کرونا شرایط را برای زنان سخت تر کرده ‌است!

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۲۱:۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۸۶۳۱
کرونا شرایط را برای زنان سخت تر کرده ‌است!
در حالی‌که زنان همچنان از دریافت دستمزد کمتر نسبت به مردان در آلمان ناراضی هستند، همه‌گیری کرونا این شرایط را سخت‌تر و بیکاری بین زنان را تشدید کرده‌ است.

به گزارش برنا؛ زنان آلمانی دیرزمانی است که کمتر از مردان درآمد کسب می کنند و اکنون که بیماری همه گیر اقتصادهای بزرگ از جمله آلمان را زمین گیر کرده، عواقب آن در بازار کار به طور نابرابری گریبانگیر زنان شده است.

خبرگزاری د. پ.آ آلمان امروز (یکشنبه) در این رابطه نوشت: به طور متوسط زنان در آلمان هنوز به میزان قابل توجهی کمتر از مردان درآمد دارند. بر این اساس در حالی که متوسط ‌حقوق ناخالص زنان برای کار تمام وقت ۳۱۱۷ یورو در ماه است، این میزان برای مردان ۳۵۶۰ یورو است.

آژانس اشتغال فدرال (BA) در گزارشی که به مناسبت روز جهانی زن (دوشنبه) و به درخواست حزب چپ ها برای ارائه در نشست پارلمان منتشر کرده با اعلام این آمار افزوده است: سهم مردان از کاهش دستمزدها ۱۵.۵ درصد و سهم زنان ۲۵.۸ درصد شده است.

این اختلافات به ویژه در برخی صنایع بسیار زیاد است. در مشاغل هنری، صنعت سرگرمی و سایر خدمات دستمزد متوسط ‌زنان ۲۳.۷۷ درصد کمتر از مردان بوده و به ۲۶۱۹ یورو رسیده در حالی که این دستمزد برای مردان ۳۴۳۶ یورو است. در مشاغل مالی و بیمه ای به خصوص یک شکاف مشخص در ارقام مطلق وجود دارد و زنان به طور متوسط ‌۱۳۱۴ یورو کمتر از مردان درآمد دارند.

از سوی دیگر با همه گیری کرونا که به دنبال آن موجی از بیکاری رخ داد، نرخ بیکاری در زنان بیش از مردان است. از فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) تا ژانویه ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹) بیکاری در بین زنان ۵.۷ درصد و بین مردان ۱.۸ درصد افزایش یافته است. در برخی موارد از جمله حوزه های هنری، سرگرمی و خدمات بیشتر زنان بودند که بیکار شدند. طبق این گزارش در اواسط سال ۲۰۲۰، ۴.۱ میلیون زن و ۲.۹ میلیون مرد مشغول کسب و کارهای کوچک بودند.

در همین رابطه «زابینه سیمرمان» نماینده حزب چپ ها به د. پ.آ. گفت: زنان هنوز در بازار کار آسیب پذیر هستند، بنابراین دولت فدرال باید قوانینی درآمد برابر در مقابل کار با ارزش برابر ایجاد کند. وی هشدار داد: به طور کلی باید الگوهای قدیمی که می گویند مشاغل زنانه معمولاً کم درآمد و مشاغل مردانه معمولا درآمد بهتر دارند، از بین برود.

به گفته سیمرمان کسب و کارهای کوچک در بسیاری از موارد در کنار مشاغل نیمه وقت اجباری است و اغلب آنها یک دام فقر برای زنان هستند که نتیجه آن حقوق کم در دوره بازنشستگی است.

 

نظر شما