برنا گزارش می‌دهد؛

وقتی دو برابر تسهیلات بانکی حوزه مسکن گم می‌شود/ با کنترل فرارمالیاتی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۱۰:۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۰۹۲۷۴۱
وقتی دو برابر تسهیلات بانکی حوزه مسکن گم می‌شود/ با کنترل فرارمالیاتی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟
مالیات همیشه ابزاری برای کنترل فعالیت‌های اقتصادی است. دولت‌ها تلاش می‌کنند از طریق احیای این درآمدها به دو هدف برسند: هم بخشی از وابستگی خود به درآمدهایی مثل نفت را کاهش دهند و هم کنترلی بر فعالیت‌های مخرب اقتصادی داشته باشند.

به گزارش برنا، با همه این توضیحات، فرار مالیاتی به راهی برای افرادی تبدیل شده که قصد دارند اقتصاد شفاف را دور بزنند. اما رقم فرار مالیاتی چقدر است و این عدد چقدر ارزش دارد؟

آنطور که آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد، رقم فرار مالیاتی چیزی در حدود 40 تا 100 هزار میلیارد تومان است. هرچند که برخی مراکز پژوهشی این رقم را تا 150 هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. رئیس سازمان مالیاتی نیز پیش از این اعلام کرده بود که چیزی در حدود 200 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

اگر بخواهیم کف این عدد که البته بارها از سوی وزیر اقتصاد و دیگر مقامات دولتی اعلام شده را به عنوان رقم فرار مالیاتی بگیریم، با عدد 40 هزار میلیارد تومان روبرو هستیم. برای روشن شدن ارزش این عدد کافی است رقم مربوطه را با برخی هزینه‌های موردنیاز در حوزه اقتصاد بسنجیم.

جان تازه به بورس و کنترل تورم

مدیرعامل فرابورس در تیر ماه امسال اعلام کرده بود که از ابتدای امسال بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار بورس شده است؛ یعنی معادل فرار مالیاتی که هر ساله در اقتصاد روی می‌دهد. به معنای دیگر، اگر فرار مالیاتی به صفر برسد و درآمدهای مالیاتی احیا شود، می‌توان با بودجه حاصل از آن، جان تازه‌ای به بورس داد.

اهمیت این مساله از آن جایی است که یکی از ابزارهای اصلی بورس، کنترل تورم است. پیش از این یک کارشناس اقتصادی گفته بود که بورس قابلیت جایگزینی بر بازارهای غیر مولد صوری را داراست و بورس ایران نیز طی دهه‌های گدشته رشد چشمگیری داشته که این امر سیگنالی برای جذب سرمایه‌گذاران است.

 

رشد صنعت برق

اما مقایسه دیگر می‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری‌های صنعت برق باشد. وزیر نیرو ابتدای امسال گفته بود که هر ساله نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بورس صورت می‌گیرد. احیای 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی برای رشد سرمایه‌گذاری در صنعت برق نه تنها می‌تواند تولید این بخش را رونق دهد بلکه نقش بسزایی در صادرات حوزه برق دارد.

ذکر این نکته ضروری است که ایران ظرفیت‌های بسیاری در این صنعت دارد که همین مساله باعث شده همسایگان ایران در این حوزه وارد همکاری با ایران شوند. با این حال کارشناسان هر بار اینطور می‌گویند که بخش خصوصی باید وارد این حوزه شود و البته سر رشته کلاف این مساله در نهایت به تامین بودجه و سرمایه‌گذاری می‌رسد. یعنی اگر درآمدهای مالیاتی احیا شود – تازه اگر کف عدد فرار مالیاتی را در نظر بگیریم – می‌توان سرمای‌ گذاری برنامه‌ریزی شده برای این صنعت را محقق کرد.

دو برابر تسهیلات بانکی مسکن!

در یک قیاس دیگر می‌توان به رقم وام‌هایی اشاره کرد که یکی از بانک‌ها در طول 7 ماه به مشتریان خود داده بود. آنطور که پیش از این مدیرعامل بانک مسکن گفته بود، نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات طی ۷ ماه ابتدایی امسال به گروه‌های متقاضی در بازار خرید، ساخت و تعمیرات مسکن پرداخت شده است. این رقم نصف رقم فرارهای مالیاتی است که یعنی اگر تنها نیمی از فرارهای مالیاتی احیا شود، می‌توان با پول حاصل از آن تسهیلات پرداختی حوزه مسکن – تسهیلات بانکی – را دو برابر کرد.

به گزارش برنا، نباید از نظر دور نگاه داشت که کنترل فرارهای مالیاتی یک کار همه جانبه است که نیاز به ورود تمامی دستگاه‌های اجرایی دارد و به طور قطع دولت به تنهایی از پس آن برنمی‌آید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز