در روزهای قرنطینه کرونایی چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۱۰:۴۴:۴۱
کد خبر: ۱۰۸۹۲۴۳
در روزهای قرنطینه کرونایی چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟
قرنطینه خانگی منجر به تنهایی تعداد بی‌شماری در مردم در سراسر جهان شده است.

به گزارش برنا، #در_خانه_ بمانید، حتما در روزهای گذشته بارها با این عبارت روبه‌رو شده‌اید، هشتگی که انجام آن موثرترین راه مقابله با کروناویروس است، اما فرایند در خانه ماندن به این سادگی‌ها هم نیست و سختی‌های زیادی برای مردم به وجود آورده است.

تنهایی، احساسی که هرکسی در زندگی بارها با آن روبه‌رو شده است، یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سبک زندگی جدید این روزهای شهروندان است. برای مقابله با شیوع کروناویروس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به شکل‌های مختلفی در حال اجرا در کشورها مختلف است و همانطور که از اسم این طرح مشخص است، افراد زیادی بخاطر این طرح در چند ماه گذشته با تنهایی مواجه شده‌اند.

برخلاف کروناویروس، تنهایی پدیده ناشناخته‌ای برای دانشمند نیست و در طی سال‌های گذشته پیامدهای مختلفی از آن شناخته شدند. افرادی که احساس وصل شدن به دیگران ندارند، به احتمال بیشتر درگیر سرماخوردگی، سکته قلبی، افسردگی و ... می‌شوند و حتی طول عمرشان کوتاه است.

براساس نتایج مطالعه‌ای که ۱۰ سال پیش انجام شده بود، تنهایی در بلندمدت اندازه چاقی و مصرف سیگار، به انسان‌ها آسیب وارد می‌کند.

تنهایی؛ احساسی مشابه با گرسنگی

اما تحقیقی که چند روز پیش منتشر شد، ابعاد جدیدتری از تنهایی را مشخص کرده است، ابعادی که علل دردناکی در خانه ماندن را نشان می‌دهد.

در این تحقیق افراد برای ۱۰ روز در محلی قرنطینه و گشنه نگه داشته شدند و بعد دانشمندان با روش‌های مختلف مغز آن‌ها را مورد مطالعه قرار نگرفت، مطالعه‌ای که نتیجه عجیبی همراه داشت؛ تنهایی و گرسنگی در اعماق بخش از مغز انسان سیگنال مشترکی دارند، بخشی که مسئول قسمت پاداش و انگیزه مغز است.

به زبان ساده‌تر نیازمان برای ارتباط با دیگران به اندازه نیازی که به غذا داریم، بنیادی است.

به شکل اتفاقی این مطالعه در زمانی منتشر شده است، که ده‌ها میلیون نفر در سرتاسر دنیا گرسنه برقراری ارتباط هستند.

جمیل زکی، استاد روان‌شنانسی دانشگاه استنفورد در این رابطه به سایت ساینتیفیک آمریکن می‌گوید: «نتایج این مطالعه دقیقا مشابه همان چیزی است که این روزها میلیون‌ها نفر تجربه می‌کنند؛ میل اجتماعی، در زمانی که برای محافظت از سلامت عموم باید در خانه ماند.

خودکشی بخاطر قرنطینه خانگی

همین احساس گرسنگی اما پیامدهای مرگباری هم برای افراد آسیب‌پذیر به همراه داشته است. نیویورک پست گزارش داده است که دنیل فورنیس، انگلیسی، بخاطر فشار تنهایی ناشی از قرنطینه خودکشی کرده است.

به گفته خواهرش، این مرد ۳۴ ساله بوده و پیش از شیوع کروناویروس دچار افسردگی ۲ قطبی بود و بعد از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خودش را می‌کشد.

او در این رابطه می‌گوید: «با قرنطینه شدنش نگرانش شده بودیم و ارتباطمان را با او به نوعی حفظ کردیم، اما نمی‌توانستیم به دیدارش برویم.»

به جز افرادی که با مشکلات روانی گوناگونی روبرو هستند، سالمندان هم با مشکلات مختلفی مواجه شدند تا جایی که در بریتانیا خیریه‌ها به شکل‌های مختلف به سالمندان قرنطینه شده کمک می‌کنند، برای مثال یک گروه ۲۰ نفره از روان‌شناسان در بریتانیا به اندازه ۱۰ دقیقه به سالمندان مشاوره رایگان می‌دهند.»

راهکار چیست؟

قطعا برای پاسخ به این سوال، اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید، درباره فضای مجازی نیست. اما پاسخ به این سوال به این سادگی‌ها هم نیست. مطالعات مختلفی در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند، فضای مجازی تنهایی و افسردگی را تشدید می‌کند.

مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۸ در نشریه روان‌شناسی بالینی و اجتماغی منتشر شد نشان می‌دهد که افرادی که میزان احساس تنهایی در افرادی که استفاده از فضای مجازی را کاهش دادند، کم شده است. اما حالا در روزهایی که تکنولوژی تنها راهکار ارتباط با دیگران است، شاید بتوان از آن به شکل دیگری استفاده کرد.

براساس تحقیقی که یک سال پیش توسط دانشگاه هاروارد منتشر شد، نحوه استفاده شما از فضای مجازی در تاثیرگذاری آن روی ارتباطات شما نقش مهمی دارد. براین اساس سایت سانیتیفیک آمریکن پیشنهادی ارائه داده تا در روزهای قرنطینه کمتر احساس تنهایی کنیم.

رودررو اما از دور؛ تماس ویدیویی بهترین راهکار ارتباط دو یا چند نفر هنگام قرنطینه است، چراکه زبان بدن و صورت نقش فراوانی در ایجاد ارتباط دارد. با استفاده از این تماس‌ها شما می‌توانید اقدامات مختلفی انجام بدهید، برای مثال سعی کنید با دوستانتان به شکل مجازی شام بخورید.

مهربانی یک دقیقه‌ای؛ لایک شدن، قطعا به افراد احساس خوبی می‌دهد، اما از آن مهم‌تر باز کردن پیامی محبت‌آمیز است. دیگر در صفحه مجازی افراد نچرخید و به جای این کار، برای آن چند کلمه زیبا بفرستید. به هر حال برای مقابله با استرس کروناویروس همه ما به مهربانی نیازمندیم.

وارد جامعه شوید؛ اساس ارتباط وجود بخش‌های مشترک است، برای هر یک علایق شما قطعا در فضای مجازی انجمن یا گروهی وجود دارد که بی‌صبرانه منتظر شدیدن حرف‌های شما هستند. پس از فضای مجازی استفاده کنید تا در علایق خود درگیر شوید.

عمیق یا گسترده‌تر شوید؛ اساسا دو راه برای غلبه بر تنهایی وجود دارد؛ روابطتان را تقویت کنید و یا روابط جدیدی شکل دهید. برای عمیق‌تر شدن کافی است با دوستانی که از آن‌ها دور شدید ارتباط برقرار کنید و برای گسترده‌تر کردن دایره اطرافتان به دنبال دوستان جدید در فضای مجازی بگردید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز