پیشنهاد اتاق بازرگانی برای جلوگیری از بحران اقتصادی کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۰۹:۵۳:۲۲
کد خبر: ۹۸۳۷۳۹
پیشنهاد اتاق بازرگانی برای جلوگیری از بحران اقتصادی کرونا
کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران طی یک طرح جامع به بررسی احتمال ایجاد یک بحران بلندمدت اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا پرداخته و پیشنهاداتی را در راستای حمایت‌های دولتی برای جلوگیری از بروز این بحران ارائه داده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از انجمن صنایع پلیمر ایران، بر اساس اعلام این کمیسیون بیماری کوید ۱۹ در سرتاسر جهان فراگیر شده است و گسترش سریع آن در جهان علاوه بر تلفات انسانی بسیار در حال ایجاد بحرانی در سطح جهانی است، تبعات این بحران در سطح کشوری نیست و منطقه و کل جهان را درخواهد نوردید.

نحوه تعامل کشورها با این رویداد غیر منتظره مخصوصا ایران نیازمند دقت بسیاری است، بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه کوید ۱۹ مدت زمان بیشتری در جهان حضور خواهد داشت و این امر علاوه بر شوک لحظه‌ای که ایجاد کرده است توانایی ایجاد شرایط بسیار نا مطلوب را در سرتاسر جهان دارد.

در این طرح آمده است که شیوع ویروس کرونا از سه جهت به اقتصاد ضربه خواهد زد:

الف. اختلال در عرضه مستقیم مانع تولید می‌شود، زیرا این بیماری روی قلب تولید جهان ( آسیای شرقی) متمرکز شده است و به سرعت در حال گسترش به سایر نقاط است. 

ب. آلودگی و اختلال در زنجیره ارزش تامین شوک‌های مستقیمی را به تولید وارد می کند به گونه‌ای که حتی کشورهایی که زمان کمتری را از کرونا دیده اند در تامین نهاده‌های وارداتی خود دچار مشکل خواهند شد.

ج. کاهش شدید تقاضا را در جهان شاهد خواهیم بود، افت اقتصاد کلان در کل، در تقاضا وجود خواهد داشت که این همان رکود اقتصادی است، تاخیر و تعلل مصرف‌کنندگان و شرکت‌های تولیدی در خرید شاید چون همه برای خرید دست نگه می‌دارند تا ببینند بالاخره چه خواهد شد.

بر اساس این طرح دولت باید حمایت‌هایی از بنگاه‌های اقتصادی و خانوارها انجام دهد که از میان آنها می‌توان به حمایت‌های بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی اشاره کرد.

حمایت‌های بانکی دولت طبق این طرح شامل تعویق باز پرداخت کلیه تسهیلات دریافتی واحدهای تولیدی به مدت شش ماه از ١٣٩۶.١١.٢٠ تا ١٣٩٨.٧.٢٠ و بازپرداخت آن در طی ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ از ١۴٠٠.٢.١ تا ١۴٠٠.١٢.٣٠ بدون سود، تامین سود توسط دولت و سازمان برنامه و بودجه بصورت ماهیانه و اعلام رسمی پرداخت آن و آزادسازی سپرده‌های واحدهای تولیدی که بابت تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی مسدود و در اختیار بانک‌های خصوصی است، می‌شود.

همچنین در خصوص حمایت‌های بیمه‌ای دولت در این طرح آمده است که باید تعویق پرداخت حق بیمه کلیه شرکت‌های بزرگ، کوچک، متوسط و تعاونی در شش ماهه اول سال و پرداخت آن در دوازده ماهه سال ١۴٠٠ بصورت ماهیانه و تقسیط بدهی‌های قبلی قطعی شده کلیه واحدهای تولیدی در چهار سطح بزرگ، کوچک، متوسط و تعاونی در دوازده ماهه ۱۳۹۶ بدون بهره و همچنین عدم رسیدگی دفاتر واحدهای تولیدی قبل از یکسال قبل صورت گیرد. 

علاوه بر این رسیدگی فقط مربوط به حق بیمه حقوق و دستمزد کارگران شود و رسیدگی های انجام شده و یا در حال انجام برخلاف قبل از یکسال زمان رسیدگی در هر مرحله متوقف و برای همیشه باطل شود. 

در زمینه مالیاتی نیز این طرح از دولت خواسته است که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سه ماهه آخر سال ۱۳۹۸ بصورت تقسیط در نه ماهه آخر سال

۱۳۹۹ و سه ماهه اول سال ۱۳۹۶ در دوازده قسط از تیرماه ۱۳۹۶ تا ١۴٠٠ بدون بهره صورت گیرد. 

همچنین مالیات بر ارزش افزوده سه ماهه دوم سال ۱۳۹۶ در دوازده قسط از مهر ماه ۱۳۹۶ تا مهر ماه ١۴٠٠ بدون بهره پرداخت شود.

این طرح همچنین به دولت پیشنهاد داده است که هزینه‌های آب برق و گاز کلیه واحدها در شش ماهه اول از خانوارها دریافت نشود. 

همچنین دولت بهای اجاره از مستاجرین تجاری در کلیه املاک متعلق به دولت سازمان‌های وابسته، نهادها، ارگان های نظامی و غیر نظامی، موقوفات و آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی امام (ره) در شش ماهه اول سال ۹۹ دریافت نکند.

علاوه بر این دولت باید تمام خانوارهای درگیر با بیماری کرونا را تحت پوشش قرار دهد.

این طرح که با بررسی راهکارهای موفق سایر کشورها و مطالعه پیامدهای این راهکارها ایجاد شده، این امید را ایجاد می‌کند که در صورت تحقق، مانع ورود اقتصاد ایران به بحرانی بلند مدت در پی شیوع ویروس کرونا شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز