یک اقتصاددان:

ارز محل سوء‌ استفاده و رانت می‌شود/ صادرکنندگانی که ارز را برنمی‌گردانند در آشفتگی ارزی کشور سهم دارند

۱۳۹۹/۰۴/۱۳ - ۰۵:۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۰۲۳۲۸۲
ارز محل سوء‌ استفاده و رانت می‌شود/ صادرکنندگانی که ارز را برنمی‌گردانند در آشفتگی ارزی کشور سهم دارند
یک اقتصاددان گفت: صادرکننده متعهد است که ارز را برگرداند و در صورت بازنگرداندن آن در واقع به تعهدش عمل نمی‌کند و به سهم خود در آشفتگی امروز نرخ ارز در کشور سهم دارد، چون ارز حاصل از صادرات یکی از منابع تامین ارز است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ در شرایطی که کشور به دلیل کاهش درآمدهای نفتی با کمبود ارز رو‌به‌روست، وزارت صمت به تکاپو افتاده صادرکنندگان را در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات تحت فشار قرار دهد. با این حال به نظر می‌رسد صادرکنندگان همکاری لازم را با وزارت صمت و بانک مرکزی ندارند.

لطفعلی بخشی، اقتصاددان، در این باره به خبرنگار برنا گفت: در ایران راه‌های گوناگونی برای سوء استفاده اقتصادی وجود دارد، یکی از این راه‌ها این است که کالایی صادر می‌شود اما ارز آن برنمی‌گردد یا به عبارتی دیگر برمی‌گردد ولی می‌رود در جیب شخصی معین در خارج از کشور، در نتیجه صادرات انجام می‌شود، اما ثمره آن به کشور نمی‌رسد.  

او افزود: این مساله در واردات هم وجود دارد عده‌ای از دولت ارز می‌گیرند، اما به ازایش کالایی وارد نمی‌کنند، ارز محل سوء‌ استفاده و رانت می‌شود و شماری در مسیر صادرات و واردات ارز را اسباب سوء‌ استفاده قرار می‌دهند.

او ادامه داد: امروز بانک مرکزی می‌خواهد این ارز را پس بگیرد، این رفتار عادی است چون آنچه صادر شده، حاصل صرف منابع و نیروی انسانی این کشور است، پس پول آن باید به همین جا برگردد.

بخشی اضافه کرد: در این بین برخی صادرکنندگان هستند که به دلیل مشکلات موجود بر سر راه مبادلات ارزی نمی‌توانند ارز را برگردانند که در واقع باید پیش از صادرات برای این مانع چاره‌اندیشی می‌کردند و شماری دیگر هم می خواهند، این پول را در اختیار خود داشته باشند که البته مورد دوم در مورد همه صدق نمی‌کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید همیشه این شدت عمل کنونی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اعمال می‌کرد اما این کار را نکرد و حالا که تحت فشار است، به فکر افتاده آن هزینه‌ها را وصول کند، در نتیجه هم بانک مرکزی و هم وزارت صمت در دادن و پس گرفتن ارز صادراتی قصور داشته‌اند.  

او در پایان افزود: صادرکننده متعهد است که ارز را برگرداند و در صورت بازنگرداندن آن در واقع به تعهدش عمل نمی‌کند و به سهم خود در آشفتگی امروز نرخ ارز در کشور سهم دارد، چون ارز حاصل از صادرات یکی از منابع تامین ارز است. تا به الان پول نفت بود و این عدم بازگشت دوستانه حل‌و‌فصل می‌شد حالا دیگر پول نفت نیست.  2/5

نظر شما