یک فعال اقتصادی:

تاثیر کاهش قدرت خرید شهروندان در نرخ بیکاری/ بیکاری از تورم جلو افتاده است

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۲۳:۳۳:۰۳
کد خبر: ۹۶۵۲۰۴
تاثیر کاهش قدرت خرید شهروندان در نرخ بیکاری/ بیکاری از تورم جلو افتاده است
شاه‌ غلامی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید شهروندان و احتیاط آنها برای خرج کردن باعث افزایش نرخ بیکاری شده، گفت: این موضوع موجب می‌شود تقاضا برای کالاهای غیرضروری کاهش پیدا کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علی شاه غلامی، فعال اقتصادی و عضو کانون بازرگانی ایران، در خصوص افزایش بیکاری در بین جوانان به خبرگزاری برنا گفت: یکی از مواردی که در کنار تورم به بحران اقتصادی ایران تبدیل شده افزایش نرخ بیکاری است. مطابق پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، شاخصه اقتصاد کلان ایران در سال 98 از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

او تاکید کرد: یکی از این شاخص‌های کلان نرخ بیکاری است. آمارهای رسمی از افزایش نرخ بیکاری در کشور حکایت دارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ بیکاری ارتباط مستقیمی با کاهش نرخ سرمایه‌گذاری در کشور دارد، توضیح داد: نرخ حقیقی رشد سرمایه‌گذاری سال‌هاست منفی شده که در واقع به معنای عدم رشد و توسعه بنگاه‌های فعلی و عدم شکل‌گیری بنگاه‌های جدید است.

عضو کانون بازرگانی ایران با اشاره به اینکه موضوع بسیار با اهمیت دیگر کاهش قدرت خرید شهروندان و احتیاط آنها برای خرج کردن است، گفت: این موضوع موجب می شود تقاضا برای کالاهای غیرضروری کاهش پیدا کند. شهروندان در وضعیت فعلی هزینه‌هایی مثل هزینه سرگرمی، خرید لباس تازه، تنقلات و غذای بیرون از خانه را به شدت کاهش می‌دهند.

او افزود: از طرفی این اتفاق باعث بیکاری شاغلان فعلی بنگاه‌های خدماتی کوچک و متوسط شده که سهم بسیار بزرگی در بدنه نیروی کار داشته‌اند و گسترش بیکاری در میان آنها به کمیت و کیفیت مسئله بیکاری در ایران ابعاد تازه‌ای می‌دهد.

شاه غلامی اضافه کرد: به علاوه نباید از نظر دور داشت که افت فعالیت در بخش خدماتی، تقاضای کوتاه مدت نیروی کار در بخش تولید را نیز با بحران مواجه می‌کند. آنهم در شرایطی، که پیش از این روند رشد دراز مدتش آسیب دیده بود.

این کارشناس با بیان اینکه به این ترتیب سونامی بیکاری از دو مسیر در راه است، بیان کرد: مسیر نخست عدم رشد دراز مدت تقاضا برای جذب نیروی کار تازه است و مسیر دوم از دست رفتن شغل‌های فعلی در بخش خدمات و افت تقاضای کوتاه مدت در بخش تولید به تبع افت تقاضا در بخش‌های خدماتی و مصرفی.

این فعال اقتصادی در پایان توضیح داد: ادامه وضعیت فعلی و آسیب‌های آن که در درجه اول ناشی از ناکارآمدی مزمن نهادهای اقتصادی و روابط تولید و تجارت و در درجه دوم متاثر از محدودیت‌ها و هزینه‌های تحریم است بحران اقتصاد ایران را به سطح تازه‌ای می‌برد که در آن رشد نرخ بیکاری، حتی جلوتر از تورم به سرعت حرکت کند.

نظر شما