دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: 

اعتیاد در راس آسیب‌های اجتماعی جامعه قرار دارد

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۹:۱۵:۴۱
کد خبر: ۹۵۶۶۲۸
اعتیاد در راس آسیب‌های اجتماعی جامعه قرار دارد
مومنی گفت: مواد مخدر ضمن اینکه آسیبی اجتماعی است منشا آسیب‌های دیگر از جمله طلاق، سرقت و قتل در سطح جامعه امروز ما است. 

 به‌ گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دومین روز از نشست روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا که صبح امروز (سه‌شنبه) در ستاد ناجا برگزار شد، به اشاره به این موضوع که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهاد بزرگی در عرصه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی عرصه مبارزه با مواد مخدر را یک جهاد بزرگ تعبیر کردند چرا که مواد مخدر دشمن انسانیت و بشزیت است.

مومنی با بیان اینکه مواد مخدر در راس آسیب‌های اجتماعی جامعه است،‌عنوان کرد: مواد مخدر ضمن اینکه آسیبی اجتماعی است منشا آسیب‌های دیگر از جمله طلاق، سرقت و قتل در سطح جامعه امروز ما است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این موضوع که اعتبارات و تجهیزات در حوزه مبارزه با مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شده است، بیان کرد: خوشبختانه امروز در بسیاری از کلانشهرها به ویژه تهران کارهای گسترده‌ای صورت گرفته است. در گذشته قلب پایتخت محلی برای فروش مواد مخدر، قاچاق و محلی برای معتادان متجاهر بود و استحکاماتی ساخته بودند اما با تلاش‌های صورت گرفته پاکسازی شد.

این‌مقام مسئول در خصوص دیگر اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: در سال گذشته در حوزه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر کارها و فعالیت های جهاد‌ گونه‌ای انجام شد و بالاترین کشفیات در تاریخ ایران برای سال جاری را داشتیم به صورتیکه ۱۸ درصد افزایش کشفیات را داشتیم.

مومنی با اشاره به اینکه نسبت به ماموریت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر ۸۰ درصد کاهش شهدا داشته ایم، تصریح کرد: مهمترین اولویت ما اشراف اطلاعاتی است، در توقیف اموال قاچاقاچیان مواد مخدر ۵۰ درصد افزایش داشته است. ۷۵ درصد از مواد کشف شده در شرق کشور و ۲۵ درصد مابقی در اقصی نقاط کشور بوده است. همچنین ۷۰ درصد از مواد کشف شده با کارهای اطلاعاتی نیروی های خدوم‌ پلیس بوده و ۵۱ درصد عملیات‌ ها و درگیری‌ها نسبت به سال گذشته در خصوص مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر افزایش داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: در جای جای دنیا اذعان دارند مواد مخدر دشمن بشیریت است و باید همه کمک کنند اما در حوزه مبارزه با مواد مخدر نه‌تنها به کمک ایران نیامدند، بلکه سدی در برابر فعالیت‌های ما نیز ایجاد کردند.

این مقام مسئول در خصوص این موضوع که مقصد تولیدات موادمخدر کشورهای اروپایی است، عنوان کرد: اگر ایران از ترانزیت موادمخدر به کشورهای اروپایی جلوگیری نکند، دامن‌گیر خودشان می‌شود. در سفری که به یکی از این کشورهای اروپایی داشتم، مسئول آن کشور که در مسیر عمده موادمخدر بود اعلام کرد تنها 2.5 کیلو موادمخدر طی سال کشف داشته‌اند که بسیار تعجب کردم.

مومنی در رابطه با این موضوع که در حوزه درمان، کاهش آسیب و پیشگیری اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: انتظار همه مردم این است که موادمخدر در دسترس نباشد و شاهد مصرف‌کننده نیز نباشیم؛ این یک وظیفه است اما کافی نیست، هیچ کشوری و دولتی به تنهایی قادر به ساماندهی نیست مگر اینکه اقدامات پیشگیرانه به کمک مقابله بیاید، گفته می‌شود با چند دهه مقابله چه اتفاقی روی داده؟ این اقدامات لازم بود و باید گسترش دهیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه تمام گروه‌های مرجع باید کمک کنند تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد تا اگر احیاناً موادمخدر نیز در دسترس بود، جامعه و جوانان ما قدرت نه گفتن داشته باشند، اظهار داشت: همراه نبودن کامل قوانین سایر اقدامات ما را به چالش می‌کشد، قانون باید اصلاح شود، قانون باید برای دست‌اندرکاران تسهیل‌کننده و برای مجرمان بازدارنده باشد.

مومنی در پایان گفت: مجازات باید به‌گونه‌ای باشد که فرد دوباره دست به تکرار جرم نشود، حتماً منظورمان اعدام نیست، چرا پلیس و دستگاه‌های اطلاعاتی باید ثابت کنند که اموال کشف شده از یک قاچاقچی متعلق به او و ناشی از همان جرم است، اصل بر این است که باید تمام اموال وی ضبط شود، خود مجرم باید ثابت کند که اموال وی ناشی از آن جرم است یا خیر.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز