وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

بوته کاری و نهال کاری ۲۰ هزار هکتار از منطقه جنوب شرق اهواز/ ایجاد ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده با اجرای فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۱۵:۰۶:۳۴
کد خبر: ۷۷۵۴۸۹
بوته کاری و نهال کاری ۲۰ هزار هکتار از منطقه جنوب شرق اهواز/ ایجاد ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده با اجرای فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام
وزیر جهاد کشاورزی گفت: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده محصولات تولید شده در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «محمود حجتی»،  وزیر جهاد کشاورزی در آیین بهره برداری از فاز اول طرح احیاء ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام که در یکی از مراکز خرید گندم شهرستان باوی انجام شد گفت: در ابتدا بهره وری از اراضی موجود در این طرح به دلیل قلیایی بودن بسیار کم بود به طوری که در غرب اهواز EC خاک ۸۰ هزار دسی زیمنس بر متر بود و این مسئله باعث شد هر سال محصول کمتری برداشت گردد به طوری که مجبور شدیم با فشار، آب را وارد ریشه گیاه کنیم .

محمود حجتی افزود: در ابتدای اجرای طرح، میزان عملکرد گندم در دشت آزادگان یک و ۲ دهم تن در هکتار بود که پس از ۲ سال متوسط عملکرد به ۲ تن رسید همچنین در برخی از مناطق شهرستان شادگان عملکرد به ۶ تن در هکتار هم رسیده است چون آب شویی بیشتر باعث برداشت بیشتر محصول می شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح احیاء ۵۵۰ هزار هکتاری، سال گذشته حدود یک و نیم میلیون تن به تولید محصول استان افزود شد که ارزش افزوده یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را به همراه داشت و این در حالی است که هنوز طرح به اتمام نرسیده است.

حجتی با بیان اینکه بومی سازی ارزشمندی نیز به دنبال این طرح صورت گرفته است اظهار داشت: ظرفیت مهندسی فوق العاده ای که در کشور انجام شد موجب بومی سازی برخی از دستگاه ها و ادواتی گردید که قبلا از خارج وارد می شد.

وی به برطرف شدن مشکلی که در حدود ۵۰ هزار هکتار از مناطق بحرانی جنوب شرق اهواز وجود داشت اشاره کرد و گفت: آبرسانی به منطقه با احداث کانال ۴۷ کیلومتری کوت امیر که طی عملیات منهدسی در کوتاه مدت صورت گرفت نمونه بارز این مسئله است که جا دارد از وزارت نیرو که اجازه برداشت آب در این مدت را دادند تشکر کنم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۰ هزار هکتار از منطقه جنوب شرق اهواز بوته کاری و نهال کاری شده است گفت: این نهالکاری در عرض حدود ۱۶ ماه صورت گرفته که ۵ ماه از سال نیز به دلیل گرما نهالکاری تقریباٌ متوقف می شود.

محمود حجتی به مرطوب سازی تالاب منصوره به مساحت حدود ۱۴ هزار هکتار نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این مرطوب سازی از اسفند ماه سال گذشته صورت گرفته و امیدواریم در صورت تأمین مالی مرطوب سازی تالاب شریفه نیز به زودی انجام شود.

وی به مالچ پاشی در سطح ۱۶ هزار هکتار از کانون ریزگردهای استان نیز اشاره و تصریح کرد: ۲ هزار هکتار در جنوب شرق اهواز و ۱۴ هزار هکتار در غرب اهواز مالچ پاشی شده است و این عملیات همچنان ادامه دارد.

حجتی در پایان از حمایت های رهبر معظم انقلاب، رییس جمهور ، وزیران و نمایندگان استان که همواره از این طرح حمایت و پشتیبانی می کنند نیز تشکر کرد.

نظر شما