هر آنچه باید در مورد حمل ونقل بین المللی کالا بدانید

۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۰۹:۲۶:۳۵
کد خبر: ۱۱۲۲۶۷۱
هر آنچه باید در مورد حمل ونقل بین المللی کالا بدانید
حمل و نقل بین‌المللی کالا ، بخش مهمی از تجارت جهانی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و یا از دنیای مدرن امروز، حذف کرد. دنیای امروز ما با تجارت و حمل‌ونقل کالا گره خورده است و جزء جدایی‌ناپذیر از آن است.

به گزارش برنا، حمل‌ونقل کالا، به معنی جابه‌جایی کالا و اجناس بین مرزهای داخلی و خارجی کشورها است که به دو بخش تجاری و غیرتجاری تقسیم می‌شود. حمل‌ونقل غیر تجاری کالاها، به صورت موردی و استثناء صورت می‌گیرد و بیشتر برای موارد خاص به کار می‌رود؛ مانند به نمایش گذاشتن کالاها در نمایشگاه‌ها و یا امدادرسانی به کشورها یا شهرهایی که در معرض آسیب و خطر قرار گرفته‌اند؛ در این نوع حمل‌ونقل، مباحث تجاری مطرح نیست و قوانین متفاوت است. اما همانطور که اشاره شد، این مورد جزو استثناء است و کاربرد وسیعی ندارد.

کارکرد اصلی حمل‌ونقل کالا، رساندن کالا از محل تولید به محل مصرف است، به طوری که کوتاه‌ترین مسیر و ایمن‌ترین، سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین اتفاق بیفتد؛ ضمن آنکه جریان دائم حمل‌ونقل کالا وجود داشته باشد یعنی بتوان در هر زمانی از این روش، استفاده کرد.

در حمل‌ونقل بین‌المللی ، علاوه بر جابجایی کالا، مساله انبارداری نیز بسیار حائز اهمیت است که باید مد نظر قرار گیرد و تمهیداتی برای آن اندیشیده شود که قطعا شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در این زمینه، کارآمد و فعال هستند.

حمل‌ونقل بین‌المللی چه ویژگی‌هایی دارد؟

حمل‌ونقل بین‌المللی کالا شامل تعداد زیادی ارتباطات واسطه‌ای است. ( مواردی مانند سوخت‌گیری، امنیت و پشتیبانی و سازمان‌های واسطه‌ همه نیاز به شبکه‌ی ارتباطی گسترده‌ای دارند که باید به طور مناسب، مدیریت شوند. )

حمل‌ونقل بین‌المللی کالا شامل طیف وسیعی از کارها و عملیات پیچیده‌ است که بیمه، مجوزها، مسائل مالی و اعتباری، سیاست‌ها و قوانین مختلف در کشورهای متفاوت را تحت پوشش قرار می‌دهد. یک شرکت حمل‌ونقل زُبده و کاربلد باید نسبت به همه‌ی این مسائل و بسیاری مسائل دیگر که در دل این‌ها مستتر است آگاهی داشته باشد و در کل این زمینه‌ها توانمند باشد.

حمل‌ونقل بین‌المللی ، به دلیل بُعد مسیر و ارتباطات میانی، کاری پر خطر و پر ریسک است که شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل باید نسبت به آن مطلع باشند و تمهیداتی برای آن اندیشیده‌ باشند. به همین علت است که پوشش دهی بیمه، مساله‌ی بسیار مهمی در این زمینه است. خصوصا در حمل‌ونقل دریایی ، این خطرات به مراتب جدی‌تر است.

جالب است بدانید که حمل‌ونقل بین‌المللی کالا، صرفا یک مساله اقتصادی نیست و سیاست هم نقش مهمی در آن دارد. گاهی تنش‌های سیاسی، می‌تواند اخلال جدی در جریان حمل‌ونقل ایجاد کند و بتواند پایداری شرایط را بر هم بریزد؛ بدون شک این مساله نیز، سد مهمی در راه شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل کالا است و می‌تواند در روند فعالیت‌های آنان اخلال ایجاد نماید.

حمل ونقل زمینی

انواع روش‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالا

حمل‌ونقل بین‌المللی از نظر شیوه‌ی حمل‌ونقل، به چند گروه تقسیم می‌شوند:

  • حمل‌ونقل زمینی که شامل حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی می‌باشد.
  • حمل‌ونقل هوایی
  • حمل‌ونقل دریایی
  • حمل‌ونقل ترکیبی که در این شیوه، از چند شیوه‌ی حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

هر کدام از روش‌های حمل‌ونقل که نام برده شد، مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال، فقط در بنادر می‌توان از روش حمل‌ونقل دریایی استفاده کرد و یا در هر همه‌ی شهر‌ها، فرودگاه و امکان استفاده از روش حمل‌ونقل هوایی وجود ندارد و یا ممکن است استفاده از آن، برای بسیاری از کالاها مقرون به صرفه نباشد.

حمل ونقل دریایی

بسته به کالایی که قرار است جابجا شود، حجم آن، هزینه‌ی تمام شده، فوریت انتقال و بسیاری موارد دیگر،  شیوه‌ی حمل‌ونقل متفاوت خواهد بود. به عنوان نمونه، سوخت و کالاهای بزرگ، معمولا با روش حمل‌ونقل دریایی جابجا می‌شوند و کالاهای کوچک که فوریت انتقال دارند، با روش حمل‌ونقل هوایی انتقال می‌یابند. با این وجود، حمل‌ونقل جاده‌ای ، به دلیل دسترسی آسان‌تر در بیشتر نقاط، از فراوانی بیشتری برخوردار است و به عنوان پشتیبان روش‌های دیگر، کارکرد بسیاری در حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی دارد.

لجستیک و حمل‌ونقل کالا به چه معناست؟

اگر با واژه‌ی حمل‌ونقل کالا در ارتباط باشید، بدون شک، واژه‌ی لجستیک را نیز خواهید شنید که مفهومی کلی‌تر و گسترده‌تر از حمل‌ونقل است و شامل انبارداری و پشتیبانی کالا نیز می‌باشد. امروزه مبحث حمل‌ونقل کالا، تنها مرتبط به مساله‌ی جابجایی نمی‌باشد بلکه، مساله انبارداری کالا، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در دل این مفهوم، مستتر است. در واقع حمل‌ونقل بین‌المللی شامل دو وظیفه‌ی مهم می‌باشد که عبارتند از:

  • جابجایی کالا و رساندن کالا از مبدا به مقصد به روشی ایمن و سلامت
  • انبارداری موقت کالا ؛ همانطور که اشاره شد، اگر چه در گذشته مبحث انبارداری چندان مورد توجه نبوده است، اما امروزه بسیار حائز اهمیت شمرده می‌شود و بخش مهمی از حمل‌ونقل کالا را تشکیل می‌دهد.

بخش مهمی از وظیفه‌ی یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا این است که کالا را در زمان مشخص و به شکل سالم و باکیفیت به مقصد برساند که رسیدن به این هدف، یک کار علمی بوده و مستلزم همکاری یک کار تیمی حرفه‌ای و باتجربه است.

سخن پایانی :

حمل و نقل بین‌المللی کالا ، بخش مهمی از تجارت جهانی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و یا از دنیای مدرن امروز، حذف کرد. دنیای امروز ما با تجارت و حمل‌ونقل کالا گره خورده است و جزء جدایی‌ناپذیر از آن است.

ازین که تا پایان همراه شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی BSL بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز