گلوله ای که برجا ماند

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۵:۳۰:۵۹
کد خبر: ۷۸۹۳۲۴
گلوله ای که برجا ماند
گلولۀ توپ سربیِ 106 ساله، از بقایای گلوله‌باران حرم مطهر به دست قزاق‌ها، در موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، گلولۀ توپ سربی به جامانده از گلوله‌باران گنبد مطهر امام‌رضا(ع) در دهم ربیع‌الثانی 1330 قمری، معادل 1291 شمسی در ویترین گنجینۀ تاریخ حرم رضوی در معرض نمایش قرار دارد. معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی در این خصوص اعلام کرد: این گلوله مربوط به گلوله‌باران گنبد مطهر به دست قزاق‌ها در دوران مشروطه است.

مهدی قیصری‌نیک با بیان اینکه گنجینۀ تاریخ حرم رضوی به نمایش اشیاء مربوط به حرم مطهر امام‌رضا(ع) اختصاص یافته است، در این ارتباط اظهار داشت: این گنجینه در سال 1378 به منظور آشنایی بیشتر مردم با مراحل رشد و توسعۀ شهر مشهد و نیز حوادثی که در طی قرون بر اماکن متبرکۀ رضوی گذشته است، بنا شد و باتوجه به ارتباط اشیای به نمایش گذاشته شده در این موزه با حرم مطهر امام‌رضا(ع)، در سال 1392 نام موزۀ تاریخ مشهد به موزۀ تاریخ حرم رضوی تغییر یافت.

قیصری‌نیک افزود: گنجینۀ تاریخ حرم رضوی، درحال حاضر با فضای نمایشی حدود هزار متر، بخش قابل توجهی از اشیاء ارزشمند معنوی، تاریخی، فرهنگی و هنری را در معرض دید عموم قرار داده است که ضریح‌های طلا و نقره و فولادی، کتیبه‌های طلای حرم مطهر، درهای چوبی، درهای طلا و نقره، محراب‌های زرین‌فام، پنجره فولاد حرم‌مطهر، ظروف شستشوی ضریح مطهر، ابریق‌ها و آفتابه لگن‌های مورد استفاده در کشیک‌خانه و دفاتر حرم مطهر، انواع زیارتنامه‌ها، انواع وسایل روشنایی، قفل‌ها و عکس‌های تاریخی مربوط به اماکن متبرکه در موزۀ تاریخ حرم رضوی، از نمونه‌های این اشیاء هستند.

 

نظر شما