۹ بیماری که با کبد شما مبارزه می کنند!

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۱۲:۴۳:۲۳
کد خبر: ۱۰۵۹۴۷۵
۹ بیماری که با کبد شما مبارزه می کنند!
کبد بزرگترین عضوی است که درون بدن انسان وجود دارد. این عضو به بدن در هضم غذا، ذخیره سازی انرژی و حذف سموم کمک می‌کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، کبد بزرگترین عضوی است که درون بدن انسان وجود دارد. این عضو به بدن در هضم غذا، ذخیره سازی انرژی و حذف سموم کمک می‌کند. به گفته دکتر محمد امانی متخصص گوارش در تهران، بیماری‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند کبد را تحت تاثیر قرار دهند:

  • بیماری‌هایی که به واسطه ویروس‌ها ایجاد می‌شوند، نظیر انواع هپاتیت A، B و C
  • بیماری‌هایی که به واسطه داروها، سموم یا مصرف بیش از حد الکل ایجاد می‌شوند. مسائلی نظیر بیماری کبد چرب یا سیروز کبدی در این دسته جای می‌گیرند.
  • سرطان کبد
  • بیماری‌های ارثی نظیر هموکروماتوز و بیماری ویلسون

علائم بیماری‌های کبد متفاوت هستند، اما معمولا این بیماری‌ها با ایجاد ورم در شکم و پا، کبودی سریع، تغییر رنگ مدفوع و ادرار و یرقان یا زردی پوست و چشم‌ها همراه هستند. بعضی از بیماری‌های کبدی هیچ علائمی به همراه ندارند. آزمایشات و روش‌های عکس برداری بررسی عملکرد کبد می‌توانند میزان آسیب به کبد را مشخص کنند و به تشخیص بیماری‌های کبدی کمک کنند.

1- هپاتیت خود ایمنی

سیستم ایمنی افراد در برابر عواملی نظیر باکتری‌ها یا ویروس‌ها از بدن مراقبت می‌کند. اما سیستم ایمنی نیز ممکن است دچار اشتباه شود و به اشتباه به یک یا چند بخش از بدن، نظیر کبد حمله ور شود. هپایتیت خود ایمنی موجب التهاب کبد می‌شود. این بیماری می‌تواند به اختلالات دیگری در بدن منجر شود و در مواردی نارسایی کبدی ایجاد کند. این مشکل در زنان و دختران شیوع بیشتری نسبت به مردان و پسران دارد.

2- کلانژیت صفراوی اولیه

در این بیماری، سیستم ایمنی به لوله‌های باریک موجود در کبد حمله ور می‌شود، این لوله‌ها مجاری صفراوی نامیده می‌شوند. این لوله‌ها به جابجایی صفرا کمک می‌کنند، صفرا ماده ای شیمیایی است که به هضم غذا کمک می‌کند. زمانی که این مجاری آسیب ببینند، صفرا به درون کبد باز می‌گردد و موجب زخمی شدن کبد می‌گردد. زنان بیشتر از مردان با این بیماری روبرو می‌شوند.

3- کلانژیت اسکلروز اولیه

در این بیماری نیز سیستم ایمنی موجب آسیب به مجاری صفراوی می‌شود و می‌تواند موجب انسداد آن شود. این مشکل باعث جمع شدن صفرا در درون کبد می‌شود و کارکرد آن را دشوارتر می‌ کند. کلانژیت اسکلروز اولیه می‌تواند به سرطان کبد بیانجامد و فرد را به پیوند کبد نیازمند کند. این بیماری در مردان شایع تر است.

4- هپاتیت نوع A

در بعضی موارد، بیمار با عفونتی روبرو می‌شود که موجب التهاب کبد می‌گردد. ویروس‌های هپاتیت، شایع ترین عامل التهاب کبد هستند. بیشتر افراد زمانی به هپاتیت A مبتلا می‌شوند که آب و غذای آلوده به ذرات مدفوع فرد بیمار را مصرف کنند. در این حالت فرد معمولا هیچ علائمی ندارد. این بیماری معمولا ظرف شش ماه و بدون هیچ آسیب بلندمدتی از بین می‌رود.

5- هپاتیت نوع B

 هپاتیت B از دیگران به فرد منتقل می‌شود، مهم ترین روش انتقال این بیماری، روابط جنسی مراقبت نشده یا استفاده از سرنگ مشترک با دیگران است. اگر این بیماری بیشتر از شش ماه در بدن باقی بماند، احتمال ابتلای فرد به سرطان کبد یا بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

6- هپاتیت نوع C

این نوع از هپاتیت نیز به واسطه تماس خونی با خون آلوده منتقل می‌شود. فرد ممکن است این بیماری را به واسطه استفاده از سرنگ مشترک یا در تماس با بیماری HIV دریافت کند. کارکنان بخش درمان نیز ممکن است به این بیماری به واسطه تماس با سرنگ آلوده ای که به صورت تصادفی وارد بدن آنها می‌شود، مبتلا شوند. این بیماری برای مدت زیادی بدون علائم باقی می‌ماند.

سرطان در کبد معمولا به واسطه گسترش سرطان از بخش‌های دیگر بدن نظیر شش‌ها، روده یا سینه ایجاد می‌شود. اما بعضی از انواع سرطان نیز از کبد آغاز می‌شوند:

7- سرطان کبد

سرطان در کبد معمولا به واسطه گسترش سرطان از بخش‌های دیگر بدن نظیر شش‌ها، روده یا سینه ایجاد می‌شود. اما بعضی از انواع سرطان نیز از کبد آغاز می‌شوند. سرطان کبد در زنان و افراد با پوست تیره، شایع تر است. این نوع سرطان با عنوان کارسینوم سلول‌های کبدی نیز شناخته می‌شود. بروز سرطان کبد در صورت ابتلای فرد به هپاتیت یا مصرف بیش از حد الکل نیز محتمل است.

8- سرطان مجاری صفراوی

این سرطان، لوله‌هایی که کبد را به روده کوچک متصل می‌کنند و وظیفه حمل صفرا را بر عهده دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. صفرا ماده ای است که به هضم غذا کمک می‌کند. این نوع از سرطان معمولا افراد بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، با این حال ابتلا به این بیماری در موارد بسیار کمی رخ می‌دهد.

9- آدنوم سلول‌های کبدی

آدنوم سلول های کبدی، به توموری اشاره دارد که سرطانی نیست و در کبد شکل گرفته است. این بیماری نیز چندان شایع نیست، منتها زنانی که از داروهای ضدبارداری برای مدت طولانی استفاده می‌کنند، بیشتر مستعد این مشکل هستند. شانس کمی وجود دارد که این تومور در گذر زمان، سرطانی شود.

برای مشاوره رایگان در زمینه بیماری های کبد چرب، سرطان کبد و یا رژیم غذایی مناسب برای بیماری های کبدی با دکتر محمد امانی فوق تخصص گوارش و کبد در تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

https://amani.doctor/faq/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز