پیش بینی رشد تقاضای محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۱

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۱۰:۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۰۰۹۵۶۱
پیش بینی رشد تقاضای محصولات پتروشیمی در سال ۲۰۲۱
شیوع ویروس کرونا در جهان، صنعت پتروشیمی کشورهای مهم تولید کننده محصولات مختلف پتروشیمیایی را با چالش هایی مواجه کرد اما بررسی ها نشان می دهد بازارهای بین المللی در سال 2021 میلادی با افزایش تقاضا مواجه می‌شوند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ویروس همه‌گیر جهانی کرونا (کووید-19) دسامبر سال 2019 میلادی از شهر ووهان چین آغاز شد و با سرعت نگران‌کننده‌ای در سراسر جهان گسترش یافت تا جایی که مبتلایان به این بیماری از مرز  5 میلیون نفر رسید وسبب اختلالی اساسی در اقتصاد جهان شد.

انتقال کرونا تا اواسط ماه مارس اروپا را به مرکز این بیماری همه‌گیر بدل کرد؛ اسپانیا، انگلیس و ایتالیا به آسیب‌دیده‌ترین کشورهای قاره سبز بدل شدند و آمار مبتلایان و قربانیان آنها به یکباره شتاب گرفت.

سپس این بیماری در آمریکا جهش گرفت تا جایی که ایالات متحده ناگهان به مرکز بیشترین مبتلا و قربانی شیوع ویروس کرونا در دنیا تبدل شد، به‌طوری‌که ینگه دنیا حدود یک سوم مجموع موارد ابتلا به ویروس کووید-19 جهان را به خود اختصاص داد.

همه‌گیری ویروس کرونا، دولت‌ها و مقام‌های کشورها در سراسر دنیا را به اجرای اقدام‌های سختگیرانه، قرنطینه، قوانین منع رفت و آمد و اعمال محدودیت‌های سفر برای مقابله و جلوگیری از سرعت شیوع این ویروس واداشت.

در پی آثار منفی ناشی از این ویروس همه‌گیر در سراسر جهان و سقوط شدید تقاضا برای نفت خام و سوخت و به دنبال آن افت شدید قیمت‌های جهانی این کالاها، شرکت‌های پتروشیمی و شیمیایی، بسیاری از پروژه‌های در حال اجرای خود را متوقف کردند یا به تاخیر انداختند.

ایالات متحده آمریکا پس از چین بیشتر ین اعلام تاخیر در اجرای پروژه‌های صنایع پتروشیمی و شیمیایی را داشت.

ایجاد اختلال در زنجیره‌های عرضه و در دسترس بودن نیروی کار در سراسر جهان تا حدود زیادی بر پروژه‌های در حال ساخت و راه‌اندازی صنایع پتروشیمی تاثیر می‌گذارد و در این میان فعالیت‌های اجرایی و توسعه‌ای در پروژه‌های مجتمع‌های «شل بیور» و «فورموسا سنت جیمز پاریش» نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت.

از سوی دیگر مشارکت سینوپک و اس‌کی کره جنوبی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در شهر ووهان چین که قرار بود سه ماه دوم سال 2020 میلادی به بهره‌برداری برسد تا سه ماهه نخست سال 2021 میلادی به تاخیر می‌افتد.

همچنین در اثر شیوع کرونا روند اجرای پروژه ساخت یک واحد تولید اتیلن و مشتقات آن متعلق به مجتمع پالایشی و پتروشیمی سینوپک در هانیان چین نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا به حال تعلیق درآمد.

غلبه بر عدم قطعیت‌ها و کند شدن آهنگ رشد اقتصادی جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا سبب به تاخیر افتادن بسیاری از طرح‌های در حال اجرا و پروژه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی و شیمیایی جهان شده است و این چالش همچنان ادامه دارد.

تحلیلگران بر این اعتقاد هستند که رشد تقاضا برای محصولات کلیدی پتروشیمی ازسوی مصرف‌کنندگان نهایی در سال 2021 میلادی با توجه به پیش‌بینی‌ها برای احیای فعالیت‌های اقتصادی جهان به‌سرعت بهبود یابد، این در حالی است که طبق برآوردها شرایط تقاضا برای سال 2020 مطلوب نخواهد بود.

قرنطینه ناشی از ویروس کووید-19 و اختلال‌های طولانی مدت، فعالیت‌های اجرایی توسعه‌ای در سراسر جهان را متوقف کرده است و بی‌شک این شرایط زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری از این پروژه‌ها را با تاخیر روبه‌ر‌و می‌کنند و سبب تغییر در جدول زمانبندی افتتاح این طرح‌ها می‌شود.

سرمایه‌گذاری‌هایی که در مراحل اولیه این طرح‌های توسعه‌ای قرار دارند، پروژه‌ها و برنامه‌های سرمایه‌ گذاری طرح‌ها را هدف قرار می‌دهد واوضاع کنونی و تردیدهایی پیش‌روی رشد در بازار همچنان ادامه می‌یابد.

شرکت‌ها در حال خلق راهبردهای جدید سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید هستند، شرایطی که می‌تواند برنامه‌های سرمایه‌گذاری آنها را تغییر دهد.

برنامه سرمایه‌گذاری پروژه اتان کراکر شرکت تایلندی «پی‌تی‌تی‌جی‌سی» در منطقه «بلمونت» ایالات متحده و پروژه «سی‌پی کم» در «اورنج کانتی» آمریکا با چالش روبه‌رو شده و این در حالی است که شرکت‌ها از نزدیک تحولات اقتصادی دنیا را رصد می‌کنند.

برنامه‌های اولیه سرمایه‌گذاری پروژه‌ها در پی نگرانی‌ها درباره مازاد عرضه و سقوط قیمت‌های جهانی نفت خام با ریسک بالایی روبه‌رو شده است.

بیشتر اقتصادهای دنیا باید همچنان از اقدام‌های سختگیرانه و قرنطینه دولت‌ها پیروی کنند و این شرایط تقاضا برای محصولات پتروشیمی در سال 2020 میلادی را با سقوطی شدید رو‌به‌رو می‌کند.

تاثیر بحران شیوع ویروس کووید-19 بر صنایع پتروشیمی در کل زنجیره ارزش متفاوت خواهد بود و مصرف‌کنندگان نهایی بزرگ مانند صنایع خودروسازی و ساختمانی نیز بیشترین تاثیر را از این شرایط پذیرفته‌اند.

با این حال، تقاضا ازسوی صنایع بسته‌بندی و تجهیزات پزشکی به منظور محافظت شخصی، به سرپا ماندن این صنعت کمک کرده‌ است.

نظر شما