اطلاعات مختصر و مفید درباره عرضه اولیه بورس، سهام عدالت و سامانه سجام

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۱۵:۲۳:۴۶
کد خبر: ۱۰۲۸۲۷۵
اطلاعات مختصر و مفید درباره عرضه اولیه بورس، سهام عدالت و سامانه سجام
برحسب تجربه، معمولا بیش از 90 درصد از عرضه های اولیه در بورس، سودآور هستند. بنابراین، بسیاری از فعالان بازار معمولا جذب آن می شوند. عرضه های اولیه شرکت های مختلف در بورس، به معنای تازه تاسیس بودن این شرکت ها نیست. بلکه نشان دهنده صدور مجوز خرید و فروش سهام آن شرکت ها در بورس است. بسیاری از این شرکت ها معمولا دولتی بوده و سابقه فعالیت طولانی مدتی دارند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، برحسب تجربه، معمولا بیش از 90 درصد از عرضه های اولیه در بورس، سودآور هستند. بنابراین، بسیاری از فعالان بازار معمولا جذب آن می شوند. عرضه های اولیه شرکت های مختلف در بورس، به معنای تازه تاسیس بودن این شرکت ها نیست. بلکه نشان دهنده صدور مجوز خرید و فروش سهام آن شرکت ها در بورس است. بسیاری از این شرکت ها معمولا دولتی بوده و سابقه فعالیت  طولانی مدتی دارند. 

عرضه اولیه سهام چیست؟ بررسی خرید، سود و رشد قیمت سهام شرکت ها

بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد به بورس جذب عرضه اولیه سهام بورس شرکت ها می شوند. زیرا این عرضه در بسیاری از موارد برای سهامداران سودآور است. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم پس  از بررسی مفهوم عرضه اولیه در بورس، به بررسی نحوه خرید، کسب سود و رشد قیمت سهام شرکت ها پس از عرضه اولیه بپردازیم.

عرضه اولیه بورس

 عرضه اولیه سهام در بورس

این عبارت که ترجمه ای از عبارت initial public offering و به اختصار ipo نامیده می شود، درواقع عرضه عمومی اولیه است اما در بورس به آن عرضه اولیه سهام می گویند.

برحسب تجربه، معمولا بیش از 90 درصد از عرضه های اولیه در بورس، سودآور هستند. بنابراین، بسیاری از فعالان بازار معمولا جذب آن می شوند. عرضه های اولیه شرکت های مختلف در بورس، به معنای تازه تاسیس بودن این شرکت ها نیست. بلکه نشان دهنده صدور مجوز خرید و فروش سهام آن شرکت ها در بورس است. بسیاری از این شرکت ها معمولا دولتی بوده و سابقه فعالیت  طولانی مدتی دارند. 

نحوه خرید عرضه اولیه

خرید این عرضه ها به روش های مختلفی انجام می شود و در اینجا به روش خرید در بورس تهران می پردازیم. روش حراج براساس اولیت زمان برای خرید عرضه، برطبق مراحل زیر انجام می شود:

  • قیمت سهم درطول فرایندی بدون دخالت سرمایه گذاران حقیقی کشف می شود. یعنی با چه قیمتی به سرمایه گذاران برای اولین بار فروخته شود.
  • براساس تعداد سهام شرکت و تعداد سهام موردنظر برای عرضه، سهمیه هر فرد به منظور خرید عرضه اولیه سهام مشخص می شود.
  • درصورت بالاتر بودن تعداد سهم های موردتقاضا از تعداد سهم های عرضه شده، افرادی در اولویت هستند که سفارش خود را زودتر ثبت کرده اند.

اما روش فوق مدتی است که تغییر یافته است. در این روش، مواردی همچون قیمت خرید، حداکثر حجم خرید و ساعت خرید ازقبل معین می گردد.

کسب سود از عرضه اولیه سهام

مهمترین دلیل سودآور بودن عرضه اولیه، باورهای فعالان بازار است:. در بسیاری از موارد، شاهد اتفاقات زیر خواهید بود:

  • باور مثبت به سودآور بودن عرضه اولیه سبب افزایش تقاضا برای سهم های عرضه شده برای اولین بار به بازار می شود.
  • بیش از 90 درصد عرضه های اولیه در بورس، بطور میانگین 20 الی 30 درصد سود برای خریداران آنها به همراه داشته است.
  • وجود محدودیت های خرید در زمان عرضه اولیه سبب افزایش تقاضا نسبت به تعداد سهام عرضه شده در بازار می گردد.
  • بنابراین، با خرید سهام عرضه اولیه یک شرکت، صف خرید در این سهم به مدت چندین روز قابل مشاهده است.

دلایل رشد قیمت سهام شرکت ها پس از عرضه اولیه

دلایل زیر را می توان برای رشد قیمت سهام شرکت ها پس از عرضه اولیه سهام برشمرد:

  • وجود محدودیت در تعداد سهام عرضه و تعداد سهام قابل خریداری
  • سهام شرکتها کمی ارزان تر از ارزش ذاتی برآورد شده توسط تحلیلگران است.
  • کاهش قیمت عرضه اولیه درمقایسه با ارزش واقعی آن، سبب افزایش تقاضای سرمایه گذاران می گردد.
  • جذابیت قیمت سبب رشد قیمت سهام شرکت ها پس از عرضه اولیه می شود.

اطلاعات کامل و جامع در مورد سهام عدالت را در لینک مطالعه کنید :

https://chartiran.com/2146/ipo

بررسی جزئیاتی درمورد نحوه احراز هویت آنلاین سجام

با راه اندازی سامانه سجام از سال 1397، زمینه برای سازماندهی و جمع آوری اطلاعات تمامی سرمایه گذاران بورس و اوراق بهادار فراهم شد. پیش از طراحی سامانه سجام، ثبت نام سرمایه گذاران و دریافت سوم سهام به شکل حضوری انجام می شد. اما با راه اندازی سجام از سال 97، ثبت نام سرمایه گذاران بصورت الکترونیکی و احراز هویت آنلاین سجام امکان پذیر شده است.

سجام بورس

احراز هویت آنلاین سجام

باید مدارک شناسایی ارسال کننده اطلاعات برای احراز هویت آنلاین سجام تصدیق شده و بررسی شود اطلاعات ارسال شده توسط او صحیح و قابل استناد باشند.

ثبت نام در سامانه سجام بطور کامل بصورت اینترنتی انجام می شود. در روند ثبت نام، هیچ اسکنی از مدارک اصلی ثبت نام کننده درخواست نمی شود. بنابراین، نیاز به مرجعی وجود دارد که احراز هویت ثبت نام کننده را انجام دهد و درستی اطلاعات وارد شده توسط او تایید شود. 

 مراحل دریافت کد بورسی و احراز هویت

پس از تکمیل روند ثبت نام در سجام، بلافاصله کد بورسی برای ثبت نام کننده ارسال و صادر نمی گردد. بنابراین، ثبت نام کننده در این مرحله نمی تواند در بازار بورس و اوراق بهادار فعالیت کند.

سرمایه گذار به منظور دریافت کد بورسی باید مراحل زیر را انجام داده باشد:

  • ثبت نام بصورت اینترنتی
  • دریافت کد پیگیری ثبت نام
  • ارائه مدارک لازم به منظور احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت

مراکز احراز هویت آنلاین سجام در سایت سامانه سجام ذکر شده است. مدارکی که باید به این مراکز ارائه شود عبارتند از:

  • اصل کارت ملی و فتوکپی آن
  • اصل شناسنامه و فتوکپی آن
  • فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی (درصورت تمایل و اختیاری)
  • اطلاعات بانکی و شماره حساب ثبت نام کننده
  • آدرس پستی ثبت نام کننده

 سرمایه گذار علاوه بر ثبت نام در سامانه سجام به منظور دریافت کد بورسی، بهتر است در یک کارگزاری هم ثبت نام کند. خدمات بورسی توسط شرکت های کارگزاری مختلفی انجام می شود. اما می توان با بررسی امکانات ارائه شده از سوی هریک از این شرکت ها، یکی از آنها را به منظور ثبت نام انتخاب کرد. هر کارگزاری علاوه بر امکان دریافت کد بورسی، شما را در سامانه سجام ثبت نام نموده و نیازی نیست هزینه جداگانه به منظور ثبت نام سجام بپردازید.

جزئیات و سوالات متداول احراز هویت آنلاین سجام

به منظور احزار هویت آنلاین سجام، اطلاعات شما از جمله اطلاعات ارتباطی، شناسنامه ای و بانکی بصورت الکترونیکی توسط سیستم ثبت خواهد شد.

از مزایای سامانه الکترونیکی می توان کاهش مراجعات و صرفه جویی در زمان مراجعان در صف های انتظار را نام برد. در روند احراز هویت آنلاین ثبت نام کنندگان، اطلاعات ارسال شده از سوی متقاضی بررسی می شود. این اطلاعات توسط ثبت احوال، سامانه بانکی کل کشور و ارگان های رسمی دیگر با اطلاعات ثبت شده در این ارگان ها تطبیق داده شده و بررسی می گردد.

در مراحل نهایی، از ثبت نام کننده درخواست ارسال یک فلم سلفی کوتاه می شود که متن ظاهر شده بصورت تصادفی را بخواند. درنهایت، کاربر پس از انجام یک امضای الکترونیکی، آن را برای سامانه سجام ارسال می کند. پس از انجام تمام بررسی ها توسط ارگان ها، درصورت عدم وجود هیچ مشکلی، احراز هویت آنلاین سجام با موفقیت انجام خواهد شد.

برای اطلاعات تکمیلی درباره سامانه سجام به لینک زیر مراجعه کنید :

https://chartiran.com/2479/sejam

جزئیات سود مرحله اول در آزادسازی سهام عدالت

بنا به اعلام سازمان خصوصی سازی در اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت به منظور متعادل سازی ثروت ملی، در سطح عمومی مالکیت گسترش پیدا کرده و عدالت اجتماعی تأمین می شود. همچنین در دراز مدت برای خانواده هایی که در آمد کمی دارند، با این طرح بیشتر پس انداز می کنند. این نوع سرمایه گذاری باعث بهتر شدن سطح درآمد خانوارها می شود.

سهام عدالت چیست

اثرات آزادسازی سهام عدالت

ازجمله اثرات آزادسازی سهام عدالت عبارتند از:

  • سهم بخش خصوصی افزایش یافته اندازه ی بخش دولتی را کاهش می دهد.
  • اشتغال را در بخش عمومی افزایش می دهد.
  • تاکنون 49 شرکت مطرح در کشور بیش از 49 میلیون نفر ایرانی را در این پروژه سهیم کرده اند.
  • در فعالیت های اقتصادی مدیریت و مسئولیت های دولتی کاسته و باعث کارآمدی وظایف حاکمیتی دولت شده است.

 بدهی افراد چگونه از دارایی سهام کم می شود؟

برای افرادی که تاکنون موفق به پرداخت بدهی خود به دولت نشده اند، دولت راهکاری ارائه داده که بر این اساس می توان از سال 1384 که سهام عدالت تخصیص داده شده به اندازه ارزش زمانی که طی شده از دارایی فرد بکاهد. در شرکت هایی که تاکنون جزو بورس نشده اند و برای آنها قیمت قطعی در نظر گرفته نشده، ضرر و زیان در آن شرکت ها در نظر گرفته نمی شود. پس نتیجه می گیریم دولت عملا به اموال مردم آسیب و ضرری نرسانده است.

واگذاری سهام عدالت از لحاظ حقوقی مانند سایر واگذاری های دولت نیست که حتمأ افراد مبلغ اولیه را پرداخت کنند تا به آنها سهام عدالت بدهند. بلکه بعد از پرداخت اقساط از طریق سود سنوات شرکت های سرمایه پذیر به واسطه مستندات قانونی و مصوبات در بازه زمانی مشخص که طی 10 سال است، دریافت کرده و بعد از طی این مراحل واگذاری قطعی صورت بگیرد.

دلایل عدم رشد ارزش سهام درمقایسه با رشد شاخص

  • بسیاری از افراد وارد شده به بازار از سال گذشته تاکنون، خواهان کسب سود کوتاه مدت هستند.
  • این افراد کمتر به سراغ سهام شرکت های کوچک با میزان مبنای کمتر می روند.
  • اما سهم متعلقه به این شرکت ها گاهی بدون هیچ گونه  تحلیل بنیادی و حتی با وجود زیان، مورداستقبال خریداران و سهامداران قرار می گیرد و منجر به رشد هیجانی سهام و افزایش قیمت آن می گردد.
  • مشکل دیگر مربوطه به عرض هو تقاضا است. افزایش قیمت سهام اغلب شرکت ها در دوره زمانی خاص، سبب کاهش تمایل برای عرضه سهام شده است.
  • واگذاری سهام در سال 1395 بصورت قطعی محقق شده است. این تحقق با پرداخت 10 سال اقساط دولت میسر شده است. بنابراین، در ارائه گزارش مقایسه ای می بایست به شاخص سال 95 توجه شود.

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید :

https://chartiran.com/2584/saham-edalat

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز