وزارت نیرو در حال شناسایی و حذف آلاینده‎های آب است

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۹:۱۴:۴۰
کد خبر: ۹۵۲۴۱۶
وزارت نیرو در حال شناسایی و حذف آلاینده‎های آب است
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: این وزارتخانه طی چند سال اخیر نظام‌نامه‌ای در بحث کیفیت آب تدوین کرده که براساس آن اولویت دستگاه‌های مرتبط شناسایی آلاینده‌ها و تلاش برای رفع آن است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا شاهپور رجایی روز یکشنبه در نشست کارگروه‌های مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه ۲ کشور با حضور مسوولان آب منطقه‌ای استان‌های کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان و زنجان در سنندج اظهار داشت: براساس این نظام‌نامه دستگاه‌های مرتبط از جمله شرکت‌های آب منطقه‌ای باید منابع بالقوه و بالفعل آلاینده و میزان تاثیرگذاری آن را بر منابع آبی شناسایی و برای آن برنامه علاج بخشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه آب شرب و تولید غذا به منابع آبی سالم و باکیفیت وابسته است، یادآور شد: نظام‌نامه ذکر شده دارای چارچوب خوبی است اما شرکت‌های آب و فاضلاب و مراکز بهداشت و محیط زیست تیز باید با همکاری یکدیگر در راستای شناسایی آلاینده‌ها و چاره کار گام بردارند.
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو از در حال بازنگری کردن نظام‌نامه کیفیت آب در وزارت نیرو خبر داد و افزود: شرکت‌های آب منطقه‌ای باید تمرکز خود را روی یافتن عوامل آلودگی منابع آب قرار دهند چرا که امسال باید این کار تمام شده و سال آینده به بحث علاج و رفع آلاینده‌ها بپردازیم.
رجایی بر لزوم مدیریت صحیح آب‌های زیرزمینی و سطحی توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: ممکن است با آلاینده‌های نوظهوری در بحث منابع آب مواجه شویم، بنابراین این شرکت‌ها وظیفه دارند در کنار سازمان محیط زیست نسبت به حفظ این منابع و حفاظت از آن با جدیت گام بردارند.
وی به وجود یکسری مشکلات در بحث آب شرب سنندج اشاره کرد و یادآور شد: با مشکلاتی از قبیل کیفیت آب شرب مواجه هستیم و اگر به روال گذشته و به صورت عادی برای رفع آن اقدام کنیم راه به جایی نخواهیم برد، پس استفاده از روش‌های جدید برای ارتقای کیفیت آب شرب ضروری است.
در این نشست، کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب استان‌های شرکت کننده به ارائه گزارش و بحث و تبادل نظر می‌پردازند و مشکلات و مسائل موجود در این حوزه بررسی می‌شود.
کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.

از مجموع ۳۳ سد استان، ۱۱ سد در حال بهره‌برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز