رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران:

۳۶۰ میلیارد تومان ضرر به ۶۰ درصد رستوران‌های تهران در ایام کرونا وارد شد/ غذای رستوران‌ها گران‌تر از پیش می‌شود/ مردم دیگر مانند گذشته به رستوران‌ها اعتماد ندارند

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۱۲:۲۷:۲۷
کد خبر: ۱۰۰۸۵۲۲
۳۶۰ میلیارد تومان ضرر به ۶۰ درصد رستوران‌های تهران در ایام کرونا وارد شد/ غذای رستوران‌ها گران‌تر از پیش می‌شود/ مردم دیگر مانند گذشته به رستوران‌ها اعتماد ندارند
شیوع کرونا از اواخر سال گذشته رستوران‌های کشور را حدود 4 ماه تعطیل کرد. هر چند این تعطیلی پس از عید فطر لغو شد اما رستوران‌داران این روزها فشارهای اقتصادی سنگینی را تحمل می‌کنند. کاهش اعتماد مردم برای استفاده از خدمات رستوران‌ها، افزایش هزینه مواد غذایی، دورریز مواد غذایی در روزهای شیوع گسترده کرونا و هزینه‌های مرتبط با انرژی و نیروی انسانی در روزهای تعطیلی رستوران‌داران را با مشکلات جدی رو‌به‌رو کرده است.

علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌ سرویس‌های تهران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: با شیوع ویروس و تعطیل شدن رستوران‌ها این واحدها ناچار به دورریز مواد غذایی شدند که از پیش از شیوع بیماری خریداری کرده بودند.

او ادامه داد: علاوه بر اینها این صنف همچنان باید هزینه‌های مربوط به انرژی و نیروی انسانی را پرداخت می‌کرد و چون ویروس در اواخر سال اتفاق افتاد، هزینه‌های مرتبط با نیروی انسانی را برای کارفرمایان بسیار بالا برد.

میرابراهیمی همچنین گفت: روز 12 فروردین در سایت اتحادیه اعلام شد واحدها درصد خسارت را اعلام کنند. 60 تا65 درصد همکاران خسارات خود را اعلام کردند و مشخص شد حدود 360 میلیارد تومان خسارت تنها به این درصد وارد آمده است.  

رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران اضافه کرد: از این پس نیز این صنف با هزینه‌های مازاد رو‌به‌ روست. از جمله اینها هزینه‌هایی است که به منظور ارتقای سطح بهداشت رستوران‌ها باید اعمال شود. علاوه بر اینها هزینه‌های مواد غذایی همچون گوشت، برنج، روغن و... نیز پس از کرونا در مقایسه با پیش از کرونا افزایش چشمگیر داشته است همه اینها به این معناست که غذای رستوران‌ها گران‌تر از پیش خواهد بود. این موارد به طور طبیعی هزینه غذای رستوران‌ها را بالا می‌برد.

او تصریح کرد: مردم دیگر مانند گذشته به رستوران‌ها اعتماد ندارند و به دست آوردن این اعتماد پیشین به زمان دارد.

او همچنین گفت: به نظر می‌رسد که غذای رستوران ها نسبت به گذشته 35 تا 40درصد گران‌تر خواهد بود.

میرابراهیمی افزود: در چنین شرایطی پیگیری‌های ما برای دریافت وام‌ کم‌بهره نتیجه‌ای نداشته است. حتی درخواست کردیم مالیات بر ارزش افزوده سه ماه آخر سال گذشته را از ما نگیرند، اما تنها تخفیفی که قائل شدند، این بود که این مالیات در اواخر تیر پرداخت شود. مجموع این اتفاقات تاکنون به تعطیلی شماری از رستوران‌ها انجامیده است.2/5

نظر شما