یک فیلمساز مطرح کرد:

مکث، مشخصه بارز سینمای کوتاه

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۸:۵۵:۰۳
کد خبر: ۷۹۹۷۶۰
مکث، مشخصه بارز سینمای کوتاه
یک فیلمساز گفت: مکث، سبب عبور از کشمش در فیلم می شود. از آنجا که در سینمای کوتاه، الگوهای جدیدی پیشنهاد می شود، مکث، موضوع مهمی است که در فیلم کوتاه باید به آن توجه شود. فیلم هایی که مکث را ندارد، از جریان رایج سینما، تقلید کورکورانه می کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، پنجاه و ششمین نشست پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، عصر یکشنبه 23 دی ماه در سالن شماره یک پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر برگزار شد.
 در این برنامه، فیلم های "سازاق" علیرضا سلمان پور، "تماشاچی" شیدا کاشی، "آخر هفته" وحید بمانی، "آخرین نامه ها" نیلس کلاوس، "رقص با باد" قاسم شیشه گری و "خوابگردها" پویا نبی به نمایش درآمد و پس از آن، نشست تخصصی "فیلم کوتاه، زمان به توان بی نهایت" با حضور فریبرز آهنین برگزار شد.
در ابتدای بحث، فریبرز آهنین با مقدمه ای کوتاه به موضوع زمان در علم فیزیک اشاره کرد و گفت: زمان و مکان از مفاهیم بنیادی علم فیزیک هستند و برای آنها تعاریف متعددی ارائه شده است.
وی برای بحث زمان به شخصیت اسطوره ای زروان در فرهنگ ایرانی اشاره کرد و بیان داشت: زروان، خدایی است که صاحب زمان و مکان است و دو نیروی خیر و شر از او به وجود می آیند.
فریبرز آهنین با اشاره به اینکه نبرد خیر و شر، یک ساختار کهن است و تمام آثار دراماتیک دنیا از این ساختار وام گرفته اند، گفت: هر چیزی که مخاطب در درام می بیند، از درون زمان خلق می شود و نشان دادن کشمش نیروی خیر و شر در درام، از درون زمان می آید.
وی با بیان اینکه یک زمان فیزیکی و یک زمان روانی برای فیلم ها وجود دارد، اظهار کرد: برخی فیلم ها مدت زمان کمی دارند، ولی مخاطب احساس می کند زمان بیشتری برای دیدن آن سپری شده و برای برخی فیلم ها، این مسئله برعکس است.
این فیلمساز همچنین درباره جریان ساختار فیلم های کوتاه گفت: از همان ابتدا که فیلم کوتاه به سمت جریان ساز شدن پیش می رفت، ساختارهایی در حال شکل گیری بود که با ساختار کلاسیک فیلم های بلند تفاوت داشت. از زمانی که فیلمسازها برای به دست آوردن بازار سینما، از ساختار کلاسیک فیلم های بلند نسخه برداری کردند و فیلم های بلند با ایده های فیلم های کوتاه ساختند، جریان فیلم کوتاه به سمت مسیر نادرستی رفت.
فریبرز آهنین ادامه داد: بنابراین نوعی از ساختار در جریان فیلم کوتاه وجود دارد که ساختارهای متفاوتی را پیشنهاد می دهد که ابعاد سینمای کوتاه را گسترش می دهد، اما با رویکرد جریان رایج این سینما، شاهد فیلم هایی هستیم که از این ساختارها دور شده اند.
این فیلمساز درباره مسئله مکث در سینما هم گفت: مکث، سبب عبور از کشمش در فیلم می شود. از آنجا که در سینمای کوتاه، الگوهای جدیدی پیشنهاد می شود، مکث، موضوع مهمی است که در فیلم کوتاه باید به آن توجه شود. فیلم هایی که مکث را ندارد، از جریان رایج سینما، تقلید کورکورانه می کنند.
فریبرز آهنین با اشاره به نمونه ای از مکث در فیلم های به نمایش درآمده در این جلسه گفت: در فیلم "سازاق" با وجود بازی های ضعیف و نشانه هایی که از فیلم بیرون زده اند، وجود مکث، سبب نجات فیلم شده و منظره ها و جنس قاب، مکث ها را به وجود می آورند.
این فیلمساز با بیان اینکه فیلم تولید می کنیم تا بتوانیم مکث در زمان به وجود بیاوریم، تصریح کرد: فیلم کوتاه می تواند سردمدار الگوها و ساختارهای جدیدی باشد.

وی ادامه داد: این موضوع می تواند متعلق به سینمای فیلم کوتاه باشد، چراکه این مقوله در فیلم های بلند به دلیل گرانی صنعت سینما به سختی محقق می شود.

فریبرز آهنین با بیان اینکه هر جریان متفاوت و آوانگاردی در فیلم، ناشی از چگونگی کارکرد عنصر زمان است، تصریح کرد: زمان مشخص می کند چقدر یک پلان، خوب یا بد می شود.
این فیلمساز با بیان اینکه با فیلم کوتاه می توان آثار تازه ای خلق کرد، گفت: فیلم کوتاه، این فرصت را برای فیلمساز فراهم می کند که با مساله زمان به صورت تازه ای مواجه شود و رویکرد جدیدی به آن داشته باشد.
وی بیان کرد: وقتی فیلمساز در فیلمی مکث به وجود می آورد و لحظه ای را خلق می کند که در فیلم، فرصت مکث بدهد، توانسته دریچه ای در جهان باز کند.
فریبرز آهنین افزود: قبل از آن که فیلمساز مکث را در لحظه به وجود آورد، باید به جهان و جزئیات آن فکر و از نگاه دوقطبی خیر و شر عبور کند و به مسائل به گونه دیگری بنگرد. 
این فیلمساز در پایان گفت: به مکث ها نیاز داریم تا بتوانیم از در لحظه بودن بیرون بیاییم و بتوانیم برای لحظه ای که در آن حل می شویم، روزنه ای به وجود بیاوریم.
 
 
 
 
 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز