اقدام مثبت شستا؛ حذف پاداش‌ها

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۱۴:۳۲:۰۶
کد خبر: ۸۵۹۶۸۳
اقدام مثبت شستا؛ حذف پاداش‌ها
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) گفت: پاداش اعضای حقوقی و حقیقی شرکت‌های زیر مجموعه این نهاد بزرگ اقتصادی حذف شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، با دستور «محمد رضوانی‌فر»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی( شستا)، پاداش اعضای حقوقی و حقیقی شرکت‌های زیر مجموعه این نهاد بزرگ اقتصادی حذف شد، تا مبلغ پرداختی در این بخش به صفر برسد.سال‌هاست موضوع پرداخت پاداش به هیأت مدیره شرکت‌ها در زمان برگزاری مجمع عمومی سالانه در آخر سال مالی در میان سهامداران و حتی برخی صاحب‌نظران اقتصادی محل بحث است و مخالفت‌هایی در این زمینه وجود دارد. منتقدان با طرح این پرسش که مگر هیأت مدیره بابت فعالیت‌هایش حقوق و مزایا دریافت نمی‌کند که باید پاداش دریافت کند؛ این موضوع را به چالش کشیده‌اند. ضمن اینکه برآوردها نشان می‌دهد پرداخت پاداش به هیأت مدیره شرکت‌ها هیچ نوع مبنای محاسباتی ندارد؛ به این معنا که مشخص نیست کارکرد مدیران شرکت‌ها در راهبری شرکت‌ها چقدر مؤثر بوده که باید در قبال این خدمات پاداش دریافت کنند. در طول سال‌های گذشته حتی مدیران بسیاری از شرکت‌های زیان ده با وجود آنکه کارنامه مطلوبی نداشته‌اند مشمول دریافت پاداش شده‌اند و این روال همچنان ادامه دارد و سالانه صدها میلیارد تومان از منابع مالی شرکت‌ها در مجامع عمومی صرف پرداخت پاداش‌های کلان به اعضای هیأت مدیره شرکت‌هایی می‌شود که بعضا اصلا عملکرد مطلوبی هم نداشته‌اند.

منتقدان همچنین می‌پرسند چگونه است که عملکرد مدیران شرکت‌ها در زمان برگزاری مجامع بسیار مطلوب و غلو آمیز ارائه می‌شود، درحالی‌که اقتصاد ایران دچار یک رکود تورمی عمیق است. مگر نه اینکه تولید ناخالص داخلی ایران از حاصل جمع عملکرد همین شرکت‌ها محاسبه می‌شود، به این ترتیب می‌توان گفت وضع کلی اقتصاد ایران به‌گونه‌ای نیست که بگوییم این مدیران مشمول پاداش هستند. همه این عوامل موجب شده حساسیت‌های اجتماعی و اقتصادی در موضوع پاداش هیأت‌مدیره‌های شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی بیش از گذشته شود. در چنین شرایطی اقدام مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی( شستا)برای حذف پاداش هیأت‌مدیره‌ شرکت‌هایشستا یک اقدام بسیار مهم و گام اساسی برای تعیین تکلیف پاداش‌های کلان هیأت مدیره شرکت‌هاست. در واقع شستا پیش قراول و خط شکن شده تا شاید بقیه شرکت‌ها هم در این زمینه تصمیم‌های مشابهی بگیرند. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مدیریت 187شرکت را در اختیار دارد و تاکنون 110شرکت از این تعداد مجمع عمومی خود را برگزار کرده‌اند اما مطابق دستور مدیرعامل شستا پاداشی به اعضای هیأت‌مدیره‌ها تعلق نگرفته است.

نظر شما