اگر کربوهیدرات بخورید؛ کرونا نمی گیرید!

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۱۵:۲۳:۱۷
کد خبر: ۱۰۲۶۰۶۶
اگر کربوهیدرات بخورید؛ کرونا نمی گیرید!
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص توصیه های تغذیه ای در مواجهه با تظاهرات گوارشی بیماری کرونا گفت: این دسته از بیماران باید از یک رژیم غذایی سبک، حاوی موز، برنج سفید، بلغور جو دو سر، سیب زمینی پخته، مرغ بدون پوست، کمپوت سیب و نان سفید (کم سبوس) که کربوهیدرات بدنشان را تامین می کند پیروی کنند.

به گزارش برنا؛ دکتر زهرا اباصلتی گفت: نتایج مطالعات جهان در مواجهه با کرونا نشان میدهد که برخی افراد در مراحل اولیه عفونت با ویروس کرونا، ممکن است علائمی مانند دردشکم، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ را تجربه کنند.

وی افزود: در کشور ما نیز مشاهده شده است برخی بیماران بدون نشان دادن علائم ریوی، تنها با مشکلات شکمی و داشتن برخی علائم همچون تهوع، استفراغ یا اسهال قبل از سایر تظاهرات همچون تب یا علائم تنفسی شناسایی شده اند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اهمیت و نقش تغذیه در کاهش علائم گوارشی بیماران مبتلا به کرونا گفت: مشاورین تغذیه در سامانه پاسخگویی تلفنی ۴۰۳۰ در سطح گسترده ای برای نحوه کنار آمدن با این علائم و عوارض بیماری مشاوره می دهند.

وی افزود: افراد باید بدانند شیوه تغذیه و اصلاح آن می تواند شرایط بهتری را برای سپری کردن دوران بیماری در بیماران فراهم نماید.

اباصلتی خاطر نشان کرد: بیماران در صورت داشتن علائم گوارشی همچون اسهال،استفراغ و دل درد علاوه بر رعایت نکات بهداشتی همچون شستشوی دستها و ضدعفونی سطوح باید مایعات فراوان بنوشند و از نوشیدن مایعات شیرین پرهیز کنند.

وی افزود: این دسته از بیماران باید از یک رژیم غذایی سبک، حاوی موز، برنج سفید، بلغور جو دو سر، سیب زمینی پخته، مرغ بدون پوست، کمپوت سیب و نان سفید (کم سبوس) که کربوهیدرات بدنشان را تامین می کند و فشار برای رفع را کاهش می دهد پیروی کنند.

دکتر اباصلتی خاطر نشان کرد: بیماران دارای علائم گوارشی در صورت بروز هر یک از علائم کم آبی شدید، اسهال خونی یا مدفوع سیاه و یا درد شدید پهلوها، تب، سرفه و احساس کوتاه شدن نفسها باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به کووید  ۱۹ اکثراً دچار کم اشتهایی شده و کم اشتهایی طول کشیده می تواند منجر به سوء تغذیه در فرد شود توصیه کرد: بیماران برای مقابله با این عارضه می توانند از میوه ها و سبزیجاتی همچون سیب، انار، پرتقال، لیموترش، انبه، کدو حلوایی همچنین چای لیموزنجبیل، ادویه ها و گلپر، سمنو جوانه گندم و جوانه نخود، شیربرنج با سیاه دانه و کمی دارچین، شله زرد با خلال بادام و پسته، مغزها و خشکبار و... استفاده نمایند.

دکتر اباصلتی افزود: در صورت بروز درد معده بیماران می باید از مصرف غذاهای چرب و فست فودها، مصرف بیش از حد لبنیات، قهوه ، نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو، فلفل و سایر ادویه جات، غلات کامل، غذاهای شور و همچنین پرخوری پرهیز نمایند.

وی خاطر نشان کرد استفاده از نعناع و زنجبیل به بهبود درد معده در بیماران مبتلا به کرونا کمک خواهد نمود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز