تحویل ارز به زائران اربعین در ۲۵۰ باجه

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۹:۳۶:۰۹
کد خبر: ۷۶۸۰۴۳
تحویل ارز به زائران اربعین در ۲۵۰ باجه
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران اعلام کرد: تحویل ارز زائران اربعین بدون وقفه در نقاط مرزی در حال انجام است و این بانک 250 باجه را برای تحویل ارز و خدمت رسانی به زائران در کشور عراق مستقر کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از بانک ملی ایران، مسعود خاتونی در تشریح آخرین وضعیت تحویل ارز اربعین به زائران در نقاط مرزی اظهار داشت: اکنون سه هزار نفر در مرز مهران در حال دریافت ارزهای خود از 20 باجه مستقر در این نقطه مرزی هستند.

وی با اعلام اینکه زائران بابت دریافت ارز خود نگران نباشند، به شرایط آب و هوایی و بارندگی شدید اخیر در مرز مهران اشاره کرد و گفت: در فاصله کوتاهی زیرساخت های لازم در مرز مهران برای پرداخت ارز به زائران فراهم شد ولی ‌طوفان و بارندگی شدید برخی زیرساخت ها را از سرویس خارج کرد.

معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران ادامه داد: همچنین اختلال در ورودی های مرز مهران به خاطر شرایط جوی سبب شد روز گذشته (30 مهر)مراجعه انبوه برای دریافت ارز در این نقطه صورت گیرد.

خاتونی درباره استقرار باجه های ارزی در خاک عراق نیز گفت: محل استقرار و افزایش تعداد باجه های تحویل ارز باید با مجوز طرف عراقی صورت گیرد و این بانک در مجموع حدود 250 باجه برای تحویل ارز و خدمت رسانی به زائران در کشور عراق مستقر کرده است.

وی به شرایط پرداخت ارز اربعین در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: بانک ملی و طرف عراقی با سرعت در حال آماده سازی زیرساخت های لازم برای ارایه سرویس به زائران در این نقطه هستند.

خاتونی گفت: بیش از 60 درصد زائران در سامانه خرید ارز اربعین، روزهای یکم و دوم آبان را برای دریافت ارز خود از مرز مهران و حدود 40 درصد سی مهر را برای اعلام کرده بودند.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران عنوان کرد: در مرز چذابه نیز با وجود اینکه زیرساخت های فنی و باجه های تحویل ارز از سوی این بانک فراهم شده است اما مجوز استقرار باجه ها هنوز از سوی مقامات عراقی صادر نشده و مسئولان بانک ملی در حال رایزنی در این خصوص هستند.

وی افزود: از زمان آغاز ثبت نام خرید ارز اربعین در پیام رسان بله تا ساعت 18 روز سی ام مهر تعداد 99 هزار و 938 نفر ثبت نام کرده اند و پیش بینی ها برای تامین ارز با برنامه ریزی و مدیریت مناسب بانک مرکزی و به عاملیت بانک ملی ایران صورت گرفته است.

خاتونی اضافه کرد: تا ساعت هشت صبح روز سی ام مهر 500 نفر و تا ساعت 18 همین روز حدود 6 هزار نفر ارز اربعین خود را دریافت کرده اند.

خاتونی بیان کرد: ایجاد بازوی خرید ارز اربعین در پیام رسان بله در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدام ویژه ای برای تسهیل خدمت رسانی به زائران بوده است که ثبت نام جهت دریافت ارز را بسیار کوتاه و آسان می کند. این سامانه از زمان آغاز عملیات خود، کمتر از یک درصد خطای فنی و کاربری داشته و از پایداری 99 درصدی برخوردار بوده است.

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران ابراز امیدواری کرد از امروز (یکم آبان) شرایط عادی تحویل ارز در پایانه های مرزی با عراق برقرار شود.

با موافقت رئیس جمهوری، نرخ ارز ویزای زائران اربعین با 35 درصد تخفیف محاسبه می شود و بنابراین هزینه ویزای آنها حدود 107 هزار تومان کاهش یافته است.

همچنین بانک مرکزی برای تسهیل امور ارزی زائران برنامه ریزی کرده که هر زائر بتواند مبلغ یکصد هزار دینار عراق را در بانک ملی ایران خریداری و اسکناس آن را در سه شهر عراق و سه نقطه مرزی (در مجموع پنجاه نقطه) تحویل گیرد.

برای زائران حسینی بهای هر دینار 96 ریال محاسبه می شود و زائران می توانند با پرداخت ریالی آن اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده‌ شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزیِ مقابل مرزهای مهران، چزابه و شلمچه (در داخل کشور عراق) تحویل گیرند.

 

نظر شما