یک پژوهشگر مواد مخدر:

مخدری که توهم شنیدن صدای رنگ‌ها را به انسان می‌دهد!/ مخدرهای صنعتی اعتیاد روانی می‌آورند

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۲۳:۱۱:۴۳
کد خبر: ۹۶۳۶۲۳
مخدری که توهم شنیدن صدای رنگ‌ها را به انسان می‌دهد!/ مخدرهای صنعتی اعتیاد روانی می‌آورند
محمودی گفت: روانگردان‌ها برعکس مخدر‌های سنتی که وابستگی جسمی می‌آورند، وابستگی روانی دارند یعنی خماری و درد بدن ندارند، اما فرد ممکن است حتی با یک بار مصرف کردن، وابسته شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قدیم‌ترها والدین وقتی نگران فرزندشان می شدند از بوی دهان یا لباس فرزندشان می توانستند به نوعی او را کنترل کنند اما امروز با ورود مخدرهای صنعتی به بازار که نه بویی دارند و نه نام و نشانی و در بین جوانان و نوجوانان پر طرفدار است نگرانی ها چندین برابر گذشته شده است.

این مواد اکثراً روانگردان و به اصطلاح توهم‌زا هستند. موادی مانند ال‌اس‌دی، گرس یا گل که مصرف آن به گفته آمارهای موجود بیش از سایر مخدرهای صنعتی است. البته نمونه‌های زیادی با نام‌های تجاری مختلف وجود دارند، اما در ساخت همه این مواد از پایه ترکیبات مشابهی به کار می‌رود. این مواد عوارض جسمانی زیادی ندارند. صنعتی‌ها برعکس مخدر‌هایی مثل تریاک و هروئین، عوارض روانی دارند و به‌خاطر تغییرات هورمونی در سیستم اعصاب مرکزی تأثیر می‌گذارند. البته بالا بردن ضربان قلب و افزایش فشار خون از اثرات منفی این مواد بر بدن هستند که می‌توانند با اوردوز شدن جان فرد را هم به خطر اندازند.

در این رابطه با بیژن محمودی، کارشناس و پژوهشگر حوزه مواد مخدر به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می خوانید. 

محمودی در پاسخ به این سوال که تغییرات هورمونی که این مخدرهای صنعتی می‌تواند بر بدن داشته باشد چگونه است، گفت: تغییرات در هورمون‌هایی مانند دوپامین و سروتونین می‌تواند ناپایداری خلقی، روان‌پریشی، اضطراب، توهم و نظایر آن را به‌دنبال داشته باشد. قطعاً فرد متوهم نسبت به فردی که مشکل جسمی دارد، برای جامعه بسیار خطرناک‌تر است.

او با اشاره به توهم‌هایی که افراد مصرف کننده این مخدرها به آن دچار می‌شود، گفت: توهم حواس از جمله شایع‌ترین اختلالات مصرف مخدرهای صنعتی است. مثلاً فرد می‌گوید با هر کسی در هر جای دنیا می‌توانم صحبت کنم یا مثلاً خلبان را در هواپیما در آسمان می‌بینم. توهم لامسه هم ایجاد می‌شود به‌عنوان مثال فرد فکر می‌کند روی پوستش کرم در حال راه رفتن است. حتی ممکن است حواس پنجگانه با هم مختلط شوند؛ مثلاً فرد می‌گوید می‌توانم صدای رنگ آبی را بشنوم یا اینکه برای دیدن اجسام لازم نیست نگاه‌شان کنم، چشم بسته هم می‌توانم اجسام را ببینم. بعضی‌ها هم فکر می‌کنند، کسی همیشه دنبال آن‌هاست یا پلیس در تعقیب آن‌هاست.

این پژوهشگر در پاسخ به این پرسش که برخی جوانان معتقدند این مواد اعتیادآور نیست، آیا این تصور درست است؟ عنوان کرد: روانگردان‌ها برعکس مخدر‌های سنتی که وابستگی جسمی می‌آورند، وابستگی روانی دارند یعنی خماری و درد بدن ندارند اما فرد ممکن است حتی با یک بار مصرف کردن، وابسته شود.

این کارشناس مواد مخدر به دلیل گرایش جوانان به این نوع مواد مخدر اشاره کرد و توضیح داد: بیشترین عامل کنجکاوی است، اما مسائل خانوادگی، دوستان و وجود فرد معتاد در خانواده می‌توانند در این امر موثر باشند.

محمودی در پایان ورود مواد مخدر صنعتی را از کشورهای اروپای شرقی دانست و گفت: کشورهایی مانند اوکراین، بلغارستان، رومانی و مجارستان و حتی مرز‌های عراق این مواد را وارد کشور می‌کنند و همین موضوع سبب افزایش ناامنی در کشور‌های همسایه و سبب تولید بالا و قوی شدن شبکه‌های قاچاق می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز