نگاهی به حمایت‌های معیشتی دولت در یک سال؛

دولت برای جبران گرانی بنزین و کرونا چه کرد؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۱۳:۲۴:۱۹
کد خبر: ۱۰۹۳۵۵۳
دولت برای جبران گرانی بنزین و کرونا چه کرد؟
در بخش کرونا یک حمایت انجام شده که تحت عنوان بیمه بیکاری کروناست. ارقام این تسهیلات متغیر است و در برخی موارد آنقدر کم بوده که صدای برخی را درآورد. آنطور که اعلام شده، نزدیک به یک میلیون و 33 هزار نفر توانسته‌اند از این تسهیلات استفاده کنند.

به گزارش برنا، شاید بتوان گفت اولین بار که دولت صحبت از بسته حمایتی کرد، مربوط به توزیع سبد کالا بود. سال‌های اول دولت دوم روحانی بود و وضعیت معیشتی مردم نیز بیشتر از قبل به مشکل خورده بود. اما آنچه که اقتصاد ایران را در یک سال گذشته چه از نظر بعد روانی و چه از منظر اعداد و ارقام با دست‌انداز روبرو کرد، مساله افزایش قیمت بنزین بود.

فرای اعتراض‌هایی که بعد از گرانی بنزین رخ داد، برخی معتقدند که تصمیم افزایش قیمت بنزین باید زودتر از اینها و در زمانی گرفته می‌شد که دولت گذشته اقدام به حبس برخی قیمت‌ها کرده بود. با این حال و با وجود تبعاتی که بعد از هر گرانی گریبان دولت‌ها را می‌گیرد، افزایش قیمت بنزین بالاخره کلید خورد و همزمان سهمیه‌بندی و بنزین دو نرخی دوباره خودش را نشان داد.

 

ورود یارانه معیشتی

در همان زمان بود که دولت بخشی از حمایت های معیشتی خود را کلید زد. آنطور که آمار نشان می‌دهد نزدیک به 32 هزار و 400 میلیارد تومان تنها در یک سال یعنی از آبان 98 تا آبان 99 برای مشمولان حمایت، واریز شده است.

در عین حال، علاوه بر یارانه نقدری 45 هزار و 500 تومانی که از دولت قبل آغاز شده بود، یک یارانه معیشتی نیز به حساب مشمولان واریز شد که رقم آن از 55 تا 205 هزار تومان و بسته به تعداد افراد خانوار متغیر بود. واریز این یارانه از سال قبل آغاز شد و برای نزدیک به 1 میلیون و 750 هزار خانوار طی چند مرحله انجام شد.

یکی دیگر از حمایت‌های مالی، وام یک میلیون تومانی بود که کسر اقساط آن از یارانه نقدی انجام می‌شود. بر این اساس، افرادی که مشمول دریافت یارانه هستند می‌توانستند این وام را دریافت کرده و اقساط خود را را به صورت کسر 40 هزار تومان از یارانه 45 هزار و 500 تومانی پرداخت کنند.

وام دوم مربوط به همین امسال است که هنوز پرداخت آن انجام نشده و قرار است مثل همان وام مرحله اول، به یارانه‌بگیران اختصاص یابد. با توجه به اینکه اقساط وام قبلی از یارانه نقدی کسر می‌شد، قرار است اقساط وام مرحله دوم از یارانه معیشتی پرداخت شود. کسر اقساط نیز به صورت هر ماه 35 هزار تومان خواهد بود.

 

آغاز حمایت‌های کرونایی

اما مساله دیگری که مردم با آن مواجه شده و نیاز به کمک دولت احساس می‌شد، همه‌گیری کروناست که سبب شده بسیاری از کسب و کارهای خرد با مشکل مواجه شده یا به کلی تعطیل شوند. دولت این بار اعلام کرد که بسته معیشتی کرونا به برخی آسیب‌دیدگان از این ویروس ارائه می‌کند. قرار است به مدت 4 ماه و هر ماه مبلغ 100 هزار تومان پرداخت شود که تا زمان تنظیم این گزارش، وعده آذرماه امسال برای آن اعلام شده است.

البته در بخش کرونا یک حمایت دیگر هم انجام شده که تحت عنوان بیمه بیکاری کروناست. ارقام این تسهیلات متغیر است و در برخی موارد آنقدر کم بوده که صدای برخی را درآورد. آنطور که اعلام شده، نزدیک به یک میلیون و 33 هزار نفر توانسته‌اند از این تسهیلات استفاده کنند.

در جدول فوق به بخشی از این حمایت‌های دولتی اشاره شده و ارقام و اطلاعات آن به استناد گفته‌های مسئولان دولتی است که در برخی خبرگزاری‌های داخل منتشر شده است.

 

 

 

عنوان حمایت دولت

رقم یا بودجه مربوط به تسهیلات

جزئیات

 

حمایت معیشتی بنزین

پرداخت 32 هزار و 400 میلیارد تومان طی یک سال

از آبان 98 تا آبان 99 (در قالب بسته‌های مختلف)

یارانه معیشتی در 4 مرحله

 

  • از 55 تا 205 هزار تومان برای خانوارهای 1 تا 5 نفره و بیشتر

 

  • پرداخت به

یک میلیون و 750 هزار خانوار

 

شروع از آبان 98

 

وام

 

یک میلیون تومان برای یارانه‌بگیران

کسر اقساط 40 هزار تومانی از یارانه نقدی

 

 

وام

یک میلیون تومان برای یارانه‌بگیران

کسر اقساط 35 هزار تومانی از یارانه معیشتی

بسته معیشتی کرونا

به مدت 4 ماه و هر ماه رقم 100 هزار تومان

پرداخت در آذر 99

بیمه بیکاری کرونا

 

ارقام متغیر

یک میلیون و 33 هزار نفر دریافت کردند

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز