بررسی حرکت بازارهای جهانی در هفته آخر ۲۰۲۰ میلادی

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۲۲:۰۷:۵۷
کد خبر: ۱۱۱۴۶۳۳
بررسی حرکت بازارهای جهانی در هفته آخر ۲۰۲۰ میلادی
آخرین هفته کاری بازار جهانی نیز به پایان رسید. رسیدن به تعطیلات پایان سال سبب شد تا بازارها نیز رونق چندانی نداشته باشند. در این هفته دلار آمریکا تقریبا در برابر تمامی ارزهای دیگر، تضعیف شد. شاخص های سهام هم بدون روند مشخصی هفته آخر سال را به پایان رساندند.

به گزارش برنا به نقل از  بازار سرمایه، در هفته گذشته میلادی، بازار فلزات وارد فاز منفی شد و نفت و طلا نیز با نوسان کم مقداری همراه شدند. در سال جدید میلادی اما انتظار می رود سیاست های انبساطی دولتها برای حمایت از اقتصاد ادامه پیدا کند و روند بهبود اقتصاد جهانی ادامه پیدا کند. به ویژه آنکه با آغاز واکسیناسیون کرونا نگرانی‌ها نیز تا حدودی کاهش پیدا کرده است. در این خصوص شاخص های اقتصادی آمریکا از جمله شاخص مدعیان بیمه بیکار و شاخص سفارشات کالاهای بادوام بهتر از انتظارات منتشر شد.

قیمت نفت خام در هفته گذشته یک روند خنثی داشت و با رشد کمتر از یک درصدی در همان محدود ۵۱ دلاری باقی ماند. در این بازار عواملی همچون تضعیف ارزش دلار آمریکا، کاهش حدود ۶میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا و افزایش تعداد دکل های نفتی آمریکا اثرگذار بودند. جایی که تعداد دکل های نفتی آمریکا ۳ واحد افزایش پیدا کرد و به ۲۶۷ واحد رسید. در عین حال براساس نظرسنجی که از ۳۹ اقتصاددان و تحلیلگر انجام شده است، با توجه به جهش کووید ۱۹، محدودیت های مسافرتی و در نتیجه تضعیف تقاضا برای سوخت، انتظار می رود متوسط قیمت نفت در سال جدید، ۵۰.۶۷ دلار باشد.

طلای جهانی نیز در این هفته رشد ۱.۱ درصدی را ثبت کرد و به یک هزار و ۸۹۶ دلار بر هر اونس رسید. این فلز ارزشمند در سال ۲۰۲۰ پرنوسان بود. از آغاز شیوع ویروس کرونا تا انتشار خبرهایی در خصوص ساخت واکسن و آغاز واکسیناسیون و این اواخر نیز جهش ویروس کووید ۱۹ در بریتانیا همگی بر روند قیمتی طلا اثرگذار ظاهر شدند. در سال ۲۰۲۱، انتظار می رود روند کلی قیمت طلا با توجه به چشم انداز انبساطی بودن سیاست های پولی و حفط کردن نرخ بهره در محدوده صفر، صعودی باشد. براساس پیش بینی گلدمن ساکس، متوسط قیمت انس طلای جهانی در سال ۲۰۲۱ در محدوده دو هزار و ۳۰۰ دلار خواهد بود.

هر تن مس در هفته گذشته افت ۰.۹ درصدی را ثبت کرد و به هفت هزار و ۷۷۵ دلار رسید. قیمت مس از ماه مارچ تاکنون در نتیجه کمبود عرضه و تقویت تقاضا در چین، ۶۸ درصد رشد داشته و به هفت هزار ۷۵۶ دلار در معاملات هفته گذشته رسید.

در ۲۰۲۱ انتظار می رود قیمت مس با توجه به توسعه بخش های ساخت وساز و شبکه های برق، تقاضا برای مس تقویت شده و برآیند مثبتی داشته باشد. در کوتاه مدت انتظار می رود قیمت مس اصلاح قیمتی بیشتری را ثبت کند.در سال جدید میلادی با روی کار آمدن جو بایدن انتظار می‌رود با توجه به توجه وی به انرژی‌های پاک شاهد رشد تقاضا برای مس و در نتیجه افزایش بهای آن باشیم. رویدادی که البته چندان خوشایند بازار نفت نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز