ثبت ملی ۱۲۱ اثر منقول در اردبیل

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۹:۱۸:۴۳
کد خبر: ۸۰۱۶۶۷
ثبت ملی ۱۲۱  اثر منقول در اردبیل
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: از ابتدای امسال تاکنون 11 اثر منقول این استان به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ نادر فلاحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران  گفت: این آثار شامل صندوق چوبی مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی، صندوق چوبی مقبره شاه اسماعیل صفوی، تاس مسی قلم زنی شده عصر صفوی ، پیاله و سرپوش سفالی، شمعدان بشقابی دامن دار ، قدح سفالی آقکند ، کاسه آب و سفید ، کاسه زرین فام ، کاسه یک رنگ فیروزه ای، گلدان یک رنگ فیروزه ای شماره یک و گلدان یک رنگ فیروزه ای شماره 2 می باشد.

او همچنین به ثبت 2 اثر طبیعی شامل قیزیل قایا (دودکش های جن) فیروزآباد و درخت چنار روستای اونار مشگین شهر اشاره کرد و گفت: همچنین آداب و رسوم پیرامون پیرآغاجی اصلاندوز نیز قرار است در فهرست آثار ناملموس به ثبت برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار داشت:آثار غیرمنقول در حال ثبت شامل مسجد آلوارس ، خانه خانلار وکیلی روستای وان گرمی، قلعه یئری آلوارس و خانه حافظی کلخوران می باشد.

فلاحی همچنین افزود: امسال مهارت پخت کته (نوعی غذای گیاهی) گرمی ، آیین آلاه لاما گرمی ، مهارت ساخت آلاچیق شاهسون و مهارت ساخت داس نمین نیز به ثبت رسیده است.

وی گفت: پرونده ثبت ملی آیین تزیین بایرام یومورتاسی اردبیل به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده و در دست بررسی است.

او با اشاره به ثبت ملی این آیین در آستانه عید نوروز 98 تشریح کرد: علاوه بر این مهارت پخت فطیر مشگین شهر ، مهارت بافت سوپاند و مهارت تهیه قووت نیز مطالعه شده تا به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی برسد.

استان اردبیل دارای پیشینه باستانی بوده و قدمت آن بر اساس مطالعات باستان شناسی به 6 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله مهم ترین بناهای تاریخی این استان می باشد که به ثبت یونسکو درآمده است.

 

نظر شما