رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس:

بانک مرکزی با خرید ارز از صادرکننده او را به بازگرداندن ارز ترغیب کند/ یک کارشناس ارز: تضاد منافع بانک مرکزی و صادرکنندگان نیاز به گفتمان دارد

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۰۹:۴۸:۳۷
کد خبر: ۱۰۲۵۰۱۴
بانک مرکزی با خرید ارز از صادرکننده او را به بازگرداندن ارز ترغیب کند/ یک کارشناس ارز: تضاد منافع بانک مرکزی و صادرکنندگان نیاز به گفتمان دارد
رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: وقتی قیمت ارز خارج از مرزها بالاتر از داخل مرزهاست، بانک مرکزی باید دوراندیشی داشته باشد و راهکاری بیندیشد که صادرکننده ترغیب به بازگشت ارز شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ در راستای تاکید بانک مرکزی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان و مقاومت آنها، رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس پیشنهاد می دهد بانک مرکزی ارز صادرکنندگان را بخرد آن هم با قیمتی کمی بیشتر از ارز آزاد.

محمدرضا صفا، رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس، در توضیح بیشتر این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: بانک مرکزی می‌تواند برای رفع نیاز خود به ارز، ارز صادرکنندگان را با قیمتی کمی بالاتر از ارز آزاد از آنها بخرد و با قیمتی پایین‌تر در اختیار واردکنندگان بگذارد، با این کار صادرکننده ترغیب می‌شود این پول را به بانک مرکزی برگرداند و دیگر آن را در بازار آزاد نفروشد.  

او در پاسخ به سوال که مگر صادرکننده متعهد به بازگرداندن ارز نیست، گفت: دولت صادرکننده را متعهد کرده ارز را برگرداند اما نگفته چطور باید این ارز را برگرداند؛ سامانه‌های موجود اگر جواب می‌داد که اوضاع این گونه نمی‌شد و صادرکننده دولت را دور نمی‌زد.

صفا اضافه کرد: وقتی قیمت ارز خارج از مرزها بالاتر از داخل مرزهاست، بانک مرکزی باید دوراندیشی داشته باشد و راهکاری بیندیشد که صادرکننده ترغیب به بازگشت ارز شود.

گفته‌های رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس، گویای جریان موجود بین صادرکنندگان و اتاق بازرگانی است جریانی که تداوم آن نتیجه‌ای جز تنش ندارد.

تنها راهکار گفت‌و‌گو است

علیرضا عباسی، کارشناس ارز، نیز در تشریح راهکارهایی برای حل این تنش به خبرنگار اقتصادی برنا گفت: امروز کشور در فشارهای اقتصادی برآمده از تحریم ها و توامان شیوع ویروس کروناست. در چنین شرایطی انتقال ارز کار آسانی نیست.

او افزود: در همین حال بانک مرکزی هم بر ارز صادرکنندگان حساب کرده و این ارز باید به سیستم مالی کشور بازگردد. این تضاد منافع به یک مدیریت بحران نیاز دارد که با مذاکره و توافق بین طرفین راهکارهایی بیابد، در این راهکارها منافع هر دو طرف باید در نظر گرفته شده باشد.

او اضافه کرد: استدلال بانک مرکزی این است که اگر کالایی از کشور خارج شود و ارز آن بازنگردد، خروج سرمایه در شرایط بحران ارزی و تحریم اتفاق افتاده و این ظلم به اقتصاد کشور است؛ استدلال صادرکنندگان هم این است که صادرات را با دشواری انجام داده و به سختی توانسته‌اند در شرایط تحریم ارز را از کشورهای مقصد دریافت کنند و بانک مرکزی به این دشواری‌ها توجهی ندارد. به باور من در چنین شرایطی تنها راهکار گفت‌و‌گو است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز