نوروزنامه ۹۹

ایران روی خط ویبره!

۱۳۹۹/۰۱/۱۱ - ۲۳:۰۹:۰۸
کد خبر: ۹۷۸۰۹۹
ایران روی خط ویبره!
شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که شب‌ها با ترس زلزله می خوابند، از آن‌هایی که با کوچکترین لرزش دیوار قلب‌شان تندتند می‌زند و آب قند لازم می‌شوند، حتی شاید بارها به این فکر افتاده باشید که در یک روستا در خانه ای خشتی و گلی زندگی کنید تا شاید از مرگ بر اثر زلزله نجات پیدا کنید!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زلزله همه ساله جان عده زیادی از افراد را در جهان می‌گیرد. کشور ما نیز در سالی که گذشت از این قاعده مستثنی نبود، زلزله‌های مهیب در استان‌های کشورمان خانه‌های بسیاری را تخریب کرد و ساکنین این خانه‌ها را آواره ساخت. در ادامه برخی از بزرگترین زلزله‌های ایران را بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

زلزله ۵/۷ ریشتری در مسجدسلیمان

در پی زلزله 17 مهر سال گذشته در خوزستان، یک نفر جان باخت و  ۴۰ نفر مصدوم شدند. این زمین لرزه به بزرگی ۵/۷ ریشتر در ساعت ۱۱:۳۰ و با پس لرزه‌ای ۴/۷ ریشتری در استان خوزستان، حوالی مسجدسلیمان در ساعت ۱۱:۵۶ دقیقه اتفاق افتاد. پس از آن نیز سه پس‌لرزه نیز به بزرگی ۳.۹ در عمق ۸ کیلومتری ، ۳ ریشتر و ۴ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری در محل وقوع این زلزله گزارش شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در رابطه با وقوع این زلزله گفته بود: «تمامی تیم‌های امدادی و دستگاه‌های خدماتی به حالت آماده‌باش در آمده‌اند».

249648_234

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز از ترک خوردن دیوارهای برخی منازل در مناطق روستایی مسجدسلیمان خبر داده بود. همچنین او اضافه کرد: «تاکنون در شهرهای مسجد سلیمان، باغملک، ایذه و هفتگل بدون صدمات جانی و خسارات مالی بوده است».

همچنین تصویری از آسیب شدید به گنبد مسجدجامع در مسجدسلیمان بر اثر این زمین‌لرزه منتشر شده بود.

زلزله  ۵/۹ ریشتری در میانه

روز 17 آبان زلزله‌ای با قدرت ۵/۹ ریشتر در شهرستان میانه رخ داد و پس از وقوع آن پس لرزه‌های زیادی این منطقه را لرزاند. این زلزله خرابی‌های بسیاری را به بار آورد و مردم را در اطراف روستاها چادرنشین کرد.

در این زمین لرزه متاسفانه 5 نفر فوت و 304 نفر مصدوم شدند. شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفتند و 7 روستای مناطق زلزله زده بیشترین خسارت را دیدند و در این میان بیشترین تخریب در روستای ورنکش با تخریب 30 خانه گزارش شد.

میانه

شهردار شهر ترکمانچای پس از زلزله میانه از تحت تاثیر قرار گرفتن شهر ترکمنچای خبر داد و گفته بود:« با وقوع زلزله نزدیک 50 درصد واحدهای مسکونی ترکمنچای آسیب دیده است و در حال حاضر نزدیک به 200 واحد مسکونی ترکمنچای به طور 100 درصدی تخریب شده‌اند».

۲ زلزله ۴/۸ و ۴ ریشتری در ترکمنچای

در همین روز 2 زلزله ۴/۸ و ۴ ریشتری منطقه ترکمانچای در میانه را لرزاند.

زمین ‌لرزه‌ای به بزرگی ۴/۸ ریشتر ساعت ۵ و ۴۳ دقیقه و ۴۵ ثانیه در عمق ۸ کیلومتری این منطقه در آذربایجان شرقی به وقوع پیوست. این درحالی است که حدود یک ساعت بعد مجددا زمین لرزه ای به بزرگی۴ ریشتر حوالی ترکمنچای را لرزاند.

ترکمانچای

زلزله 5/4 ریشتری در خان زنیان استان فارس

37 روستا در زلزله 5/4 ریشتری خان زنیان شیراز که روز 11 بهمن رخ داد، آسیب دید و 3 نفر مصدوم شدند. در این حادثه گزارش از فوتی و تخریب منازل شنیده نشد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره زمین لرزه 5/4 ریشتری که در استان فارس حوالی شهرستان خانه‌زنیان اتفاق افتاد ه بود، گفت :«گزارش‌های اولیه از این زمین لرزه نشان می‌دهد حوالی خانه‌زنیان 37 روستا متأثر از این حادثه شده‌اند که روستای کمرآباد آرمندی بیشترین خسارت را برداشته بود و تاکنون نیز سه مصدوم به مراکز درمانی شهر شیراز و شهر خانه‌زنیان اعزام شده است».

خانه زانیان

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با این حادثه گفته بود: «بیشترین خرابی‌ها مربوط به دو روستای «پرشکفت» و «آرندی» بوده که با توجه به آسیب یک دبیرستان دخترانه در روستای پرشکفت، هم اکنون مصدومان این حادثه در اتوبوس آمبولانس مستقر در محل حادثه، خدمات لازم را دریافت می کنند».

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز گفته بود: «466 واحد مسکونی شهری در خان زنیان و 44 واحد مسکونی در 13 روستای بخش ارژن نیاز به تعمیرات دارند و به این واحد ها وام تعمیرات تعلق می‌گیرد». همچنین این مقام مسئول از اختصاص وام معیشتی به آسیب دیدگان از زلزله در شهر خان زنیان که اسکان موقت داده شده‌ و 33 فقره وام معیشتی به روستاییانی که اسکان موقت داشتند، خبر داده بود.

همچنین میزان خسارت زمین لرزه در شهر خان زنیان را 164 میلیارد و 490 میلیون ریال و خسارت زلزله در 13 روستای یاد شده را 96 میلیارد و 600 میلیون ریال اعلام شد.

زلزله ۵/۸ ریشتری در بندر لافت

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر روز 27 بهمن استان هرمزگان- حوالی لافت_ را لرزاند.

بر اساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری کشور، ساعت۱۶:۰۰:۴۶ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۸ ریشتر مرز خلیج فارس، جزیره قشم و هرمزگان - حوالی لافت (هرمزگان) را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق ۱۳ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.

لافت

سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفته بود: «تاکنون از خسارت یا تلفات احتمالی زلزله لافت گزارش نشده و در حال پیگیری از مسئولان محلی هستیم».

رئیس شورای اسلامی بندرلافت قشم نیز گفته بود: «خوشبختانه زلزله تلفات جانی نداشت و تاکنون خسارتی اعلام نشده است».

او همچنین اضافه کرده بود:«بر اساس بررسی‌های اولیه و سرکشی از محلات لافت تا کنون خسارت یا تخریب منزل مسکونی مشاهده نشده است».

زلزله 5/7 ‌‌ریشتر در قطور

روز 4 اسفند زمین لرزه‌ای به بزرگی 5/7 ‌‌ریشتر ‌در قطور خوی ‌در عمق 7 کیلومتری زمین و  در 18 کیلومتری قطور، 30 کیلومتری خوی و 34 کیلومتری سلماس رخ داد. ساکنان روستاهای مرزی شهرستان خوی که خانه‌های آنان بر اثر زلزله آسیب دید بود در کمپ «قطور» اسکان پیدا کردند.

استاندار آذربایجان‌ غربی پس از بازدید از مناطق زلزله زده در این استان گفته بود: «زمین لرزه ساعت 9 و 20 دقیقه صبح امروز قطور خوی آذربایجان‌غربی، سبب خساراتی از جمله تلف شدن ده‌ها راس دام شد.»

قطور

همچنین او اضافه کرده بود: «در این راستا در هفت روستای قطور خوی، بین 10 تا 100 درصد واحدهای مسکونی تخریب شده و ضمن مصدومیت 65، نفر، 55 نفر به صورت سرپایی درمان شده و 10 نفر به بیمارستان آیت‌الله خویی اعزام شدند».

‌رئیس فوریت‌های پزشکی خوی تعداد مصدومان زلزله قطور را 75 نفر اعلام کرد. همچنین ‌مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی نیز از خسارت 43 روستا در شهرستان‌های خوی و سلماس خبر داده بود. 

در این زلزله برق 20 روستا و تلفن و اینترنت قطع شد. 

خوشبختانه این زلزله مهیب خطر جانی نداشت.

زلزله ۴/۹ ریشتری در راور

زلزله‌ای به بزرگی ۴/۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۴و ۳ دقیقه و ۶ ثانیه بامداد دوشنبه 5 اسفند 98 راور در استان کرمان را لرزاند. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

راور

فرماندار راور در این خصوصگفته بود:« زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴ و ۹ دهم ریشتر صبح امروز شهرستان راور را لرزاند.این زمین لرزه در بخش‌های کوهساران و فیض اباد از شدت بیشتری برخوردار بود. در فیض‌آباد که کانون زمین لرزه بود مردم با شدت زمین لرزه از منازل بیرون آمدند و باعث وحشت اهالی شده است.

این زلزله خسارت جانی در بر نداشت.

زمین لرزه ۴/۸ ریشتری در سالند

روز 18 اسفند زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴/۸ ریشتر ساعت ۱۳:۱۷ در عمق ۹ کیلومتری زمین، سالند و گتوند در خوزستان را لرزاند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفته بود: «اتخاذ تمهیدات لازم برای آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی و ارتباط مستمر اعضای ستاد پیشگیری با اداره کل مدیریت بحران استان برای اعلام آخرین وضعیت و حوادث به وقوع پیوسته ضروری است».

سالند

 ‌سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز پس از این حادثه خبر از استفاده پهپاد برای ارزیابی منطقه سالند داده و گفته بود:« هیچ گونه گزارشی مبنی بر خسارت جانی و مالی ارائه نشده است».

سالند در سردشت و در 45کیلومتری شمال شرقی دزفول واقع شده است.

زلزله ۴/۷ ریشتری در دهلران را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۴/۷ریشتر در مقیاس امواج درونی روز 23 اسفند حوالی"دهلران" در استان ایلام را لرزاند.

این زمین‌لرزه در ۱۵ کیلومتری دهلران و ۲۰ کیلومتری آبدانان و ۱۲۵ کیلومتری سراب باغ در استان ایلام رخ داد.

دهلران

مدیرکل بحران استانداری ایلام در خصوص این زلزله گفته بود: «تاکنون هیچ خسارتی از زمین لرزه شهرستان دهلران گزارش نشده است».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز