وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

احیای سرمایه‌های فراموش شده در ساخت ۴۵۶ دستگاه ناوگان ریلی

۱۳۹۸/۱۰/۰۸ - ۱۳:۵۵:۰۳
کد خبر: ۹۴۲۸۰۳
احیای سرمایه‌های فراموش شده در ساخت ۴۵۶ دستگاه ناوگان ریلی
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه گام هلی مهمی در دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه زیرساخت های ریلی برداشته شده، گفت: احیای سرمایه های فراموش شده و کنار گذاشته شده، از جمله امتیازات ساخت این 456 دستگاه ناوگان ریلی از سال گذشته تا کنون است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بهره برداری از ۲۴۳دستگاه ناوگان ریلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز روزی متفاوت در راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که اتحاد و هم بستگی شرکت‎های سازنده داخلی و شرکت های بهره بردار را منعکس می کند.

او افزود: دولت و رئیس جمهوری بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، توسعه زیرساخت های ریلی را هدفگذاری کردند تا به  5استان مختلف در این دولت راه آهن را متصل کنیم که این اتفاق به لطف خدا رخ داده است اما باید ناوگان باری و مسافری را نیز گسترش داده و ظرفیت آن را افزایش دهیم. در این شرایط تحریم که همه مسیرها برای هرگونه معاملاتت جهانی با مزاحمت تحریم ها مواجه است، این اتفاق با رونق ساخت و تولید داخل می تواند رقم بخورد.

اسلامی خاطر نشان کرد: صنعت داخلی ما در مسیر شکوفایی قرار گرفته و همه حلقه های مفقوده ای که صنعت ریلی را به خارج وابسته کرده بود، امروز با استفاده از شرکت های دانش بنیان و ظرفیت های داخلی، این حلقه های وابستگی را یکی پس از دیگری قطعه کرده و شاهدیم، هم در لوکوموتیو و هم واگن های باری و مسافری از حداکثر قابلیت ساخت داخل استفاده شده و این عمق ساخت داخل، روز افزون در حال افزایش است.

وزیر راه و شهرسازی اولین وجه تمایز این بهره برداری را تمهیدات دولت برای پشتیبانی از صنعت ساخت داخل در قالب تبصره های قانون بودجه به ویژه تبصره 12 و 18 داسنت و گفت: بر اساس تفاهم نامه امضا شده در اسفند 97 با سازمان برنامه و بودجه، این تبصره ها عملیاتی شده و ساخت 456 ناوگان ریلی از ابتدای سال تا کنون حاصل این تفاهمات و حمایت از تولید داخل است.

او ادامه داد: امتیاز دوم بازسازی سرمایه های فراموش شده یا کنار گذاشته شده بود که به دلیل تحریم ها و وابستگی به خارج، امروز در حال استفاده و بهره برداری است و امروز در حقیقت شاهد احیای سرمایه فراموش شده در کنار استفاده از تولید داخلی هستیم.

اسلامی گفت: نکته سوم توسعه  قطارهای حومه ای با توجه به آلودگی هوا و ترافیک در کلانشهرهاست که سیاست و اراده وزارت راه و شهرسازی، افزایش خطوط قطارهای حومه ای است که به ریل باس نیاز دارد.  ریل باسی که امروز در مدار تولید قرار گرفته به کاهش آلودگی هوا و حرکت از خودور محوری به سمت ریل محوری کمک می کند.

وزیر راه آراستگی و زیبابی ظاهری قطارهای کنونی را نیز نتیجه اراده مدیریت راه آهن و همکاران وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: این ناوگان همچنین دارای سیستم جدیدی برای جابجایی معلولین است و این سیستم با همت شرکت ها در همه قطارها به کار گرفته می شود.

او تاکید کرد: امروز اولین پرداخت شرکت نفت بر اساس تبصره 12 صورت گرفت و وزارت نفت هم در موضوع گازسوز کردن خودروها و هم در خصوص استفاده از قطارهای حومه ای، برای سفرهای شهری و بین شهری حمایت خوبی داشته که خود به خود، مصرف سوخت را کاهش خواهد داد.

اسلامی گفت: عملیاتی کردن قطارهای حومه ای را برای سال 99 در دستور کار قرار داده ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز