اعتیاد به الکل را چگونه کنترل کنیم؟

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ۰۹:۴۴:۳۷
کد خبر: ۱۱۴۷۶۰۰
اعتیاد به الکل را چگونه کنترل کنیم؟
اگر شما هم جزو افرادی هستید که نمی دانید در چه شرایطی باید به کلینیک روانشناسی مراجعه کنید، باید بگوییم که یکی از مواقعی که حتما یک کلینیک روانشناسی خوب می تواند به شما مشاوره دهد، در مواقع اعتیاد به الکل است.

به گزارش برنا، الکل ماده‌ای اعتیادآور، بسیار سمی و خطرناک برای سلامت انسان است. مصرف زیاد الکل تاثیرات بسیار مخرب جسمی نظیر: کوری، کما، مرگ و اثرات روانی مثل توهم، زوال عقل و فراموشی به همراه دارد.

مصرف الکل باعث آسیب‌های اجتماعی از جمله: درگیری، جراحت و گاهی منجر به قتل نیز می‌شود. البته برای ترک کردن الکل باید تدابیری را رعایت کرد چون ترک آن به صورت خودسرانه خطرناک است، زیرا اعتیاد به الکل باعث وابستگی شدید جسمانی می‌شود و ترک ناگهانی آن موجب تشنج و گاهی مرگ می‌شود.

علاوه بر مشکلاتی که الکل بر روی جسم انسان ها می گذارد در روابط آن ها نیز مشکل به وجود می آورد و ممکن است منجر به خدشه دار شدن روابط افراد با یکدیگر شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که نمی دانید در چه شرایطی باید به کلینیک روانشناسی مراجعه کنید، باید بگوییم که یکی از مواقعی که حتما یک کلینیک روانشناسی خوب می تواند به شما مشاوره دهد، در مواقع اعتیاد شما به الکل است.

فواید ترک اعتیاد به الکل

شما با ترک این ماده خطرناک سلامتی را به خود هدیه خواهید داد. عوارض مصرف الکل شامل بیماری‌هایی نظیر: بیماری‌های قلبی، انواع زیادی از سرطان‌ها، زخم کبد، التهاب معده، اختلالات جنسی، زوال عقل، افسردگی، اضطراب و فراموشی می‌باشد و شما با ترک الکل می‌توانید جلوی ابتلا به این بیماری‌ها را بگیرید.

عوارض مصرف الکل بر بدن

مشکلات کبدی

یکی از عوارض مصرف الکل، اختلال در عملکرد کبد است. کبد در تلاش است تا مواد سمی الکل را از بین ببرد و عدم ترک آن می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

مشکلات گوارشی

مصرف الکل می‌توان، باعث بروز مشکلات گوارشی نظیر پانکراتیک شود. زیرا مصرف این نوشیدنی‌ها باعث فعال‌شدن غیر‌طبیعی آنزیم‌های گوارشی می‌شود و این مشکلات تا مدت طولانی روی فرد باقی می‌ماند.

بروز مشکلاتی در سطح قند خون

الکل روی کبد و لوزالمعده تاثیر زیادی می‌گذارد و از آنجا که این دو دستگاه در تنظیم قند خون خیلی موثر هستند، مصرف زیاد این نوشیدنی می‌تواند باعث افزایش و کاهش قند خون و بروز مشکلات خطرناک شود. به همین علت است که افراد دیابتی باید از مصرف این نوشیدنی ها خودداری کنند.

مشکل در سیستم گردش خون

از جمله عوارض الکل روی گردش خون باید به مواردی مثل: بی‌نظمی ضربان و پمپاژ نامناسب قلب و فشارخون اشاره کرد، علاوه بر این مصرف نوشیدنی‌های الکلی موجب بیماری‌هایی نظیر نارسایی قلبی هم می‌شود.

مشکلات در سیستم عصبی مرکزی

یکی از مهم‌ترین آثاری که الکل روی بدن انسان می‌گذارد، تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی و بروز مشکل بر تفکر تکلم و کنترل عاطفی می‌شود.

باورهای غلط درمورد ترک اعتیاد به الکل

یکی از باورهای نادرستی که در مورد نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد، این است که خیلی‌ها تصور می‌کنند که مشروبات از آسیب‌ها و بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند و یا حتی جنبه درمانی دارند. در صورتی که نوشیدنی‌ها به تنهایی عوارض جسمی خیلی زیادی دارند، به همین علت درمان‌ یا پیشگیری‌کننده نمی‌باشند.

خیلی از افراد این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند، چون باعث سرخوشی و شادی آن‌ها می‌شود در صورتی که این سرخوشی‌ها کوتاه مدت هستند و عوارض مصرف بسیار طولانی مدت به همرا دارند.

اینکه مصرف الکل در بهبود روابط اجتماعی تاثیرگذار است نیز باور بسیار غلطی می‌باشد و دقیقا معکوس آن اتفاق می‌افتد چون افراد عادی از معتادان الکل به شدت فراری هستند.

روش‌های ترک اعتیاد به الکل

روش‌های مختلفی برای ترک اعتیاد به الکل وجود دارد و بسته به شرایط روحی و جسمی برای هر شخص این روش می‌تواند متفاوت باشد.

ترک اعتیاد به الکل با سم‌زدایی این روش اغلب در مراکز درمانی بیمارستان‌ها انجام می‌شود و به طور معمول یک هفته زمان می‌برد. روش سختی است و داروهایی در این مرحله تجویز می‌شود. برخی از علائمی که در این مرحله ممکن است بروز کند، لرزش بدن، گیجی، توهم و تشنج است.

ترک اعتیاد به الکل با مشاوره و روان درمانی

استفاده از مشاوره روانشناسی و مراکز ترک اعتیاد می‌تواند، روش بسیار مناسبی باشد. ارتباط با روانشناسان برای ترک مصرف الکل و مشکلاتی که برای فرد به وجود می‌آید، می‌تواند بسیار ضروری باشد.

اعتیاد به الکل

تعداد بسیار زیادی از افرادی که فقط ترک جسمی انجام داده‌اند و شکلات روانی آن‌ها برطرف نشده است، دوباره به مصرف بازگشته و مقاومتشان در برابر محرک‌های بیرونی کم‌تر می‌شود. حمایت روانشناسان و مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و برای روحیه و انگیزه آن فرد نقش اساسی داشته باشد.

ترک اعتیاد به کمک دارو

این داروها، داروهایی هستند که به بیزاری درمانی مشهور می‌باشند و در صورت مصرف باعث عوارض ناخوشایندی نظیر تهوع، سردرد شدید و تشنج می‌شوند. در این فرایند درمانی ایجاد حالات ناخوشایند جسمی توسط داروها زمانی که فرد الکل مصرف می‌کند، باعث می‌شود نوعی شرطی‌سازی صورت بگیرد و فرد نسبت به مصرف الکل بیزار شود.

ترک الکل با طب سنتی

در طب سنتی راهکارهایی برای ترک اعتیاد وجود دارد و در این روش از هیچ داروی شیمیایی استفاده نمی‌شود.

ترک الکل با هیپنوتیزم

هیپنوتیزم یکی از راهکارهای درمان ترک اعتیاد برای معتادان الکلی می‌باشد و هیپنوتیزم نسبت به روش‌های دیگر عوارض کمتری دارد.

نشانه‌های اولیه ترک الکل

نشانه‌های تغییر تنها پس از 6 ساعت ظاهر می‌شوند. افزایش تعریق و دمای بدن، افزایش فشار خون و ضربان قلب، لرزش، بی‌خوابی و اضطراب از جمله این نشانه‌ها هستند و در این حالت فرد می‌تواند با مراجعه به کلینیک و استفاده از مشاوره روانشناسی و پزشکی شرایط بهتری را تجربه کند.

همچنین، در صورتی که فرد اعتیاد به الکل داشته باشد، می‌تواند دچار تشنج نیز شود.

کاهش وزن

ترک الکل به ویژه اگر به آن اعتیاد داشته باشید، به معنای کاهش چشمگیر در کالری‌های دریافتی است.

خواب بهتر

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ابتدا، الکل در به خواب رفتن سریع‌تر و عمیق‌تر افراد نقش دارد، اما پس از مدتی به کاهش کیفیت خواب منجر می‌شود. با ترک الکل بار دیگر بهبود در شرایط خواب خود را مشاهد خواهید کرد و دوباره نظم به خوابتان خواهد برگشت.

سم زدایی کامل

تقریبا دو هفته طول می‌کشد تا بدن به طور کامل سم‌زدایی الکل را انجام دهد. طی این مدت، افراد می‌توانند کاهش سطوح انرژی، خشم، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی، اختلالات خواب یا کابوس دیدن و کاهش میل جنسی را تجربه کنند. طی این بازه زمانی، فرد ممکن است بیش‌تر میل به مصرف الکل را داشته باشد.

همه این توضیحات بیانگر سمی و مضر بودن این نوشیدنی است و این اثرات بر روح و روان شخص و ارتباطاتش تاثیر می‌گذارد و اگر شخص بتواند با سختی‌ها کنار آمده و الکل را ترک کند، زندگی بسیار بهتر و لذت بخش‌تری خواهد داشت.

نظر شما