برنا گزارش می‌دهد؛

کافه‌هایی با طعم کتاب

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۷:۵۵:۴۸
کد خبر: ۷۷۵۱۹۸
کافه‌هایی با طعم کتاب
از ترافیک کشنده در مرکزی‌ترین خیابان شهر بعد از یک روز خسته کننده که آدم‌ها را بی رمق می‌کند دل می‌کنیم، کمی بالاتر از خیابان آمادگاه که مهم‌ترین کتابفروشی‌های شهر در دل آن جا خوش کرده‌اند کافی‌شاپ‌هایی هستند که طبقه متوسط و روشنفکر جامعه اوقاتشان را در آن سپری می‌کنند، کافی‌شاپ‌هایی که کافه‌دارانش میگویند ترویج دهنده کتابخوانی هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، از ترافیک کشنده در مرکزی‌ترین خیابان شهر بعد از یک روز خسته کننده که آدم‌ها را بی رمق می‌کند دل می‌کنیم، کمی بالاتر از خیابان آمادگاه که مهم‌ترین کتابفروشی‌های شهر در دل آن جا خوش کرده‌اند کافی‌شاپ‌هایی هستند که طبقه متوسط و روشنفکر جامعه اوقاتشان را در آن سپری می‌کنند، کافی‌شاپ‌هایی که کافه‌دارانش میگویند ترویج دهنده کتابخوانی هستند.

چند قاب عکس از آدم‌های مشهور، چند بشقاب رنگی دیواری و سبدهای عجیب و غریب پلاستیکی روی دیوارها به چشم می‌خورد، نور کم سویی از داخل بطری‌هایی که از سقف آویزان است روی هر میز می‌افتد، فضای کافی‌شاپ آنقدر کوچک است که آدم‌ها برای ایستادن و جا به جا شدن هم با هم برخورد می‌کنند، موسیقی آرام کافی‌شاپ همراه با صدای حرف زدن‌ و خنده‌ میز کناری راحت به گوش می‌رسد. قرار است کتابخوان‌ها و کتاب‌بازها در این مکان پر سر و صدا که نورش هم برای مطالعه مناسب نیست، ساعت‌ها بنشینند و کتاب‌ بخوانند.

قفسه کتاب اتو کشیده نداریم

یکی از کافه‌داران در مرکزی‌ترین خیابان شهر می‌افزاید: 8 ماه است قانونی در کافه داریم که هرکس کتاب رایگان هدیه دهد قهوه رایگان دریافت می‌کند و این طرح با موفقیت همراه بوده است.

وی با بیان اینکه از ظهر تا عصر محیط کافی‌شاپ برای کتابخوان‌ها آرام است، ادامه می‌دهد: اکثر کتاب‌ها در یک قفسه کتاب است و چند قفسه کتاب هم به دیوار نصب است و کتابخوان‌ها این کتاب‌ها را می‌خوانند یا آن را به امانت می‌برند.

این کافه‌دار می‌گوید: قفسه کتاب جزیی از دکور کافه رادیو نیست که مردم خجالت بکشند و از آن استفاده کنند بلکه بعضا کافه دارها اینجا وقتی قفسه مرتب است آن را به هم می‌ریزند تا اتو کشیده نباشد و مخاطب رغبت به برداشتن آن داشته باشد.

چرخ کافه‌کتاب سیار در اصفهان نمی‌چرخد

فردی که برای اولین بار کافه‌کتاب سیار را با یک فولکس ون روانه خیابان‌های مرکزی اصفهان  کرد می‌گوید: ماموران شهرداری به خاطر اعتراضات دیگر کافی‌شاپ که مالیات می‌دادند و به خاطر اینکه نوعی سد معبر صورت می‌گرفت اجازه توقف نمی‌دادند و با توجه به اینکه سرمایه تجهیزات و کتاب‌ها زیاد بود و آنطور که باید هزینه‌ها تامین نمی‌شد این ماشین با وسایلش واگذار شد.

مقداد جهدی با انتقاد از اینکه کافه‌های سیار در کلانشهرهای دیگر به راحتی فعالیت می‌کنند، اضافه می‌کند: حمل کتاب در ماشین فقط جنبه تبلیغاتی داشت و مردم آنطور که باید از کتابخوانی استقبال نمی‌کردند و فقط کتاب اهدا می‌کردند و در قبالش قهوه رایگان می‌گرفتند.

مشتری‌های کافی‌شاپ فرصت کتابخوانی ندارد

یکی از کافه‌داران که نخواست نامش فاش شود می‌گوید: طرح اهدای کتاب و کتابخوانی را چند سال پیش در کافی‌شاپش اجرا کرده است اما مردم وقتی به کافی‌شاپ می‌آیند فرصتی برای مطالعه کتاب ندارند مخصوصا که در مکانی کوچگ قرار می‌گیرند که بعد از پذیرایی باید سریع بروند.

وی ادامه می‌دهد: از 50 جلو کتابی که در کافی ‌شاپ وجود داشت تنها 7 جلد باقی مانده چون به اسم امانت آن را بردند و دیگر برنگرداند یا بدون هماهنگی کتاب‌ها را برداشتند.

کافی‌شاپ پاتوق کتابخوان و کتاب‌باز نیست

یک جامعه‌شناس  می‌گوید: محوریت کافه کتاب ها، کتاب است و حول آن کافه‌هایی برای پذیرای چایی، کیک، دمنوش هم شکل می‌گیرد ولی آنچه در اصفهان عموما دیده می‌شود کافه‌هایی هستند که قفسه کتابخانه هم در آن وجود دارد.

محمد سجادزاده ادامه می‌دهد: در کافه‌کتاب‌ها همخوانی، بلندخوانی، گفتگو، همفکری، معرفی، رونمایی، جشن امضا، نقد و بررسی کتاب‌ها شکل می‌گیرد و این اتفاق خوب در بقیه کلانشهرها افتاده است که کافه‌کتاب‌ها به دنبال ایجاد پاتوقی برای مباحثه درباره کتاب هستند.

 به گفته وی در اصفهان کافی‌شاپ‌هایی هستند که مختصری کتاب کنار کافه شان دارند ولی پاتوقی برای کتاب‌بازها و کتاب‌خوان‌ها نیستند.

این آسیب‌شناس اجتماعی اظهار می‌کند: کافه‌کتاب‌ها پذیرش این را دارند که مشتری کتاب مورد نظرش را بخواند، پذیرایی هم بشود و حتی کتاب را هم نخرد و فقط حلقه‌های گفتگو شکل بگیرد که درآن کتاب خوانده شود.

سجادزاده از نیاز شهر برای مکان‌هایی می‌گوید که محل گفتگو در مورد کتاب‌ها باشند و در کنارش پذیرایی هم بشوند، وی در ادامه تصریح می‌کند: کافه‌های قدیمی شهر محلی برای نقالی و پذیرایی بودند امادر حال حاضر اصفهان چنین مکان‌هایی ندارد.

قفسه کتاب، دکور کافی‌شاپ است

وی با بیان اینکه سازمان‌های فرهنگی، عمومی و حاکمیتی باید تسهیل کننده چنین روندی باشند، ابراز می‌کند: یکی از لوازم رشد و اعتلای فرهنگی جامعه ایجاد کافه کتاب است در صورتیکه ما الان جامعه بی گفتگو هستیم و نیاز است با هم بیشتر گفتگو کنیم.

این استاد دانشگاه وجود کتاب در کافی‌شاپ‌های اصفهان را بخشی از دکورشان می‌داند و می‌گوید: کافه‌کتاب‌ها در کافی‌شاپ‌ها شکل نمی‌گیرد اما در کتابفروشی‌ها این اتفاق می‌افتد در واقع شکل‌دهی به یک جریان مطالعاتی اندیشه‌ای است که در قبالش فروش کافی‌شاپی هم داشته باشد و هسته مرکزی این شکل‌گیری کافی‌شاپ نیست بلکه کافه‌کتابهایی است که برای خدمت به مشتریانشان از آن‌ها پذیرایی هم می‌کنند.

سجادزاده می‌افزاید: بعضی از کافی‌شا‌پ‌ها در اصفهان، کتاب‌هایی می‌گذارند که به صورت موردی موثر است و افراد محدودی می‌توانند از آن استفاده کنند و کتاب‌ها را به امانت ببرند.

او معتقد است: اگر کافه‌کتاب‌ها در اصفهان رونق بگیرد محل تجمع نخبگان فرهنگی، اجتماعی، دانشگاهی و علمی می‌شود و عامه مردم به کافی‌شاپ می‌روند.

ت/ 1

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز