استاندار مرکزی:

افزایش مشارکت اقتصادی بانوان استان ضروری است

۱۳۹۷/۱۱/۰۲ - ۱۰:۳۵:۴۶
کد خبر: ۸۰۳۰۸۷
افزایش مشارکت اقتصادی بانوان استان ضروری است
استاندار مرکزی گفت: مشارکت بانوان این استان در بخش اقتصادی کمرنگ ارزیابی می شود که این امر نیازمند بررسی و پیگیری بیشتری است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید «علی آقازاده» عصر دوشنبه در نشست تخصصی بانوان کارآفرین و فعال اقتصادی استان مرکزی در اراک افزود: نرخ مشارکت بانوان این استان در فعالیت های اقتصادی نگران کننده است باید در این راستا با تعریف ساز و کار مناسب و اتخاذ سیاست های کاربردی چاره اندیشی کرد.

وی بیان کرد: استان مرکزی پایتخت صنعت ایران است و زنان این استان باید در عرصه اقتصادی و کشاورزی بیش از پیش فعال شوند.

استاندار مرکزی ادامه داد: دستگاه ها و مسئولان وظیفه دارند حمایت های لازم در خصوص ایجاد زمینه برای حضور بانوان در عرصه های مختلف به ویژه اقتصاد را به کار گیرند و در راستای حل موانع قانونی تلاش مضاعفی به کار گیرند.

آقازاده اظهار داشت: استان مرکزی بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در زمینه کاهش نرخ بیکاری جزو استان های موفق است و نرخ بیکاری این استان در فصل زمستان به 6 و 9 دهم درصد رسیده در حالی که این نرخ در مدت مشابه قبل هشت و چهار دهم درصد بوده است.

وی عنوان کرد: کاهش نرخ بیکاری در استان مرکزی نویدی برای توسعه و و رونق در بخش های مختلف است.

استاندار مرکزی افزود: تلاش فعالان اقتصادی و تلاشگران عرصه تولید کمتر از مجاهدت سربازان در جبهه های جنگ نیست.

آقازاده گفت: دشمنان همه تلاش خود را برای ضربه زدن به اقتصاد کشور به کار گرفته اند و تلاش فعالان اقتصادی در راه مقابله با تهدیدهای دشمنان بسیار ارزشمند است.

وی تصریح کرد: بخش صنایع دستی در کشور و استان مرکزی مغفول مانده و این بخش از ظرفیت های زیادی برای اشتغال به ویژه اشتغال بانوان برخوردار است.

استاندار مرکزی تاکید کرد: قبل از اجرای هر طرح تولید باید نیاز بازار آن سنجیده شود و توجه به این مهم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز گفت: رتبه بندی نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۰ ساله و بیشتر در استان های کشور ۱۳ درصد و این نرخ در استان مرکزی ۱۰ و نیم درصد است که این استان در این راستا رتبه ۲۹ را داراست.

« زهرا فرجی» افزود: رتبه بندی نرخ مشارکت اقتصادی زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ سال کشور ۱۳ و ۶ دهم درصد است و این نرخ در استان مرکزی ۱۱ و سه دهم درصد است که استان مرکزی در راستای این نرخ در جایگاه ۲۸ کشور قرار دارد.

وی بیان کرد: رتبه بندی نرخ اشتغال در جمعیت زنان ۱۰ ساله و بالاتر در استان های کشور ۷۶ و یک دهم درصد است که این نرخ در استان مرکزی با جایگاه ششم کشور ۸۰ و هشت دهم درصد است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی ادامه داد: نرخ اشتغال زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ سال کشور ۵۵ و ۶ دهم درصد است و این نرخ برای زنان این استان ۶۰ درصد است که استان مرکزی در این راستا در جایگاه هشتم کشور است.

فرجی اظهار داشت: سهم اشتغال زنان استان مرکزی از بخش صنعت، ۱۹ و چهار دهم درصد است که این سهم در کشور ۲۵ و ۶ دهم درصد است و این استان جایگاه ۲۰ کشور در سهم اشتغال زنان این بخش را دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی اضافه کرد: سهم اشتغال زنان کشور از بخش خدمات ۴۹ و سه دهم درصد است که این سهم در استان مرکزی ۷۲ و یک دهم درصد است و این استان در این خصوص رتبه سوم کشور را داراست.

فرجی گفت: سهم اشتغال زنان کشور در بخش عمومی ۲۵ و نیم درصد است که این سهم در استان مرکزی با دارا بودن جایگاه سوم به ۳۶ و هشت دهم درصد رسیده است.

وی افزود: سهم اشتغال زنان استان مرکزی در بخش خصوصی ۶۳ و ۲ دهم درصد است که این سهم در کشور ۷۴ و نیم درصد است و این استان در این راستا رتبه ۲۹ کشور را دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی افزود: رتبه بندی نرخ بیکاری در زنان ۱۰ ساله و بالاتر در استان های کشور ۲۳ و ۹ دهم درصد است که این نرخ در استان مرکزی با جایگاه ۲۶ کشور به ۱۹ و ۲ دهم درصد رسیده است.

فرجی بیان کرد: نرخ بیکاری زنان جوان استان مرکزی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله ۴۰ درصد است که این نرخ در کشور ۴۴ و چهار دهم درصد است و این استان رتبه ۲۴ کشور در این نرخ را دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار دریافتی از دستگاه های اجرایی استان مرکزی، ۴۶۸ نفر بانوی فعال اقتصادی در این استان وجود دارد که بیشترین درصد حضور آنها در شهرستان اراک و کمترین درصد در شهرستان های خنداب، آشتیان و فراهان است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی ادامه داد: بیشترین آمار مربوط به بانوان فعال اقتصادی این استان با ۳۵ درصد مرتبط با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و کمترین آمار با ۲ درصد مرتبط با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

فرجی گفت: ۵۴ درصد بانوان فعال اقتصادی استان مرکزی در بخش خدمات، ۳۶ درصد در بخش صنعت و ۱۰ درصد در بخش کشاورزی است.

در نشست تخصصی بانوان کارآفرین و فعال اقتصادی جمعی از بانوان فعال در این بخش مسائل و مشکلات خود را بیان کردند.

49 درصد از جمعیت یک میلیون و 414 هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز