متخصص تغذیه هشدار داد:

پوکی استخوان در زنان به ۳۵ سال رسید/ سرانه مصرف لبنیات در ایران ۴ برابر کمتر از متوسط جهانی

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۱۲:۲۴:۱۲
کد خبر: ۹۹۷۸۰۶
پوکی استخوان در زنان به ۳۵ سال رسید/ سرانه مصرف لبنیات در ایران ۴ برابر کمتر از متوسط جهانی
شهاب اولیایی ضمن اشاره به کاهش سن پوکی استخوان در خانم ها به تشریح بیماری هایی که به دلیل عدم مصرف لبنیات به وجود می آید، پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در هرم موادغذایی، لبنیات جایگاه ویژه ای دارند و تاکید می‌شود هر فرد با توجه به سن و جنس خود، روزانه بین 2 تا 4 واحد شیر یا سایر لبنیات مصرف کند.

بهانه‌هایی که مردم برای فرار از مصرف لبنیات بیان می‌کنند، وجود جایگزین‌های متنوع برای شیر است. از جمله کاهش وزن، پوستی روشن‌تر، پیشگیری از بیماری و افزایش انرژی تنها چند مورد از مواردیست که افراد با رژیم غذایی بدون لبنیات به آن دست می‌یابند اما می‌دانید هنگامی که لبنیات را کنار می‌گذارید چه چیزی را به دست می‌آورید و چه چیز را از دست می‌دهید؟

سرانه مصرف لبنیات در ایران 4 برابر کمتر از متوسط جهانی

شهاب اولیایی، متخصص تغذیه، با اشاره به سرانه مصرف لبنیات در کشور گفت: سرانه مصرف لبنیات در دنیا، سالیانه حدود 350 کیلوگرم به ازای هر نفر است در حالی که این عدد در ایران به 80 کیلوگرم می رسد.

پوکی استخوان به خانم‌های 35 ساله رسید

او افزود: عدم مصرف لبنیات و کمبود ویتامین D باعث اپیدمی پوکی استخوان در خانم‌ها شده است.

این متخصص تغذیه بیان کرد: در جهان سن شیوع پوکی استخوان برای خانم ها 70 سال به بالا است اما در ایران این عدد که 45 سال بود به 35 سالگی رسیده است.

مشکلات اقتصادی سفره ها را خالی از لبنیات کرد

اولیایی با اشاره به مهم ترین دلیلی که باعث کاهش مصرف لبنیات شده است گفت: مشکلات اقتصادی باعث شده خانواده ها به انواع لبنیات دسترسی نداشته باشند.

او ادامه داد: به دلیل مشکلات مالی خانواده‌ها مواد غذایی مصرفی خود را اولویت‌بندی می‌کنند و طبیعی است در لیست خود دریافت انرژی را به ریزمغذی‌ها ترجیح بدهند بنابراین اینگونه است که شیر و مواد لبنی از سفره خانواده‌های ایرانی حذف می‌شود.

خانواده‌ها الگوی تغذیه کودکان را تغییر دهند

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: دلیل دیگر این موضوع عدم فرهنگ‌سازی استفاده از لبنیات در کشور است. بسیاری از خانواده‌ها بنیه اقتصادی خوبی دارند اما به مصرف شیر و لبنیات اهمیت نمی‌دهند.

او افزود: امروزه استفاده از نوشابه‌های گازدار برای کودکان تبدیل به عادت شده و اگر خانواده‌ها الگوی مناسبی برای آنها قرار ندهند، بچه‌ها جای لبنیات را با جایگزین‌های مضر پُر می کنند و انواع و اقسام بیماری‌ها در آینده گریبان گیر آنها می‌شود.

فشار خون در کمین افرادی که لبنیات مصرف نمی‌کنند

اولیایی با اشاره به بیماری‌هایی که در اثر عدم مصرف لبنیات به وجود می‌آیند، گفت: در تغذیه اصولی باید سه فاکتور تعادل، تناسب و تنوع مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: لبنیات به عنوان یکی از گروه‌های اصلی مواد غذایی مطرح می‌شوند و حذف هر یک از آنها باعث می‌شود ریزمغذی‌های لازم از جمله کلسیم،  فسفر، منیزیم، ویتامین‌ها و... به بدن نرسد.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: مهم‌ترین بیماری های ناشی از عدم مصرف لبنیات، پوکی استخوان و فشار خون است چراکه کلسیم در افت فشار خون نقش موثری دارد.

نظر شما