: ۹۵۲۲۰۶
ادعای وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات درست عنوان نشده است/ در یک برنامه زنده تلویزیونی افکار عمومی را بمباران می‌کنند
سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به ادعایی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در عمده‌ مواد لبنی در کشور گفت: در سال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صبح دیروز در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه یک کارشناس بهداشت و ایمنی مواد غذایی گفت: لبنیات توزیعی در استان‌های مختلف کشور آلوده به سم آفلاتوکسین است که میزان آلودگی در استان‌های مختلف، متفاوت است.

علائم مسمومیت با این سم در کوتاه‌مدت بروز نمی‌کند. خستگی و بی‌اشتهایی، سیتروز کبدی و نهایتاً سرطان کبدی می‌تواند نتیجه ورود این سم به بدن باشد. سرطان روده بزرگ ناشی از مصرف این سم بوده و هم‌چنین تضعیف سیستم ایمنی بدن از دیگر مضرات ورود این سم به بدن است.

متأسفانه در بسیاری از مواد غذایی از جمله فرآورده لبنی، نان‌ها، آب‌میوه‌ها و غلات دانه‌های گیاهی این سم می‌تواند وجود داشته باشد. اما متأسفانه روشی برای کاهش آفلاتوکسین در فرآورده‌های لبنی وجود ندارد مثلاً پاستوریزه‌کردن شیر هیچ‌گونه تغییری بر آفلاتوکسین ندارد فقط می‌توان با کنترل خوراک دام از ورود آفلاتوکسین به فرآورده‌های لبنی جلوگیری کرد.

در این رابطه با کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در رابطه با ادعایی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

جهانپور با بیان اینکه این گفته درست نیست چراکه موضوع آفلاتوکسین در مواد غذایی موضوعی جهانی است، گفت: در تمام سال‌ها میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است. متاسفانه افرادی سخنانی را بدون اشاره به گذشته موضوع مطرح می‌کنند که موجب تشویش اذهان عمومی می شود.

او ادامه داد: موضوع آفلاتوکسین همواره مورد توجه سازمان بهداشت جهانی و فائو و بالطبع نظام سلامت و نهادهای نظارتی کشور بوده است بنابراین موضوع جدیدی نیست.

جهانپور با انتقاد از مطرح شدن چنین موضوعاتی در شبکه‌های عمومی گفت: انگار یک کشف جدید باشد و در یک برنامه زنده تلویزیونی افکار عمومی را با آن بمباران می‌کنند، گویی بلایی یک شبه آن هم بر سر مردم ایران نازل شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: آفلاتوکسین یک معضل در مواد غذایی به‌ویژه لبنیات و خشکبار و فرآورده‌های گیاهی است. کشورهای مختلف حد مجاز متفاوتی برای آن در مواد غذایی مختلف دارند و استانداردهای ایران عموما در حد استانداردهای ایالات متحده تعریف شده است. البته استانداردهای اروپایی در این زمینه سخت‌گیرانه‌تر است.

جهانپور با تاکید بر صادرات محصولات لبنی با پاس کردن استانداردها به خارج از کشور گفت: هیچکس مدعی حذف آفلاتوکسین نیست اما طرح این موضوع به صورت یک جانبه آن هم به‌گونه‌ای که این معضل خاص محصولات غذایی داخلی است و گویی بلایی یک شبه نازل شده بدون اشاره به سوابق و وضعیت سایر کشورها قطعا رفتار اطلاع رسانی درستی نیست.

او عنوان کرد: این درحالی است که کشورهای دیگر بین 7 تا 84 درصد وجود این سم در مواد غذایی گزارش شده است به نحوی که در ژاپن تا 14 درصد و در ترکیه بیش از 12/4 درصد گزارش شده است.

این مقام مسئول در پایان گفت: کاهش آلودگی به آفلاتوکسین مستلزم ورود جدی و مشارکت بین بخشی سایر نهادهای متولی تولید غذا و محصولات کشاورزی و دامی و ساماندهی و شناسه‌دار شدن مزارع و حلقه‌های اولیه زنجیره تولید است علاوه بر آن امروزه تکنیک‌های حذف یا کاهش آفلاتوکسین در فرآیند تولید نیز به مرحله صنعتی شدن رسیده و چشم انداز مثبتی در این زمینه فرا روی صنایع غذایی متصور است.

نظر شما