وزیر نفت: امروز صنعت نفت بیش از هر زمان دیگری نیازمند انضباط عملیاتی است

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۰۸:۵۴:۲۰
کد خبر: ۱۲۳۹۳۴۶
وزیر نفت: امروز صنعت نفت بیش از هر زمان دیگری نیازمند انضباط عملیاتی است
وزیر نفت در پیامی با تبریک روز آتش‌نشان نوشت: امروز صنعت نفت کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند انضباط عملیاتی است و باید جایگاه واقعی قوانین، ضوابط و استانداردها و تعهد همگانی به رعایت آن در همه سطوح سازمانی به این صنعت بازگردد.
به گزارش برنا به نقل از وزارت، جواد اوجی در پیامی روز آتش نشان راتبریک گفت، در متن این پیام آمده است:
 
همکاران عزیز

هفتم مهر در تقویم ملی کشور، برگی زرین و پرافتخار برای صنعت نفت کشور و تجلی‌بخش ایثار و پایمردی آتش‌نشانان و کارکنان این صنعت در صیانت از سرمایه‌های ملی بوده و این روحیه در عرصه خدمت و مصاف با دشواری‌ها در همه همکاران عزیز در اقصی نقاط کشور مشهود است. پاسداشت این روز فرصت مغتنمی است تا اهمیت ایمنی در صنعت نفت را به یکدیگر یادآور شده و بر تلاش وافر برای تحقق شعار «روز بدون حادثه» عهد مجدد ببندیم.

صنعت استراتژیک نفت با ریسک‌های متعدد ایمنی، زیست محیطی، بهداشتی، مسئولیتی و اعتباری مواجه بوده و انتظار می‌رود نظام مدیریت HSE بتواند همراه و همسو با سایر فرآیند‌های سازمانی، سازوکار‌های لازم برای مدیریت این ریسک‌ها را فراهم و تولید پایدار و تداوم خدمات این صنعت را تضمین کند.

بخش اعظم تأسیسات و خطوط لوله صنعت نفت با سالخوردگی قابل توجه روبه‌روست و مؤلفه‌هایی نظیر گستردگی، پراکندگی جغرافیایی، تنوع و تعدد تجهیزات، حجم بالای فعالیت‌های عملیاتی و تعمیراتی و هم‌زمانی انجام فعالیت‌های توسعه و بهره‌برداری، مخاطرات عملیاتی و شغلی تأسیسات را دوچندان کرده است.
 
در چنین شرایطی، تضمین ایمنی تأسیسات مستلزم رعایت دقیق استانداردها، ضوابط و دستورعمل‌های عملیاتی و ایمنی است. «امروز صنعت نفت کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند انضباط عملیاتی بوده و باید جایگاه واقعی قوانین، ضوابط و استاندارد‌ها و تعهد همگانی به رعایت آن در تمامی سطوح سازمانی به این صنعت بازگردد.

از سوی دیگر، واگذاری بخشی از فعالیت‌های توسعه‌ای و تولیدی به بخش غیردولتی و رویکرد برون‌سپاری حداکثری فعالیت‌ها به پیمانکاران، مستلزم رشد سریع کیفی و کمّی نظام مدیریت HSE در بخش خصوصی و شرکت‌های پیمانکاری است؛ لذا انتظار دارد کارفرمایان صنعت نفت، الزامات HSE را در قرارداد‌های واگذاری تقویت کرده و با به‌کارگیری سازوکار‌های مدیریت HSE پیمانکاران و ایجاد ضمانت اجرایی مؤثر، ریسک‌های فعالیت‌های پیمانکاران را تحت کنترل درآورند.

در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از همه همکاران عزیز و به‌خصوص کارکنان خدوم ایمنی و آتشنشانی و تبریک این روز پرافتخار به ایشان، امید دارد با درایت و مشارکت یکایک شما عزیزان، بتوانیم در حفظ سرمایه‌های ملی موفق بوده و شاهد سربلندی و اعتلای صنعت نفت و کشور عزیزمان باشیم.
نظر شما