نخستین نشست هماهنگی تسهیل تجارت در مرزهای کشورهای همسایه

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۱۸:۰۴:۴۶
کد خبر: ۹۸۲۱۶۲
نخستین نشست هماهنگی تسهیل تجارت در مرزهای کشورهای همسایه
معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری نخستین جلسه هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امورخارجه، گمرک، وزارت کشور و سازمان توسعه تجارت ایران در مورد آخرین وضعیت مرزهای تجاری با کشورهای همسایه‌ درسال جدید خبر داد

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از شاتا، حمید زادبوم گفت : به منظور یافتن مسیرهای جایگزین برای تردد کالا از مرزهایی که به دلیل مشکل بیماری کرونا از سوی کشورهای همسایه به طور موقت مسدود شده است، سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهاد فعال‌سازی مسیرهای جایگزین ریلی به جای زمینی در مرزهای کشور از جمله استفاده از خط ریلی میرجاوه -کویته، استفاده از ظرفیت خط ریلی خوی- وان، استفاده از ظرفیت دریایی چابهار -گوادر و همچنین استفاده از شناورهای رو- رو در بنادر شمالی برای تردد کامیون حمل بار به قزاقستان و روسیه را مطرح کرده بود که در این جلسه پیشنهادات مزبور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه مسیر ریلی "خوی- وان" در حال حاضر فعال است و بهره‌برداری از آن تا سقف ۱.۵ میلیون تن در سال قابل افزایش است. مسیر ریلی "میرجاوه-کویته" نیز به دلیل فرسودگی و برخی مشکلات فنی حداکثر تا سالی ۱۰۰ هزار تن قابل بهره‌برداری است. در خصوص استفاده از ظرفیت دریایی "چابهار-گوارد" هم قرار شد مسئولان وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه موضوع را مورد بررسی فنی-اجرایی قرار دهند.

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: مقرر شد دستگاه‌های مسئول موضوع ویزای تجار و راننده‌های افغان در مرزهای افغانستان، رایزنی برای بازگشایی مجدد مرز "اینچه‌برون" تا بعد از ۱۳ فرودین‌ماه، فعال‌سازی مرز "سرخس" برای حمل محموله‌های غذایی به آسیای میانه و بازگشایی مرزهای جنوب عراق در هفته جاری را به قید فوریت بررسی کنند.

زادبوم گفت: علیرغم اقدامات مناسبی که در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گندزدایی در مرزها از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، متأسفانه طرف‌های خارجی چندان از این اقدامات آگاه نیستند و نگرانی‌هایی وجود دارد، که مقرر شد این اقدامات در قالب بسته‌های اطلاع‌رسانی تهیه و از طریق نمایندگی‌های ج. ا. ایران در خارج از کشور به مسئولان این کشورها منتقل شود تا بتوانیم طرف‌های خارجی را از اقدامات خوبی که در مرزها صورت گرفته آگاه کنیم.

در ادامه این جلسه، مسعود کمالی اردکانی، سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، گزارشی از آخرین وضعیت مرزهای تجاری با کشورهای همسایه ارائه و اشاره کرد گزارش وضعیت مرزها در اپلیکیشن راهنمای تجارت در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران به صورت روزانه بارگذاری می‌شود.

وی افزود: مرزهای تجاری با شمال کشور عراق، شامل مرزهای "باشماق"، "پرویزخان" و "تمرچین" فعلاً فعال است اما مرزهای جنوبی با کشور عراق در حال حاضر مسدود است. در مورد عمان نیز تردد کالا در برخی بنادر مثل بندر "سلطان قابوس" با وجود برخی محدودیت‌ها برقرار است. اما کویت تقریباً تردد کالا و مسافر را ممنوع اعلام کرده و قطر نیز ارسال مواد غذایی را ممنوع و مواد معدنی را مجاز اعلام کرده است. همچنین تجارت کالا با امارات متحده عربی با اعمال محدودیت‌هایی در حال انجام است.

کمالی‌اردکانی بیان داشت: در مورد کشورهای همسایه شمالی، مرز ترکمنستان، حمل ریلی مواد غیرغذایی از طریق مرز "سرخس" در حال انجام اما مرز "اینچه‌برون" تا ۱۳ فرودین مسدود خواهد بود. همچنین حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مواد غذایی به طور کلی در این مرز ممنوع است. در مورد آذربایجان نیز کالاها تقریباً در حال تردد و مسیر ترانزیت باز است. در مورد کشور ارمنستان محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و لغو روادیدی که با این کشور داشتیم، فعلا اعمال نمی‌شود. اما برخی کالاهایی که فهرست آن بین دو کشور مبادله شده است، قابل تردد است و از طریق مرز "مغری"، ترانشیپ می‌شود. در مورد کشور قراقستان و روسیه نیز کالاها با کندی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی در حال تردد است.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در مورد افغانستان نیز به غیر از مشکل صدور ویزا برای راننده‌های کامیون افغان که در حال پیگیری هستیم، مورد خاصی در مرزها وجود ندارد. در مرزهای ترکیه صرفا کالاهای کشاورزی با کامیون‌های ترک موجود در ایران از مرز سرو ارومیه صادر می‌شود. همچنین در مرز خوی- رازی تردد کالا از مسیر ریلی میسر شده است. در مرز بازرگان- ماکو نیز صرفا کامیون‌های ایرانی و ترک (با بار صادراتی ایران و یا بدون بار) به کشور مبدأ در حال انجام است. مرزهای ایران با پاکستان نیز با توجه به مصوبه شورای امنیت پاکستان فعلاً مسدود اعلام شده است.

نظر شما