نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان چگونه است؟

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۱۶:۵۲:۳۵
کد خبر: ۱۰۳۷۸۹۳
نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان چگونه است؟
نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان یک فن تخصصی است که یک برق کار سنتی ساختمان نمی تواند از آن اطلاع داشته باشد. امروزه برق کشی ساختمان ها به منظور کاهش هزینه های ساخت و ساز و همچنین افزایش امنیت ساختمان با استانداردهای روز دنیا انجام می شود، و به همین دلیل یک برق کار ساختمان باید با کلیه فنون و استاندارهای نقشه کشی برق ساختمان و نقشه خوانی آن آشنا باشد تا بتواند در بازار کار این رشته فعالیت کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان فن و مهارتی است که افراد با فراگرفتن آن می توانند در زمینه برق کشی و عیب یابی برق ساختمان اقدام کنند. این مهارت عموما به وسیله نرم افزارهای تخصصی و عمومی اجرا می شود. امروزه ساختمان سازی در سراسر ایران تحت نظارت سازمان نظام مهندسی و بر اساس استانداردهای تعیین شده در این بخش انجام می شود.

در کنار این موضوع و برای داشتن ساختمانی نوین لازم است تاسیسات آن نیز بر اساس استانداردهای روز اجرا شوند. آب، برق و گاز سه نیاز اصلی یک ساختمان به شمار می رود که بدون آنها زندگی کردن در یک ساختمان تقریبا ناممکن خواهد بود. از میان تاسیسات ضروری یک ساختمان برق از اهمیت بالایی برخوردار است، و دارای گستردگی بیشتر در ساختمان است.

برای برق کشی ساختمان امروزه شیوه های مختلفی وجود دارد و سازندگان ساختمان همگام با اجرای بخش های مختلف آن، عملیات برق کشی ساختمان را انجام می دهند. به طور کلی عملیات برق کشی ساختمان همراه با مراحل اولیه آن آغاز و تا بعد از مرحله نازک کاری آن ادامه دارد. امروزه برای برقی کشی ساختمان با شیوه های نوین لازم است استانداردهایی رعایت شود که یکی از آنها نقشه کشی است.

نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان چیست؟

نقشه کشی و نقشه خوانی برق در ساختمان با نقشه ساختمانی که قرار است برق کشی در آن انجام شود در ارتباط است. در واقع یک برق کش ساختمان باید بتواند بر اساس نقشه ساختمان و بر اساس استانداردهای تعریف شده کار نقشه کشی برق ساختمان را انجام دهد. نقشه برق ساختمان از اجزای مختلفی تشکیل می شود که این اجزا عبارتند از:

  • علائم: برای انجام و درک نقشه کشی و نقشه خوانی می بایستی با یک سری علائم تخصصی که در نقشه برق ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند آشنا شد. در این نقشه هر وسیله با علامتی تعریف شده نمایش داده می شود و برق کار بر اساس علائم موجود در نقشه کار برق کشی را انجام می دهد.
  • نقشه پلان ها: در این نقشه پلانی از وسایلی که قرار است در بخش های مختلف ساختمان قرار داده شوند، تهیه شده و بر اساس آن کار قرار دادن کلید و پریز و غیره انجام می شود. در عبارت ساده تر نقشه نشان دهنده محل فیزیکی لوازم، وسایل و دستگاه ها، باید در زمینه نقشه معماری، و به نام پلان تجهیزات مشخص و معلوم شود. مقایس این نقشه نیز نباید کمتر از یک صدم باشد.
  • نمودار تابلوها: تابلوها به عنوان یکی از مهمترین قسمت ها برق ساختمان به شمار می روند و به وسیله آنها می توان برق قسمت های مختلف ساختمان را مدیریت کرد.
  • نمودار رایزر: راهروها یکی از قسمت های مهمی هستند که قسمت مهمی از مدارهای برق ساختمان از آنها عبور می کند. به جهت اهمیت این قسمت ها نمودار رایزر طراحی می شود.
  • جزئیات و توضیحات: این دو بخش به صورت جداگانه در نقشه برق ساختمان ارائه می شوند. جزییات یا دیتیل بخشی است که در آن مصالح بکار رفته و نحوه اتصالات در آن مشخص است. همچنین در قسمت توضیحات مواردی که در نقشه قابل نشان دادن نیست، توضیح داده می شود تا برق کار ساختمان با درک بالاتری کار برق کشی را انجام دهد.

نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان

بهترین را برای فراگرفتن نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان

نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان یک فن تخصصی است که یک برق کار سنتی ساختمان نمی تواند از آن اطلاع داشته باشد. امروزه برق کشی ساختمان ها به منظور کاهش هزینه های ساخت و ساز و همچنین افزایش امنیت ساختمان با استانداردهای روز دنیا انجام می شود، و به همین دلیل یک برق کار ساختمان باید با کلیه فنون و استاندارهای نقشه کشی برق ساختمان و نقشه خوانی آن آشنا باشد تا بتواند در بازار کار این رشته فعالیت کند.

نقشه کشی و نقشه خوانی برق را به هیچ وجه نمی توان به صورت سنتی فرا گرفت و تنها راه فراگرفتن این فن شرکت در دوره آموزش برق ساختمان است. در این دوره کارآموزان به صورت جامع و تخصصی با جدیدترین روش های برق کشی ساختمان، روش نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان آشنا می شوند.

نقشه کشی و نقشه خوانی برق در ساختمان یک مهارت تخصصی است که برای فراگرفتن اصولی آن باید یک مرکز آموزشی معتبر را انتخاب کرد. زیرا هر چه سطح علمی دوره آموزشی بالاتر باشد، توان کاری و مهارت افراد بیشتر شده و ورود آنها به بازار کار راحت تر و موفق تر خواهد بود.

همچنین برای ورود به بازار کار آزاد و یا استخدامی این رشته داشتن یک مدرک مهارت لازم است و افرادی که فن نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان را در یک مرکز معتبر فراگرفته اند می توانند با استفاده از مدرک معتبر خود جذب مراکز حرفه ای شوند.

نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان

بهترین مرکز آموزش نقشه کشی و نقشه خوانی برق ساختمان

نقشه کشی و نقشه خوانی برق در مراکز آموزشی مختلفی در سراسر کشور آموزش داده می شود. یکی از بهترین مراکز آموزشی در ایران برای برگزاری دوره برق ساختمان مجتمع فنون برق است. این مرکز آموزشی این دوره تخصصی را به وسیله بهترین اساتید آموزشی ایران، و به کمک بهترین و بروزترین تجهیزات آموزشی برگزار می کند، و در نتیجه کارآموزان می توانند کلیه فنون و مهارت های برق ساختمان را به صورت حرفه ای فرا گیرند.

مجتمع تخصصی فنون برق یک مرکز آموزش حرفه ای است و تمامی دوره های آموزشی آن مورد تایید سازمان های نظارتی از جمله سازمان فنی و حرفه ای هستند، و به همین دلیل مدرک اعطایی این مجتمع آموزشی از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.

آموزش برق صنعتی، آموزش PLC، آموزش نصب و تعمیرات کولر گازی و پکیج دیواری، آموزش تعمیرات موبایل و لپ تاپ، آموزش تعمیرات ایسیو خودرو، آموزش برق خودرو برخی از دیگر دوره های این آموزشگاه می باشد.

تمامی افراد علاقه مند و مستعد می توانند از سراسر کشور در دوره های آموزشی مجتمع آموزشی فنون برق شرکت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های این مرکز همچنین ثبت نام در آنها می توانید به وب سایت رسمی مجتمع آموزشی فنون برق به آدرس اینترنتی https://fonoonbargh.com/ مراجعه نمایید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره 02166576476 تماس حاصل نمایید.

آدرس آموزشگاه فنون برق: میدان انقلاب خیابان کارگر شمالی 100 متر بالاتر از میدان انقلاب روبروی ورودی پارکنیگ مهرسان پلاک 2 طبقه اول

نظر شما