استارت آپ خود را در قالب اپلیکیشن آغاز کنیم یا وب سایت؟

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۱۱:۲۲:۵۳
کد خبر: ۸۶۶۷۰۵
استارت آپ خود را در قالب اپلیکیشن آغاز کنیم یا وب سایت؟
امروزه تب راه اندازی استارت آپ بسیار داغ است و افراد پس از دیدن یک استارت آپ موفق، بعد از حساب و کتاب اینکه این کسب و کار چقدر درآمد دارد به این فکر می کنند که چرا ما یک استارت آپ راه اندازی نکنیم؟

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اگر خودتان هم برنامه نویس نباشید احتمالا سریعا به یاد یکی از اقوام یا دوستان خواهید افتاد که یا طراح سایت است یا طراح اپلیکیشن و می خواهید ایده ناب خود را با آن شخص خوشبخت مطرح کنید تا اگر بتوانید آن شخص را راضی به شراکت در طراحی استارت آپ خود کنید.

استارت آپ چیست؟

استارت آپ به شرکتی نوپا اطلاق می شود که در آستانه توسعه قرار دارد. این شرکت ها معمولاً کوچک هستند و توسط تعداد محدودی از موسسین و یا موسس خود تامین مالی می شوند. این شرکت ها محصولات یا خدماتی را ارائه می کنند که تا به حال در بازار عرضه نشده اند ویا اینکه به شکلی مناسب به بازار عرضه نشده اند.

این شرکت‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب‌وکارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه فنّاوری (تکنولوژی) فعالیت می‌کنند.

از کجا شروع کنیم

این قسمت مهم ترین و سخت ترین بخش در شروع استارت آپ است، و آن پیدا کردن ایده ای ناب است. در حال حاضر در همه دنیا و در ایران تعداد زیادی از افراد وجود دارند که فکر می کنند دارای ایده ای جدید هستند که می تواند دنیا را تغییر دهد. اما اکثر این ایده ها رنگ آفتاب را نمی بینند چرا که آن ایده نمی تواند پاسخگوی مشکلات مصرف کننده باشد و یا اینکه آن ایده قبلاً جایی استفاده شده است.

نیاز نیست که ایده شما درخشان باشد، تنها چیزی که شما باید به آن توجه کنید این است که ایده شما راه حلی برای مشکلات افرادی باشد که در زندگی واقعی با آن مواجه هستند و در عین حال به اندازه کافی منحصر به فرد باشد که در بین هیاهوی دیگر ایده ها گم نشود.

زمان بندی مناسب یکی از رموز موفقیت استارت آپ ها می باشد. . ممکن است ایده شما خیلی خوب باشد اما در زمان مناسبی به بازار عرضه نشده باشد و 2 سال دیگر استارت آپی با همان ایده شما بتواند مخاطبین زیادی به دست آورد

طراحی سایت برای استارت آپ

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که آیا ایده ای که دارید باید در بستر تکنولوژی پیاده سازی شود یا اینکه نیازی نیست حتما در این بستر باشد.

اما به هر حال شما برای هر کسب و کاری به یک وب سایت نیاز دارید تا کسب و کار شما را معرفی نماید. در طراحی وب سایت نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه کنید که در ادامه بیان می شود. اما مسئله اصلی این است که اگر ایده شما در بستر فناوری اطلاعات است سایت برای شما مناسب تر است یا اپلیکیشن؟

شاید در سالیان گذشته که استفاده از تلفن های هوشمند خیلی رواج نداشت، قطعا همه افراد برای راه اندازی ایده، سایت را پیشنهاد می دادند. به عنوان مثال به یاد داریم که پلتفرم های فیسبوک، یوتیوب، آمازون و ... همه ابتدا با یک سایت راه اندازی شدند و بعد از مدتی اقدام به طراحی اپلیکیشن کردند.

اما امروزه با گسترش تکنولوژی تلفن های هوشمند و استفاده مداوم مردم از این ابزار، اپلیکیشن موبایل می تواند راهکار مناسبی برای راه اندازی استارت آپ باشد اما به این نکته باید توجه کرد که مجاب کردن مخاطبان برای نصب اپلیکیشن ها کار سخت و هزینه بری می باشد.

اگر بستر شما برای ارائه ایده وب سایت باشد، می توانید از سئو و تبلیغات بنری برای کشاندن مخاطبان به وب سایت استفاده نمایید. اگر اپلیکیشن را به عنوان بستری برای ارائه ایده خود انتخاب کرده اید هم می توانید در اپلیکیشن های دیگر تبلیغ کرده اما تعداد افرادی که بر روی تبلیغات شما در اپلیکیشن های دیگر کلیک می کنند خیلی زیاد نیست و آن ها الزاما مشتری شما نمی باشند.

در هر حال روش های غیر مستقیم زیادی برای متقاعد کردن مخاطبان جهت استفاده از سایت یا اپلیکیشن شما وجود دارد. راه هایی مثل تبلیغات محیطی، تبلیغات رادیو و تلویزیونی، تبلیغات بنری، استفاده از شبکه های اجتماعی و ابزارهای بسیاری که امروزه در اختیار دارید تا به مخاطبان خود آگاهی دهید.

اپلیکیشن اندروید یا ios

با توجه به اینکه توسعه دهنده های ایرانی در اپل تحریم هستند و اپلیکیشن های اپل را نمی شود به صورت معمول در اپل استور قرار داد.

چند سالی بود که کسب و کار ها یا اپلیکیشن های خود را در سایت خود قرار می دادند یا از مارکت های ایرانی مثل سیب اپ یا اپل استور ایرانی یا ... استفاده می کردند. شرکت اپل در فروردین سال 98 جلوی این کار را هم گرفت.

در حال حاضر که این مقاله نگارش می شود (تیر 98) اپلیکیشن های ios بر روی مارکت های ایرانی وجود دارند اما این مارکت ها برای استفاده از کاربران خود مبلغی را جهت شارژ سالیانه دریافت می کنند و هنوز استفاده از این مارکت ها با پرداخت هزینه برای کاربران اپل داخل ایران رایج نشده است.

با توجه به این مشکلاتی که در بالا ذکر شد می توان به این نتیجه رسید که اگر بستر مناسب را برای ارائه استارت آپ خود، اپلیکیشن موبایل انتخاب کرده اید، باز هم پیشنهاد می شود تا از یک اپلیکیشن تحت وب در داخل وب سایت خود استفاده نمایید تا کاربرانی که گوشی های آیفن دارند بتوانند از امکانات کسب و کار شما استفاده نمایند.

در ادامه به ویژگی هایی که باید در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل رعایت کنید می پردازیم.

سرعت وب سایت

با توجه به اینکه امروزه اکثر افراد از اینترنت پر سرعت بهره می برند اما هنوز هم در بسیاری از نقاط سرعت اینترنت خیلی بالا نیست و باید سرعت وب سایت شما بالا باشد تا کاربران هنگام بازدید از وب سایت منتظر لود شدن وب سایت نباشند.

این پارامتر بسیار در رفتار کاربران در وب سایت شما تاثیر گذار می باشد به عنوان مثال آمازون در گزارش های خود اعلام کرده است که با بهینه سازی سرعت وب سایت خود به میزان 100 میلی ثانیه فروش آن ها 1 درصد افزایش یافته است. که این درصد برای آمازون عدد زیادی می باشد.

نکته مهم دیگر این است که سرعت وب سایت باعث بالا آمدن رتبه وب سایت شما در نتایج جست و جو نیز می شود پس اگر دنبال این هستید که کاربران زیادی وب سایت شما را مشاهده مند و مدت زمان بیشتری در وب سایت شما بمانند مساله سرعت سایت را جدی بگیرید.

ریسپانسیو بودن صفحات وب سایت

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا به این معنی است که وب سایت در هر دستگاهی درست نمایش داده شود و با توجه به سایز دستگاه وب سایت شما به صورت خودکار واکنش نشان دهد و طراحی منحصر به آن سایز نمایش داده شود. با گسترش استفاده مردم از تلفن های هوشمند، کاربران موبایل به شدت افزایش یافته اند. طبق آمار رسمی که گوگل در سال 2018 منتشر کرده است حدود 55 درصد از کاربران گوگل از طریق موبایل به این سایت مراجعه می کنند که این آمار اهمیت طراحی ریسپانسیو را نشان می دهد

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست وجو

بازدید کنندگان اصلی سایت ها معمولا از طریق موتور های جست و جو هستند. با بهینه کردن وب سایت برای موتورهای جست و جو وب سایت شما به صورت رایگان در نتایج گوگل نمایش داده می شود و بدون اینکه پولی پرداخت کنید و تبلیغی انجام دهید کاربران وارد وب سایت شما می شوند.

از عوامل تاثیر گزار بر روی نمایش وب سایت شما در نتایج موتورهای جست و جو می توان به تولید محتوای جدید و باکیفیت اشاره کرد که یکی از مهمترین موارد سئو می باشد. اما قبل از اینکه محتوای خوبی داشته باشید وب سایت شما باید اصول تکنیکال سئو یا Onpage SEO را رعایت کرده باشد. در غیر این صورت هرچقدر هم که محتوای شما با کیفیت باشد جایی در نتایج جست وجو ها نخواهید داشت.

به روز رسانی آسان

همانطور که در بالا گفته شد تولید محتوای با کیفیت مهمترین پارامتر گوگل در نمایش وب سایت شما در نتایج گوگل می باشد اما خیلی از وب سایت ها علی رغم هزینه بالایی که برای تهییه وب سایت پرداخت کرده اند به دلیل پنل ورود داده بسیار پیچیده از ثبت محتوای جدید وب سایت و به روز رسانی محتوا های قدیمی خودداری می کنند.

یکی از پارامترهایی که در طراحی سایت و اپلیکیشن های موبایل باید رعایت شود این است که پنل کاربری آن ها آسان و کاربر پسند باشد و نیاز نباشد تا مدیر سایت دانش پیچیده ای برای به روزرسانی و کار کردن با پنل مدیریتی سایت داشته باشد.

شرکت زاوش یکی از شرکت های قدیمی طراحی سایت در ایران است. یکی از ویژگی های وب سایت های شرکت زاوش پنل کاربری بسیار آسان این وب سایت ها می باشد که تنها با داشتن دانش کار با اینترنت می توانید با پنل وب سایت زاوش به راحتی کار کنید و محتوای وب سایت خود را به روز رسانی کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز