در گفت‌وگو با یک روانشناس مطرح شد:

سعی کنید قبل از انجام دادن هرکاری فکر کنید/ به جای فکر کردن به مباحث بیهوده، به دنبال حل کردن مسائل به آسان‌ترین روش‌ باشید

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۵:۵۶:۱۵
کد خبر: ۹۵۹۷۲۵
سعی کنید قبل از انجام دادن هرکاری فکر کنید/ به جای فکر کردن به مباحث بیهوده، به دنبال حل کردن مسائل به آسان‌ترین روش‌ باشید
کنترل کردن خشم در شرایط امروز جامعه با توجه به فشارهایی که در تمامی زمینه‌ها بر افراد وارد می‌شود، کار بسیار سختی است.هرچند عصبانی شدن حالتی کاملاً طبیعی و سالم است اما بسیار مهم است که به طریقی مثبت با آن برخورد کنید. عصبانیتی که کنترل نشود، می‌تواند هم برای سلامتی‌‌ و هم مسائل پرامون زندگی بسیار مضر باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر رضا رحیمی، روانشناس و مدرس دانشگاه، در رابطه با روش‌های کنترل میزان خشم و جلوگیری از عصبانیت بیهوده افراد به خبرنگار برنا می‌گوید: گاهی اوقات عصبانیت‌های بیهوده منجر به وجود آمدن حوادث ناگواری می‌شود، حوادث ناگواری که از کنترل شما خارج و تبدیل به معضلی می‌شود که می‌تواند تا سال‌های سال گریبانگیر شما شود. برای مثال بسیاری از قتل‌هایی که صورت می‌گیرد، حاصل یک لحظه فکر نکردن و عدم کنترل خشم فرد قاتل بوده است.

این روانشناس با بیان اینکه در زمان عصبانیت خیلی راحت ممکن است کلامی را به زبان بیاورید که بعداً از گفتن آنها حسابی پشیمان شوید، اظهار کرد: پس سعی کنید قبل از انجام دادن هر کاری و همچنین جاری ساختن هر کلامی بر زبان فکر کرده تا خدای ناکرده موجب به وجود آمدن تنش نشوید. وقتی توانستید روشن و واضح فکر کنید، ناراحتی‌تان را به طریقی قاطع اما نه هجومی ابراز کنید. نگرانی‌ها و نیازهایتان را به روشنی و وضوح کامل بدون اینکه موجب ناراحتی طرف‌مقابل شوید، برای او شرح دهید.

این روانشناس با بیان این موضوع که فعالیت جسمی به خالی کردن استرس‌هایی که موجب عصبانیت می‌شود کمک می‌کند، عنوان کرد: اگر احساس می‌کنید عصبانیت‌تان در حال افزایش است، پیاده‌روی کنید و  یا زمانی را برای انجام فعالیت فیزیکی مورد علاقه‌تان صرف کنید.

این مدرس دانشگاه در خصوص نقش استراحت در کاهش میزان عصبانیت، بیان کرد: استراحت کردن فقط برای کودکان و یا سالمندان نیست. در طول ساعت‌هایی از روز که فوق‌العاده برای‌تان استرس‌زاست به خودتان وقفه‌هایی برای استراحت دهید. چند دقیقه زمان آرام و بی‌سروصدا به شما کمک خواهد کرد احساس بهتری پیدا کرده و برای کنار آمدن با مشکلات پیش رو آماده‌تر شوید.

رحیمی افزود: همچنین به جای اینکه روی مبحثی بیهوده که موجب آشفتگی ذهن می‌شود تمرکز کنید، سعی کنید مشکل را خودتا به آسان ترین روش حل کنید و همواره به این موضوع فکر کنید که عصبانیت نه‌تنها هیچ چیز را حل نمی‌کند، بلکه امکان دارد این موضوع را بدتر کند.

این مدرس دانشگاه داشتن کینه را یکی از عوامل اصلی بروز عصبانیت می‌داند و بیان می‌کند: بخشش ابزاری بسیار قوی است. اگر اجازه دهید که عصبانیت و سایر احساسات منفی بر احساسات مثبت شما غلبه کنند، خواهید دید که با تلخی و ناعدالتی خودتان نابود شده‌اید. اما اگر بتوانید کسی که اذیت‌تان کرده است را ببخشید، هر دو شما می‌توانید از آن موقعیت درس بگیرید. منطقی نیست که از همه آدم‌ها توقع داشته باشید در همه شرایط همانطوری رفتار کنند که شما دوست دارید.

او در خصوص شاد بودن و روحیه شوخ‌طبعی در خصوص این مسئله نیز تصریح کرد: شوخی و خنده به مقابله با فشار عصبی کمک می‌کند. از شوخ‌طبعی برای مواجهه با موضوعی که عصبانی‌تان کرده و انتظارات و توقعات غیرواقع‌بینانه‌ای که داشته‌اید استفاده کنید. البته از طعنه و ریشخند دوری کنید زیرا ممکن است موجب جریحه‌دار شدن احساسات دیگران شده و همه چیز را بدتر کند.

وی با بیان اینکه برای کنترل عصبانیت و اجتناب از آن باید مهارت‌های تمدد اعصاب را تمرین کرد، تصریح کرد: زمانی که در بدترین شرایط عصبی قرار دارید و خشم سرتاسر وجودتان گرفته است، از مهارت‌های تمدد اعصاب کمک بگیرید. تمرینات تنفس عمیق، تجسم یک تصویر آرامش‌بخش یا تکرار کلمه یا عبارتی که آرام‌تان می‌کند و مواردی دیگر از این قبیل که می‌تواند کمک شایانی به کنترل عصبانیت شما بکند.

این روانشناس در پایان یادآور شد: یادگرفتن کنترل عصبانیت برای تمامی افراد سخت است. اگر به نظرتان عصبانیت شما شدیداً خارج از کنترل است و باعث می‌شود دست به کارهایی بزنید که بعداً پشیمان شوید یا به اطرافیان‌تان آسیب برسانید، حتماً با مراجعه به مراکز درمانی از متخصصان این امر کمک بگیرید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز