تفاوت ایمنی پراید با تیبا چقدر است؟

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۲۰:۴۲:۵۱
کد خبر: ۹۵۳۷۹۵
تفاوت ایمنی پراید با تیبا چقدر است؟
بر اساس اعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تولید پراید 132 متوقف شده و تولید پراید 111 و پراید 131 نیز به زودی متوقف و خودروی تیبا جایگزین پراید خواهد شد. حال این سوال مطرح است که چرا پراید تولید نمی شود؟ پراید و تیبا از لحاظ ایمنی چقدر با هم تفاوت دارند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کاکایی کارشناس صنعت خودرو در این مورد می گوید که تیبا از لحاظ ایمنی و شرایط پاس کردن استاندارد دارای یک سری ظرافت‌هایی است که باعث می‌شود شرایط بهتری نسبت به پراید داشته باشد.

 

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو درباره تفاوت ایمنی پراید و تیبا اظهار داشت: ایمنی پراید و تیبا تا حدودی با هم فرق دارد. 2 مورد مهم درباره ایمنی خودرو پراید وجود دارد. ابتدا برخورد با عابر پیاده است. طراحی خودروی پراید به صورتی است که در هنگام برخورد با عابر پیاده، فرد به زیر خودرو می رود، اما در حالت صحیح فرد باید روی کاپوت پرتاپ شود. نکته دوم تست ضربه از بغل است که بیش از این در پراید قابل تقویت نیست، اما در تیبا این امکان وجود دارد. البته باید این موضوع را گفت که تغییرات و ظرافت های پراید و تیبا بسیار کم است، اما همین مقدار کم باعث می شود تا تیبا امکان پاس کردن استانداردهای 85 گانه را داشته باشد.

کاکایی در مورد وضعیت ایمنی خودروهای داخلی گفت: خودروهای موجود در ایران از لحاظ ایمنی و کیفی مورد بررسی قرار می‌ گیرند. شرکت isqi ستاره کیفی به خودروها می ‌دهد اما در مورد ایمنی آن را یورو انکپ می‌ دهد. در ایران یک سری خودروهای مونتاژی هستند که سه ستاره ایمنی دارند و متناسب با سال رده‌ بندی آن‌ها تغییر می‌ کند. به عنوان مثال خودرویی که چند سال قبل به ایران آورده شده در آن زمان ۳ ستاره ایمنی داشته اما اگر همان خودرو را در حال حاضر تست کنند ممکن است ستاره ایمنی کمتری بگیرد، زیرا مسئله امنیت خودروها روزبه‌ روز پیشرفته ‌تر می‌ شود. در حال حاضر کف استانداردی مبنای ما است که خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ نمی ‌توانند آن‌ را پاس کنند.

او در پایان به ایمنی ترین خودروهای داخلی اشاره و بیان داشت: در بین خودروهای داخلی محصولاتی مانند سمند، سراتو و دنا پلاس بیشترین ایمنی را دارند. در مورد خودروی دنا پلاس آخرین استانداردها اجرا می شود، اما اطلاعی از تعداد ستاره های ایمنی آن ها ندارم. استانداردها 2 مدل هستند که یک سری از موارد ظریف باید رعایت شود و در برخی دیگر باید تغییرات اساسی صورت گیرد. به عنوان مثال برای تبدیل خودروی یورو 3 به یورو 4 با تغییر اندکی در کاتالیست این مورد امکان پذیر است، اما برای تغییر یورو 4 به یورو 5 باید بخش های پیشرانه و همچنین آیرودینامیک خودرو باید تغییر کند. در بحث ایمنی نیز چنین شرایطی وجود دارد.

 

نظر شما