جاهای دیدنی نیشابور

۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - ۰۱:۱۱:۱۲
کد خبر: ۸۲۳۱۹۸
جاهای دیدنی نیشابور
نیشابور از شهرهای استان خراسان رضوی و بعد از مشهد دومین شهر بزرگ این استان است. این شهر با داشتن آب و هوای خوب، خاک مناسب و موقعیت جغرافیایی خاص همیشه مورد توجه مردمان مختلف برای زندگی بوده است و همین تاریخ طولانی، آثار تاریخی منحصربفردی را برایش به وجود آورده است. گردشگران زیادی در هنگام سفر به مشهد از این شهر هم بازدید و از جاذبه های معروفش دیدن می کنند.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ تعدادی از جاذبه های گردشگری نیشابور عبارتند از :

آرامگاه خیام

خیام شاعر، ستاره شناس و ریاضی دان معروف ایرانی است که آرامگاهش در شهر نیشابور تبدیل به یکی از پربازدید ترین جاذبه های این شهر شده است. این آرامگاه در باغی قرار دارد که در هنگام حیات این شاعر، محل زندگی اش بوده است.

همین که به داخل این باغ وارد می شوید تندیس زیبایی از خیام را می بینید و بعد از مدتی قدم زدن در میان درخت های سرسبز و سریفلک کشیده به محل آرامگاه می رسید. عمارت آرامگاه توسط استاد سیحون ساخته شده و طراحی آن به گونه ای است که شکوفه های درختان اطراف در هنگام بهار بر روی آرامگاه می ریزد. بر روی این عمارت،  بیست بیت از اشعار این شاعر در کتیبه های لوزی شکل با خط خوش نوشته شده است.

  جاهای دیدنی نیشابور,جاذبه های تاریخی نیشابور

خیام شاعر، ستاره شناس و ریاضی دان ایرانی است که آرامگاهش در شهر نیشابور است

باغ قدمگاه

در ۲۴ کیلومتری نیشابور کمی آنطرف تر از جاده نیشابور- مشهد جایی در دامنه های جنوبی کوه بینالود و مشرف به دشت نیشابور مکانی مقدس به اسم باغ قدمگاه وجود دارد. علت نامگذاری این باغ به اسم قدمگاه این است که در آن سنگی سیاه وجود دارد که بر روی آن دو ردپا دیده می شود. این ردپاها را به امام رضا نسبت می دهند برای همین زوار زیادی که برای زیارت حرم امام رضا عازم مشهد هستند در مسیرشان برای دیدن این سنگ به این باغ می روند. باغی که امروز در این محل می بینید در زمان صفوی ساخته شده و تماشای معماری کوشک هشت ضلعی داخل آن حتما برایتان جالب است.

   جاهای دیدنی نیشابور,جاذبه های تاریخی نیشابور

باغ قدمگاه، در ۲۴ کیلومتری نیشابور کمی آنطرف تر از جاده نیشابور قرار دارد

  آبشار گرینه

برای دیدن این آبشار تماشایی باید به ۴۰ کیلومتری شمال شرقی نیشابور بروید در آنجا روستایی به اسم گرینه هست که آبشاری زیبا را در دل خود جای داده است. این آبشار در شمال روستا قرار دارد و اگر به دره رودخانه بروید در جایی که رودخانه به دو بخش شمالی و شرقی منشعب می شود آبشار تماشایی گرینه در بخش شمالی رودخانه در جلوی چشمتان است. این روستا با اینکه چندان مورد توجه گردشگران نیست اما وجود رودخانه ای پر آب، باغات سرسبز و این آبشار از آن منطقه ای تماشایی ساخته است.

  جاهای دیدنی نیشابور,جاذبه های تاریخی نیشابور

 آبشار گرینه در فاصله 6 کیلومتری شمال روستایی به همین نام در میان دره ای سرسبز قرار گرفته است

  غار سر نی

برای بازدید از غار «سر نی»  باید به روستای درخت جوز در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور در مسیر جاده نیشابور – قوچان بروید. این روستا طبیعت بکری دارد که به خصوص در فصل پاییز هزار رنگ، زیبایی چشم نوازی پیدا می کند. در این دره یک درخت چنار کهنسال است که بیش از ۴۰۰ سال قبل کاشته شده و در پاییز تماشای برگ های یکدست رنگی اش از جاذبه های سفر به این دره است. اگر راه این دره را در پیش بگیرید در زیر یالی که به قله بینالود می رسد این غار آبی را پیدا می کنید غاری که می گویند بزرگ ترین غار آبی خراسان است.  فقط می توانید از قسمت ابتدایی این غار بازدید کنید چون در ادامه غار حوضچه آبی وجود دارد که اجازه پیشروی بیشتر به داخل غار را نمی دهد

   جاهای دیدنی نیشابور,جاذبه های تاریخی نیشابور

 غار «سر نی» در روستای درخت جوز در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور قرار دارد

باغرود

باغرود منطقه ای سرسبز در ۱۲ کیلومتری شمال نیشابور است که در دره ای سرسبز و باطراوت جای گرفته است. در این دره رودخانه ای جریان دارد که محبوبیت زیادی را برای این منطقه به ارمغان آورده و آن را تبدیل به منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا کرده است. به برکت همین رودخانه درختان میوه زیادی در این منطقه هست که چشم اندازهای سرسبزی را به وجود آورده اند. این منطقه از معروف ترین جاذبه های طبیعی نیشابور است و خیلی از مردم این شهر در آخر هفته ها برای استراحت به اینجا می روند. در مسیر رسیدن به این منطقه هم جاذبه های زیادی هست که دیدن از آن ها سفرتان را شیرین تر می کند. در این منطقه امکانات تفریحی زیادی مثل قایق سواری و شنا برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

   جاهای دیدنی نیشابور,جاذبه های تاریخی نیشابور

باغرود منطقه ای سرسبز در ۱۲ کیلومتری شمال نیشابور است

آبشار بار

در ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور در میان دره های رشته کوه بینالود شهری به اسم بار وجود دارد که آبشاری زیبا به همین نام در آن هست. این آبشار در احاطه کوه ها و باغ های گردو قرار گرفته و جلوه گر چشم اندازهایی ناب طبیعت است. در اینجا، آب از دل کوه های بینالود بیرون می زند و آبشاری به طول بیش از ۳۰۰ متر را به وجود آورده است. در ادامه این آبشار رودخانه ای به طول ۲۰ کیلومتر شکل گرفته که در طول مسیر آب چشمه سارهای زیادی به آن وارد می شود. اگر دوست دارید در سفر به این شهر چشم اندازهایی سرسبز و بینظیر ببینید به این روستا بروید چون در آن به غیر از این آبشار باغات میوه زیادی هم هست که زیبایی اش را دوچندان کرده است.   

  جاهای دیدنی نیشابور,جاذبه های تاریخی نیشابور

آبشار بار در ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور واقع شده است

رشته کوه های بینالود

بینالود با ارتفاع ۳۲۱۱ متر مشهورترین کوه استان خراسان است و در شمال نیشابور قرار دارد. این کوه در بین نیشابور و مشهد جای گرفته و همه آن را به بام خراسان می شناسند. با اینکه آب و هوای اینجا گرم و خشک است اما بر روی این کوه باران قابل توجهی می بارد و خیلی از جاذبه های نیشابور مثل آبشارها و غارها به خاطر وجود همین کوه است. کوه، قله های زیادی دارد که تعدای از آن ها شامل  قوچگر و فلسکه هستند. در قسمت شمالی این رشته کوه یک رشته کوه فرعی هست که تماشای دره های صخره ای آن  جالب توجه است.

دهکده چوبین نیشابور

یکی از سازه های چوبی که در نوع خود منحصر به فرد است در یکی از شهرهای تاریخی کشورمان قرار دارد که از جهات مختلف جالب توجه است. دهکده چوبین نیشابور که در ساخت آن تماما چوب بکار رفته (به جز بعضی قسمت های کوچک که صرفا جهت رعایت موارد بهداشتی در نظر گرفته شده) اوج هنر و معماری و خلاقیت را در یک تصویر به نمایش گذاشته و در ساخت آن چند نکته کارشناسانه بطور جدی در نظر گرفته شده است، یکی اینکه در ساخت و ساز آن پیشینه تاریخی و فرهنگی منطقه مورد توجه بوده و دیگر اینکه شرایط اقلیمی وجغرافیایی این منطقه در نظر بوده، نکته مهم تر اینکه برای حفظ این مجموعه ی چوبی از انواع خطرها و آسیب های طبیعی و غیر طبیعی مثل زلزله، موریانه، برف و باران و سایر آسیب هایی که ممکن است جنس چوب این سازه را تحت تاثیر قرار دهد، راهکارهای ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

در این دهکده فضاها و اماکن بسیاری طراحی و ساخته شده که تمام مکان های مورد نیاز یک دهکده ی واقعی است، همچنین شرایط برای کشاورزی و دامپروری در آن فراهم است.

هنر و هنرمندان در هر نقطه ای که فرصت ظهور و تجلی پیدا کنند هیشه زیبایی آفریده اند و با خلاقیت خود شاهکاری را بوجود آورده اند. دهکده چوبین نیشابور یکی از این هنرها و مهندس حمید مجتهدی یکی از این هنرمندان است که یکی از شاهکارهای طول عمرش این اثر هنری بسیار زیبا و خلاقانه است که در آفرینش آن نهایت دقت و ظرافت و هوشمندی بکار رفته است.

این دهکده در روستای محمد آباد آقازاده یکی از روستاهای نیشابور در استان خراسان رضوی بنا شده و مهندس مجتهدی از نوادگان محمد کاظم خراسانی با الهام از روح هنری خود چنین مجموعه ای را ساخته است که این مجموعه فقط یک اثر و سازه ی چوبی نیست و از بسیاری جهات می شود در آن دقت و تامل کرد. این اثر هنری – فرهنگی که تا سال ۱۳۹۲ تحت مدیریت و رسیدگی مستقیم شخص مهندس مجتهدی بود پس از فوت ایشان، رسیدگی و اداره این روستا را همسر ایشان خانم حشمت سررشته دار عمرانی که خود هنرمند فرهیخته ای هستند و از دانش آموختگان رشته نقاشی از دانشگاه آمریکا هستند، عهده دار شدند و در حال حاضر مدیریت دهکده چوبی نیشابور با ایشان است.

شادروان مهندس مجتهدی  ده ها تُن چوب را برای ساخت روستایی که یادگار نیاکانش بوده بکار گرفته تا روستای مورد نظر را با تغییر شکل در ظاهر آن مرمت و احیا کند. این دهکده اولین دهکده اکولوژیکی ایران است که اماکن گوناگون در نظر گرفته شده در آن، تمام جنبه های زندگی را در بر گرفته است.

بهترین فصل سفر به دهکده چوبی نیشابور فصل های بهار و تابستان است که بطور کلی در این دو فصل مناطق روستایی ایران دارای آب و هوایی خوش و مناسب برای گردشگری و سفر است. هر چند که فصل پاییز هم در چنین دهکده ای گشت و گذار خالی از لطف نیست و جذابیت های خاص خودش را دارد آن هم شهری مثل نیشابور و دهکده ی چوبینش.

ویژگی های  خاص دهکده چوبین نیشابور

این دهکده از جهات گوناگون حائز اهمیت است. مسجد ساخته شده در این دهکده نخستین مسجد چوبی جهان است که در برابر زلزله مقاوم است. وسعت این مسجد ۲۰۰ متر مربع است و سقف این بنا به شکل شیروانی ساخته شده، مناره های آن از سطح زمین  ۱۳ متر ارتفاع دارد و وزن هر کدام از این دو مناره تقریبا ۴ تن است.

از نظر شکل ظاهری هم این بنا جالب توجه است و به شکل یک کشتی‌ وارونه روی زمین قرار دارد. ساخت این مسجد حدود ۲ سال زمان برده و در ساخت آن ۴۰ تن چوب بکار رفته است. دیواره‌ها، کابینت ها و سینی‌ های آبدارخانه مسجد همه از جنس چوب است. یک ایوان بیرونی دارد که کف این ایوان از خشت است و بر دیواره‌های درونی و بیرونی مسجد ۷ و ۶ کتیبه دیده می شود که آیات قرانی بر روی آن نوشته شده و این کتیبه ها و قاب آن از چوب درختان گردو و توت است.

برای تزیینات داخلی ساختمان چوبهای گوناگونی از درختان مختلف مثل کاج، سپیدار، اشن ، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت استفاده شده است. نکته قابل توجه دیگر این سازه چوبی نور پردازی هنرمندانه آن است که هارمونی و هماهنگی خاصی دارد و ترکیب رنگی آن که از رنگهای شاد و زنده ای است هنگام شب، نمایی زیبا و چشم اندازی فوق العاده دارد.

در این مجموعه باغ میوه‌ ای وجود دارد که چوبی است و به صورت مشبک با سقفی شیبدار ساخته شده است. همچنین دو  تنور چوب ‌سوز در این دهکده وجود دارد که به شیوه ی سنتی در آن نان تهیه نان می شود و فرق آن با فروشگاه‌های دیگر این است که در آن دودکشی وجود دارد که با پوششی از کاه‌ گل است و از نظر ظاهری بانویی روستایی را نشان می دهد که یک طبق نان روی سردارد.

مسیر دسترسی به دهکده چوبی نیشابور

این بنا که قصد سازنده آن رونق دادن به صنعت گردشگری و جذب توریست ها به این نقطه تاریخی کشور بوده و همچنین با هدف  احیا و زنده نگهداشتن یاد و نام نیاکان سازنده بنا و سرزمین آبا و اجدادیش ایجاد شده در انتهای بلوار شهدای نیشابور و در مسیر جاده تقی آباد طلایی قرار دارد. بنابر این برای دیدن و گشت و گذار در یک روستای چوبی در شهری کهن باید به خراسان رضوی رفته و از راه  مشهد یا سبزوار به نیشابور تاریخی رسید، و از راه جاده اسحاق آباد یا جاده خیام   مسیر را طی کنید تا ۵ کیلومتر بعد از زیارتگاه فضل بن شاذان در مسیر راه روستای جیلو به جاده سمت راست وارد شوید و آرام آرام روستای ملا محمد آقازاده و دهکده ی چوبی نیشابور را ببینید.

index88

تپه شادیاخ یا محله شادیاخ

شاد یاخ یا شادی کاخ یا شادی یاخ ،یکی از جاذبه های گردشگری و باستانی  کشورمان  ایران ‌است و محلی است در نزدیکی شهر نیشابور در استان خراسان رضوی ،شادیاخ که از دو واژه شادی و اخ تشکیل شده ،به معنای شادی‌ آفرین است که به نام‌های شادکاخ، شاد جهان و شاد مهر نیز معروف میباشد..

این اثر تاریخی، تا اوایل سده سوم هجری مسکونی بوده و تا سال ۶۶۹ هجری که زمین‌لرزه ی محلی به آن آسیب فراوان رسانده، اهمیت ویژه‌ای داشته و بخشی از بقایای شهر نیشابور در آن محل نهفته ‌بوده است. این مکان همچنین جایگاه زندگی شیخ عطار نیشابوری بوده‌ و اکنون نیز آرامگاه وی و همچنین خیام نیشابوری در آن محله قرار دارند.

در کاوش‌‌های باستان‌‌شناسان که در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی در این محل انجام گرفته شماری از بناهای معماری آن زمان مانند تالار عام، اندرونی و خانه‌‌های ویژه، آهنگری، سفالگری و شیشه‌‌گری پیدا شده است.

00

آرامگاه کمال الملک

در نزدیکی آرامگاه خیام و در مجاورت آرامگاه عطار قرار گرفته و به غیر از معماری جذابی که برای بنای یادبود آن به کار رفته، باغ زیبا و سرسبزی دارد که راه رفتن و گشت و گذار در آن برای هر طبیعت دوستی خوشایند است. محمد غفاری معروف به کمال الملک، نقاش برجسته ایرانی مدتی نقاش دربار بود و در این مدت ۱۷۰ تابلوی نقاشی زیبا را خلق کرد که بدون شک معروف ترین آن ها تالار آینه است، همان تابلویی که باعث شد ناصرالدین شاه لقب کمال الملک را به این نقاش دهد.

آرامگاه کمال الملک نسبت به دو آرامگاه معروف دیگر نیشابور یعنی خیام و عطار کمتر شناخته شده است اما معماری جالب توجه آن حتما نظرتان را جلب می کند. طراحی بنای یادبود آرامگاه کمال الملک مثل آرامگاه های ابن سینا و خیام به دست مهندس هوشنگ سیحون انجام شده است، کسی که در سال ۱۳۳۷ شمسی، برای ساخت بنای یادبود کمال‌الملک طرحی را به انجمن آثار ملی ارائه داد: طرحی به مساحت زیربنای ۲۸ متر‌ مربع شامل شش ایوانچه مقعر که داخل فرورفتگی‌های آن با کاشی‌های معرق لاجوردی و سفید تزئین شده بود. طرح مورد موافقت قرار گرفت و ساخت بنا در کنار آرامگاه عطار در سال ۱۳۴۱ شمسی به سبک جدید و مشبک با شش ایوان توسط چند کارگر نیشابوری شروع شد.

برای ساخت بنای این مقبره از ترکیبی از معماری سنتی و معماری نوین استفاده شده و اوج هنر معمار به نمایش در آمده است. در نقشه کلی این مقبره هم درست مثل آرامگاه خیام «هندسه» اهمیت پر رنگی دارد. در واقع برای ساخت این بنا، ۶ قوس نیمدایره و ۴ قوس متقاطع  بکار رفته که بر روی قطرهای مربع بنا شده اند و همین طرح جالب، ظاهری خارق العاده و یکتا را به آرامگاه کمال الملک بخشیده است.

مقبره کمال الملک درست در کنار آرامگاه خیام قرار دارد به طوری که اگر با این باغ آشنایی نداشته باشید شاید در نگاه اول فکر کنید این دو مقبره در واقع یک بنا هستند، از آنجا که دو مقبره در کنار هم هستند طراحی آن ها هماهنگی زیادی با هم دارد. برای ساخت مقبره کمال الملک از معماری شهر کاشان، زادگاه کمال الملک الهام گرفته شده است. در این بنا از تزئینات کاشی معرق استفاده شده که زیبایی خاصی را به آن داده است و کاشی کاری ها آنقدر هنرمندانه است که با نزدیک شدن به خط تقارن قوس ها اندازه طراح ها کوچک تر می شود. سنگی که بر روی مزار کمال الملک قرار گرفته بافتی خشن دارد و از جنس گرانیت است. در بالای مقبره هم نقش برجسته ای از کمال الملک به چشم می خورد که توسط شاگرد او حجاری شده است.

index000

هفت غار

 برای دیدن هفت غار نیشابور کافیست به شمال نیشابور بروید تا با دره ای سرخ  رنگ و خوش آب و هوا روبرو شوید، دره ای که به خصوص در فصل های بهار و تابستان گردشگران بسیاری دارد. با ورود به این دره چیزی که در نگاه اول نظرتان را جلب می کند رنگ  قرمز رنگ خاک رس دره است که ویژگی منحصربفرد و جذابیت خاصی به منطقه داده است. این منطقه آب و هوای خوب و خنکی دارد که اینجا را تبدیل به یکی از محبوب ترین ییلاق های منطقه کرده است، مخصوصا در  فصل گرم تابستان تعداد زیادی از مردم شهر راهی دره هفت غار می شوند تا از آب و هوای خوب آن لذت ببرند.

شیب تند باعث شده تا دره هر سال بعد از بارش باران شکل و ظاهر جدیدی پیدا کند و آبشارهای بزرگ و کوچک زیادی در آن پدید آید. راه های زیادی برای رسیدن به دره هفت غار وجود دارد اما بهترین راه این است که خودتان را به روستای باغرود برسانید و در آنجا بعد از ۱۰ دقیقه کوهنوردی و رسیدن به ارتفاع ۱۵۰۰ متری به ابتدای دره برسید. از روستای غار هم می توانید به دره هفت غار بروید اما از آنجا مسیر رسیدن کمی سخت تر است.

برای بازدید از تمام قسمت  های دره با توجه به آمادگی بدنی تان باید بین ۲ تا ۳ ساعت وقت بگذارید. وجود درختان سرسبز و عبور رودخانه از کنار آن ها به همراه چشم اندازهای سرخ اطراف، منظره ای بی بدیل را خلق کرده که چشم ها از تماشای آن ها سیر نمی شود. همانطور که در  حال گذر از ۷ تنگه هستید چشمه ها و رودخانه های زیادی را می بینید که این طبیعت گردی را برایتان لذت بخش تر می کنند. کوه های سرخ شکاف های عمیق و زیبایی دارند که می توانید برای استراحت در داخل آن ها بنشینید و  عکسهای یادگاری جالبی بیندازید. بعد از اینکه دره را به طور کامل پیمایش کردید در ارتفاع ۱۹۰۰ متری به منطقه ای باز و سرچشمه اصلی رودخانه غار برمی خورید؛ در اینجا وجود چندین درخت گردو طراوت و زیبایی منطقه را بیشتر کرده است. در واقع برای رسیدن به این چشمه باید ۷ تنگه را پشت سر بگذارید و در نهایت طبیعت به خاطر این پیاده روی چشمه ای باطراوت به شما پاداش می دهد، با اینکه چشمه آب سرد و گوارایی دارد اما وجود املاح زیاد آن را غیر قابل نوشیدن کرده است. می توانید مدت ها در کنار این چشمه بنشینید و خستگی راه را از تن بدر کنید.

images99

 

 

نظر شما