مدیرعامل آبفای روستایی فارس خبر داد:

افت شدید آب در مرودشت فارس بر اثر برداشت‌های بی‌رویه کشاورزی و صنعتی

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۴:۱۸:۲۶
کد خبر: ۸۹۸۶۶۶
افت شدید آب در مرودشت فارس بر اثر برداشت‌های بی‌رویه کشاورزی و صنعتی
مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس گفت: برداشت‌های بی‌رویه در مرودشت برای مصارف کشاورزی و صنعتی، منابع آب‌های زیرزمینی این شهرستان را با افت بسیار شدید مواجه کرده است.

به گزارش برنا، از وزارت نیرو، علی بوستانی با اشاره به وضعیت خاص شهرستان مرودشت از نظر موقعیت جغرافیایی و وسعت دشت افزود: با توجه به عدم امکان استفاده از منابع آب‌های آهکی پایدار به جهت فاصله زیاد از روستاهای تحت پوشش و هزینه‌های بسیار سنگین جهت آبرسانی به روستاها، این شرکت جهت آبرسانی به روستاهای در محدوده دشت، از منابع آب‌های زیرزمینی آبرفتی استفاده می‌کند که این منابع نیز به سبب برداشت‌های بی‌رویه در دشت برای مصارف کشاورزی و صنعتی با افت بسیار شدید آب مواجه شده است.

وی با بیان اینکه برداشت‌های بی‌رویه عملاً آبرسانی به روستاهای این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است، گفت: طی سال 1397 آبرسانی به 78 روستا با جمعیت 74 هزار نفر به میزان 55 هزار متر مکعب آب و در سال 1398 تاکنون به میزان 7 هزار و 404 متر مکعب از طریق هشت دستگاه تانکر سیار انجام شده است.

مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس ادامه داد: در شهرستان مرودشت 175 روستای تحت پوشش شبکه آب با جمعیت 139 هزار و 140 نفر معادل 90 درصد کل جمعیت روستاهای شهرستان ساکن بوده و شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم در این روستاها 82 درصد است.

بوستانی افزود: این شهرستان دارای 46 هزار و 120 مشترک آب روستایی بوده که آبرسانی به این مشترکان از طریق 68 منبع تامین آب شامل چاه، چشمه و آب‌های سطحی در حال انجام است.

وی ادامه داد: علاوه بر آبرسانی به روستاهای دارای مشکل در محدوده شهرستان مرودشت با توجه به پراکندگی روستاهای دارای کمبود آب، تعداد 13 حلقه چاه آب کشاورزی طی سال‌های 1397 و 1398 در روستاهای بخش رامجرد شامل 16 روستا، مجموعه آب انار شامل چهار روستا، مجموعه خیرآباد دارای 6 روستا و کناره با دبی 100 لیتر بر ثانیه به‌صورت استیجاری آب خریداری شده و در اختیار روستاییان عزیز قرار گرفته است.

مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس اظهار کرد: از بدو تاسیس این شرکت تاکنون در روستاهای تحت پوشش شهرستان مرودشت 625 کیلومتر خط انتقال آب، 1255 کیلومتر شبکه توزیع آب و 160 باب مخزن ذخیره آب به حجم 23 هزار و 270 متر مکعب ایجاد شده است.

وی افزود: در پی خشکسالی‌های اخیر و وضعیت خاص منابع آبی در سطح استان فارس و در راستای رفع معضل و مشکلات آب شرب در روستاهای شهرستان مرودشت در صدد هستیم تا با اجرای 56 کیلومتر خط انتقال، احداث و بهره‌برداری از 1000 متر مکعب مخزن ذخیره آب با دبی حدود 81 لیتر بر ثانیه بتوانیم ساکنان 29 روستای شرق شهرستان مرودشت را در بازه زمانی دو ساله از نعمت آب شرب و بهداشتی پایدار بهره‌مند کنیم.

گفتنی است، تیر ماه امسال همزمان با سفر وزیر نیرو به استان فارس در شهرستان مرودشت عملیات اجرایی طرح آبرسانی به مجتمع بزرگ آبرسانی 29 روستای شرق مرودشت و فاز یک طرح آبرسانی به شهر رامجرد و 17 روستای تابعه آغاز شد که در تامین آب پایدار منطقه نقش بسزایی خواهد داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز