۶ خاصیت شگفت انگیز لیمو

۱۴۰۱/۱۱/۱۹ - ۱۱:۵۰:۱۴
کد خبر: ۹۲۲۸۸۳
۶ خاصیت شگفت انگیز لیمو
لیموها سرشار از ویتامین C، فیبر و انواع ترکیبات مفید گیاهی هستند. این مواد مغذی چند فایده اثبات شده برای سلامتی دارند. در حقیقت، لیمو به سلامت قلب، کنترل وزن و سلامت گوارش کمک می‌کند.

به گزارش برنا ؛ 6 فایدهٔ مهم و اثبات شده لیمو برای سلامتی عبارتند از :

1-لیمو برای سلامتی قلب مفید است

لیمو منبع خوبی از ویتامین C است. یک لیمو حدود 31 میلی گرم ویتامین C را تأمین می‌کند، که 51 درصد از میزان مورد نیاز مصرف روزانه مرجع (RDI) است. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

با این حال، این تنها ویتامین C نیست که تصور می‌شود برای قلب شما مفید باشد. فیبر و ترکیبات گیاهی موجود در لیموها همچنین می‌توانند برخی از عوامل خطرساز بیماری قلبی را کاهش دهند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که خوردن 24 گرم عصاره مرکبات روزانه به مدت یک ماه باعث کاهش کل کلسترول خون می‌شود.

ترکیبات گیاهی موجود در لیموها – یعنی هسپریدین و دیوسمین – همچنین کاهش دهنده کلسترول هستند.

خلاصه: لیموها دارای ویتامین C مفید برای قلب است و دارای چندین ترکیب گیاهی مفید هستند که ممکن هستند کلسترول را کاهش می‌دهند.

2-به کنترل وزن کمک می‌کند

لیموها معمولاً به عنوان یک ماده غذایی کاهش وزن معرفی می‌شوند و چند نظریه وجود دارد که دلیل این امر را توجیه می‌کنند.

یک تئوری رایج این است که فیبر پکتین محلول موجود در آنها در معده شما افزایش حجم می‌یابد و به شما مدت طولانی احساس سیری می‌دهد. گفته می‌شود، بسیاری از افراد لیمو را به طور کامل نمی‌خورند و از آنجا که آب لیمو فاقد پکتین است، نوشیدن آب لیمو باعث احساس سیری نمی‌شود.

یک تئوری دیگر نشان می‌دهد که نوشیدن آب گرم با لیمو به شما در کاهش وزن کمک می‌کند.

با این حال، آشامیدن آب به طور موقت باعث افزایش میزان کالری‌هایی که می‌سوزانید می‌شود، بنابراین ممکن است خود آب باشد که در کاهش وزن کمک می‌کند نه آب لیمو.

نظریه‌های دیگر نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در لیموها می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در عصاره‌های لیمو به چندین روش ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.

در یک مطالعه، به موشهایی که رژیم غذایی چربی داشتند، پلی فنولهای لیمو که از پوست لیمو استخراج شده بودند، داده شد. آن‌ها نسبت به سایر موش‌ها وزن و چربی کمتری به دست آوردند.

با این حال، هیچ مطالعه‌ای تأثیر کاهش وزن ترکیبات لیمو در انسان را تأیید نمی‌کند.

خلاصه: بررسی‌های نهایی نشان می‌دهد که عصاره لیمو و ترکیبات گیاهی ممکن است باعث کاهش وزن شوند، اما اثرات آن در انسان ناشناخته است.

3-از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری می‌کند

سنگ‌های کلیه توده‌های کوچکی هستند که هنگام تبلور مواد زاید در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند.

این بیماری شایعی است و افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند، مکرراً سنگ در کلیه خود تولید می‌کنند.

اسید سیتریک ممکن است با افزایش حجم ادرار و افزایش pH ادرار از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند و محیط نامناسب‌تری را برای تشکیل سنگ کلیه ایجاد کند.

فقط یک فنجان یا نصف لیوان آب لیمو در روز ممکن است اسید سیتریک به اندازه کافی را فراهم کند تا از ایجاد سنگ در افرادی که قبلاً مبتلا شده‌اند جلوگیری کند.

برخی از مطالعات همچنین دریافتند که لیموناد به طور موثری از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. مطالعات دیگر هیچ تاثیری را نشان نداده‌اند.

بنابراین، مطالعات انجام شده بیشتری برای بررسی اینکه آیا آب لیمو روی تشکیل سنگ کلیه تأثیر می‌گذارد یا نه، مورد نیاز است.

خلاصه: آب لیمو ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. با این حال، تحقیقات با کیفیت بیشتری مورد نیاز است.

4-برای کم خونی مفید است

کم خونی به علت فقر آهن بسیار شایع است. هنگامی اتفاق می‌افتد که شما به اندازه کافی از غذاهایی که می‌خورید آهن دریافت نکنید.

لیموها حاوی مقداری آهن هستند اما در درجه اول با بهبود جذب آهن از غذاهای گیاهی از کم خونی جلوگیری می‌کنند.

روده شما آهن را به راحتی از گوشت، مرغ و ماهی (که به آهن خون ساز معروف است) جذب می‌کند، در حالی که آهن از منابع گیاهی (آهن غیر خون ساز) به آسانی نیست. اما، با جذب ویتامین C و اسید سیتریک، این جذب قابل بهبود است.

از آنجا که لیموها حاوی ویتامین C و اسید سیتریک هستند، با افزایش میزان جذب آهن از رژیم غذایی، ممکن است فرد را در برابر کم خونی محافظت کنند.

خلاصه: لیمو حاوی ویتامین C و اسید سیتریک است، که به شما در جذب آهن خون ساز از گیاهان کمک می‌کند. این ممکن است از کم خونی جلوگیری کند.

5-خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات ممکن است به جلوگیری از ابتلا به برخی سرطان‌ها کمک کند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که بیشترین میوه مرکبات را می‌خورند، خطر ابتلا به سرطان کمتری دارند، در حالی که مطالعات دیگر هیچ گونه اثری از آن نشان نمی‌دهند.

در مطالعات آزمایشگاهی، بسیاری از ترکیبات موجود از لیمو سلولهای سرطانی را کشته‌اند. با این حال، آن‌ها ممکن است تأثیر یکسانی بر روی بدن انسان نداشته باشند.

برخی محققان فکر می‌کنند که ترکیبات گیاهی موجود در لیموها – مانند لیمونن و نارینژنین – می‌توانند اثرات ضد سرطان داشته باشند، اما این فرضیه نیاز به بررسی بیشتر دارد.

مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که D-limonene، ترکیبی که در روغن لیمو وجود دارد، خاصیت ضد سرطانی دارد.

یک مطالعه دیگر از پالپ نارنگی که حاوی ترکیبات گیاهی بتاکریپتوکسانتین و هسپریدین است، استفاده کرد که در لیموها نیز یافت می‌شود.

این مطالعه نشان داد که این ترکیبات از ایجاد تومورهای بدخیم در زبان، ریه و روده جوندگان جلوگیری می‌کنند.

با این حال، لازم به ذکر است که تیم تحقیقاتی از دوز بسیار بالایی از مواد شیمیایی استفاده کردند – خیلی بیشتر از آنچه شما با خوردن لیمو یا پرتقال دریافت می‌کنید.

در حالی که برخی ترکیبات گیاهی از لیمو و سایر مرکبات ممکن است پتانسیل ضد سرطانی داشته باشند، اما هیچ مدرک معتبری نشان نمی‌دهد که لیموها می‌توانند با سرطان در انسان مبارزه کنند.

خلاصه: نشان داده شده تعدادی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در لیموها در مطالعات بر روی حیوانات از بروز سرطان جلوگیری می‌کنند. با این حال، مطالعات انسانی مورد نیاز است.

6-برای سلامتی گوارش مفید است

لیموها از حدود 10٪ کربوهیدرات تشکیل می‌شوند که بیشتر به صورت فیبر محلول و قندهای ساده هستند.

فیبر اصلی موجود در لیموها پکتین است که نوعی فیبر محلول می‌باشد که مزایای زیادی برای سلامتی دارد.

فیبر محلول می‌تواند سلامت روده را بهبود بخشد و هضم قندها و نشاسته‌ها را کند می‌کند. این اثرات ممکن است به کاهش قند خون منجر شود.

با این حال، برای به دست آوردن فواید فیبر از لیمو، باید پالپ لیمو را نیز میل کنید.

افرادی که آب لیمو می‌نوشند، بدون فیبر موجود در پالپ، نمی‌توانید از فواید کامل لیمو بهره‌مند شوند.

خلاصه: فیبر محلول موجود در لیموها می‌تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک کند. با این حال، شما باید لیمو را به همراه پالپ آن میل کنید.

 

 

 

نظر شما