هنرمند جوان پلدختری در گفت وگو باخبرگزاری برنا ،مطرح کرد:

سیل کارگاه و بیش از ۲۰۰ اثر هنری ام را ازبین برده است / ثمره ۲۰ سال زحماتم در سیل از بین رفته است /توقع حمایت برای بازگشت به زندگی هنری ام را دارم

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۱۷:۱۶:۴۶
کد خبر: ۸۳۴۶۱۲
سیل کارگاه و بیش از ۲۰۰ اثر هنری ام را ازبین برده است / ثمره ۲۰ سال زحماتم در سیل از بین رفته است /توقع حمایت برای بازگشت به زندگی هنری ام را دارم
هنرمندجوان پلدختری به برنا می گوید: سیل اخیر پلدختر بیش از 200اثر هنری او که مجموعه ایی ازتابلو های خوشنویسی ،نقاشی خط وسفال های هنری بوده را ازبین برده است .

خبرگزاری برنالرستان – گروه هنری ؛ مهدی کرندی متولد 1358 در شهر پلدختر دارای مدرک کارشناسی صنایع دستی گرایش سفال و کارشناسی ارشد پژوهش هنر در دانشگاه شاهد تهران و از جمله چهره های جوان  ومطرح هنر امروز  لرستان است که سیل 12 فروردین ماه پلدخترموجب خسارات جبران ناپذیری به  بیش از 20 سال دست آوردهای هنری و میراث خلاقه این هنرمند شده  است.

کرندی که در محله ایی قدیمی حوالی مسجد جامع  موسوم به  فلسطین شمالی شهر پلدختر زندگی می کنددر خصوص میزان تخریب سیل به زندگی هنری اش به برنا می گوید: سیل به  بیش از 200اثر هنری او خسارت جدی زده است که عمدتا قابل بازیابی نیستند.

به گفته این هنرمند لرستانی این آثار هنری مجموعه ایی از آثارخوشنویسی ،نقاشی خط و سفال هایی با نقوش المانهای هنرایرانی بوده که  دراین سیل ویرانگر کاملااز بین رفته اند.

کرندی  که عضو انجمن خوشنویسان کشوراست ،اظهار می کند:  بیش از 20 سال است که در کار هنرخوشنویسی  هستم و مقام   اول بسم الله نگاری فرهنگستان هنرونفر اول جشنواره وفق را نیز در کارنامه هنری خوددارم .

 

 

او با اشاره به تعداد برگزاری نمایشگاه های آثار هنری خوددر سطوح استانی وکشوری  ،یادآور می شود:5نمایشگاه انفرادی  در شهرستان، بیش از 10نمایشگاه گروهی  در سطح استان و در کشور نیز سه نمایشگاه انفرادی ازجمله در  گالری آیدا ،دانشگاه مازندران و...برگزار کرده ام .

کرندی با بیان اینکه در خوشنویسی به سبک سنتی و در نقاشی وسفال به سبک های مدرن گرایش دارم ، ادامه می دهد : آثار هنری من  خوشنویسی ،نقاشی خط وکار سفال بوده ولی حالا سیل صدرصد وکاملا  آنهارا از بین برده است.

 

 

او با بیان اینکه بیش از 200 تابلوهنری در کارگاه ام  وجودداشته که با وقوع این  سیل  آسیب های جبران ناپذیری دیده اند،عنوان می کند: کارگاه هنری ام که در منزل مسکونی ام واقع است بیش از 70 درصد  خسارت دیده ودیگر قابل استفاده نیست؛همچنین کتابها ،مصالح وابزار کارم از بین رفته وکوره سفالگری ام  که در نزدیکی رودخانه کشکان بوده کاملا در کام سیل فرورفته ونابود شده  است.

 

کرندی با اشاره به نابودی ثمره بیش از20 سال  فعالیت های هنری اش در سیل ،ادامه می دهد:  تابلوهای نقاشی خط ،وخوشنویسی که در نمایشگاه های  مختلف  به نمایش گذاشته بودم  وحتی چند اثرشاخص نیزکه مقام کسب کرده بودند هم از بین رفته اند ؛همینطور تمام سرمشق های اساتیدی مثل استاد فلسفی، استاد هاشمی، استاد لرستانی  استادو مجتبی سبزه که  طی این چند سال درخدمتشان بوده ام وبا آنها کار کرده ام در این سیل آسیب جدی دیده اند .

این هنرمند پلدختری با بیان اینکه  سفالهای هنری ام که بخشی ازثمره فعالیت های هنری بیست ساله ام بوده  دیگر قابل استفاده نیستند ،می گوید: نقش ونگاره های این سفال ها که برگرفته از المانهای هنر ایرانی بوده از بین رفته است ؛تابلو ها هم قابل بازگشت نیستند وبه جز دوکارکه روی دیوارباقی مانده اند بقیه کار هایم از بین رفته اند ؛ بخشی از کارهابه خاطر نفوذآب  رطوبت شدید گرفته اند که بازیابی آنها دیگرامکان ندارد.

مهدی کرندی با بیان اینکه  بعد ازتعطیلات  عید قصد برگزاری نمایشگاه با بسیاری از این آثار هنری  را داشتم ،می گوید:کلا  90 درصد کارها به صورت کامل از بین رفته ودیگر  قابل نگهداری مجدد هم نیستندتا در نمایشگاهی به بازدیددرآیند .

این هنرمند سفالگر و عضوانجمن خوشنویسان کشور با بیان اینکه توقع من حمایت است و البته قول هایی برای حمایت داده شده  است،تاکید می کند:12 سال است که بیمه هنرمندان دارم و امیدوارم که اداره کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان  از این طریق بتواند به من کمک کند تا بتوانم به  زندگی هنری ام بازگردم.

گزارش  : جودکی نژاد

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز