چندین راه حل عملی برای تقویت اعتماد به نفس

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۱۳:۰۰:۲۷
کد خبر: ۱۲۳۴۹۶۴
چندین راه حل عملی برای تقویت اعتماد به نفس
ما در این مقاله با ارائه چند راه‌کار ساده، به شما نشان می دهیم که چگونه در مدت زمان کوتاهی، می‌توانید وارد جاده افزایش اعتماد به نفس شوید.

به گزارش برنا، احساسی که نسبت به خودتان دارید، بر نحوه زندگی و تعاملتان با دیگران، تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. اعتماد به نفس در حقیقت یک فاکتور کلیدی برای سنجش اطمینان افراد به خودشان است. هر چقدر که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، باورتان به خودتان به همان نسبت بالاتر می‌رود و از تعامل با دیگران لذت می‌‌برید. داشتن اعتماد به نفس کافی، در نهایت باعث احساس رضایت و شادی در زندگی می‌شود. بنابراین اگر اعتماد به نفس پایینی دارید، از همین امروز به فکر افزایش و تقویت آن باشید.

در این مقاله قصد داریم با بررسی چند راهکار ساده اما بسیار موثر و عملی، به شما در افزایش و تقویت اعتماد به نفس کمک کنیم. اگر در دریایی از شک و تردید غرق شده‌اید، از تعامل با دیگران اجتناب می‌کنید، نگران قضاوت دیگران هستید، احساس رفاه و لذت نمی‌کنید و ... همه این‌ها نشان دهنده یک موضوع هستند: شما اعتماد به نفس پایینی دارید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا یک‌ بار برای همیشه، از شر این معضل بزرگ خلاص شوید.

نشانه های اعتماد به نفس پایین

مطالعات و بررسی‌های متعدد ثابت کرده‌اند که کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، پول بیشتری در می‌آورند، روابط موفق‌تری دارند، زندگی شادتری دارند و به طور کلی، از افرادی که مشکل عدم اعتماد به نفس دارند، موفق‌تر هستند. این موضوع به خوبی اهمیت اعتماد به نفس را در زندگی انسان نشان می‌دهد. اگر اعتماد به نفس پایینی دارید، باید حداقل یک یا چند مورد از نشانه‌ها و علائم زیر را در خود مشاهده کنید:

  1. از نظر اجتماعی کنار گذاشته شده‌اید.
  2. دچار اضطراب و آشفتگی احساسی هستید.
  3. قادر به پذیرش تعریف و تمجید دیگران نیستید.
  4. نگران افکار دیگران در رابطه با خودتان هستید.
  5. به خودتان توجه نمی‌کنید.
  6. تمایلی به رویارویی با چالش‌ها ندارید.
  7. به قضاوت‌های خودتان اعتماد ندارید.
  8. توقعات و انتظارات بسیار کمی از زندگی دارید.
  9. در هنگام اختلاف نظرها به راحتی عقب‌نشینی می‌کنید.
  10. در گروه‌های دوستانه زیاد صحبت نمی‌کنید.
  11. احساس نیاز می‌کنید که درباره همه چیز توضیح دهید.
  12. ...

چندین راه حل عملی برای تقویت اعتماد به نفس

یک‌ بار دیگر خودتان را مرور کنید و به دنبال علائم و نشانه‌ها بالا باشید. اگر حداقل چند مورد از آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف زندگی‌تان پیدا کردید، بدانید که از مشکل اعتماد به نفس پایین رنج می‌برید. البته نگران نباشید؛ زیرا اعتماد به نفس کاملا اکتسابی بوده و با تکیه بر روش‌های منطقی و عملی، می‌توانید میزان آن را در وجودتان افزایش دهید.

راه‌کارهای عملی تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یک فاکتور ذاتی نیست! البته مواردی مانند خانواده، دوران کودکی، موفقیت‌های شغلی و تحصیلی، وضعیت ظاهری و .. روی افزایش یا کاهش اعتماد به نفس تاثیر گذار هستند؛ اما در هر شرایطی که باشید، می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر و تمرینات عملی افزایش اعتماد به نفس، خود را به یک فرد موفق و با اعتماد به نفس بالا تبدیل کنید.

برای خود اهداف کوچک تعیین کرده و سعی کنید به آن‌ها برسید

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، اعتماد به نفس ارتباط مستقیمی با موفقیت دارد. هرچقدر که در زندگی فرد موفق‌تری باشید، به همان نسبت از اعتماد به نفس بالاتری هم برخوردار خواهید بود. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های موفقیت، دستیابی به هدف‌های تعیین شده است. بنابراین از همین امروز هدف‌های کوچک و حتی روزانه را برای خود در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید. این اهداف به مرور می‌توانند بزرگ و بزرگ‌تر شده و به پروژه‌های ماهانه و حتی سالانه تبدیل شوند.

به یاد داشته باشید که تقویت اعتماد به نفس یک پیشرفت تدریجی است و اصولا، هیچ تغییر بزرگی یک شبه رخ نمی‌دهد. بنابراین ناامیدی را کنار بگذارید و با تعیین کردن هدف‌های مختلف، به زندگی خود نظم ببخشید. برای شروع، می‌توانید با یادگیری روزانه زبان، خواندن مقالات مرتبط با رشته تحصیلی یا شغلی خود و ... استفاده کنید.

صفات منفی را به خود نچسبانید

یک‌ بار برای همیشه از نسبت دادن صفاتی مانند خجالتی، ترسو، ضعیف و ... به خودتان دست بردارید. وقتی این نگاه را به خودتان داشته باشید، به صورت غیر مستقیم به ذهنتان دستور می‌دهید که مطابق همین ویژگی‌ها عمل کند. این موضوع باعث می‌شود در نهایت از نظر روانی، تمایل به برآورده کردن این انتظارات داشته باشید و در نتیجه، به مرور ترسو، خجالتی، ضعیف و ... می‌شوید.

به جای تصور منفی، خود را فردی با اعتماد به نفس بالا تصور کنید. برای یک دقیقه چشمان‌تان را ببندید و خودتان را در موقعیت‌هایی تصور کنید که عمیقا به آن‌ها علاقمند هستید. کارشناسان معتقدند که تأیید مثبت و شیوه‌های ذهنی خوب مانند تصور پیروزی یا رسیدن به هدف، می‌تواند منجر به احساس اعتماد به نفس بیشتری شود و مغز شما را برای موفقیت آماده کند.

باور کنید که جهان روی شما متمرکز نشده است

هیچ لزومی ندارد که بیش از حد روی این موضوع که چه فردی هستید یا چه کاری انجام می‌دهید، حساس باشید. شما در مرکز جهان نیستید و همه کائنات روی شما تمرکز نکرده‌اند. پس بهتر است که فقط روی اهداف خودتان متمرکز باشید؛ چون کمال‌گرایی گاهی اوقات شما را به سمت اعتماد به نفس پایین می‌کشاند.

تلاش برای جلب رضایت همه یا کامل بودن را فراموش کنید. تلاش برای کامل و مردم پسند بودن، فشار زیادی به شما وارد کرده و اضطراب بی‌مورد ایجاد می‌کند. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که اطرافیان‌ شما آنقدر درگیر مسائل و روزمره‌گی‌های خود هستند که کم‌تر فرصت فکر کردن به شما را پیدا می‌کنند.

خودتان را همان‌طور که هستید بشناسید و بپذیرید

سان تزو (Sun Tzu) ژنرال نظامی، استراتژیست و فیلسوف چینی و نویسنده کتاب تحسین شده هنر جنگ، می‌گوید: اگر خودتان را بشناسید، در همه نبردها پیروز خواهید شد. بنابراین حتی در نبرد با عدم اعتماد به نفس نیز ابتدا باید به درستی خود واقعی‌تان را شناخته و آن را با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی بپذیرید.

شناخت خود با درک این نکته آغاز می‌شود که همه افراد یکسان نیستند و موقعیت‌های اجتماعی نیز برای تک تک افراد، مناسب به نظر نمی‌رسند. ممکن است در مجالس بزرگ اطمینان کافی به خود را نداشته باشید؛ اما می‌توانید در تعاملات گروهی کوچک و فردی، جسور و مطمئن باشید. همه ما دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستیم که تنها کافیست با آغوش باز، پذیرای آن‌ها باشیم.

چندین راه حل عملی برای تقویت اعتماد به نفس

به عنوان مثال، افراد درون‌گرا اعتماد به نفس بی‌نظیری دارند که متاسفانه اغلب با نسبت دادن صفت کم‌رویی به آن‌ها، نادیده گرفته می‌شود. آن‌ها به طور طبیعی کم حرف هستند و ترجیح می‌دهند وقت خود را تنها بگذرانند. با این حال، این گرایش طبیعی به آن‌ها هدایای منحصر به فردی می‌دهد؛ مانند توانایی گوش دادن بهتر از اکثر مردم و توجه به چیزهایی که دیگران نمی‌دانند.

لبخند بزنید

یکی از  راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران عادت به لبخند زدن هست. اگر یک راه مطمئن برای افزایش فوری اعتماد به نفس شما وجود داشته باشد، آن راه قطعا و بدون تردید، لبخند زدن است. کریستین کلاپ، متخصص سخنرانی عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید که چشمک زدن روی دندان‌های زیبا و سفید مرواریدی، شما را فورا با اعتماد به نفس و متین نشان می‌دهد.

اما تأثیر لبخند زدن فقط بیرونی نیست. مطالعات نشان می‌دهد که لبخند زدن هم‌چنین می‌تواند به رفع احساس استرس کمک کرده و راه را برای شادی و آرامش بیشتر شما هموار کند.

کلام آخر

اگر احساس می‌کنید اعتماد به نفس پایینی دارید، باید از همین امروز به فکر رفع این مشکل بزرگ باشید. ما در این مقاله با ارائه چند راه‌کار ساده، به شما نشان دادیم که چگونه در مدت زمان کوتاهی، می‌توانید وارد جاده افزایش اعتماد به نفس شوید.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که همه چیز به اراده و میل خودتان بستگی دارد. با تمام وجود تصمیم بگیرید که اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و در این مسیر طولانی و ناهموار، هرگز ناامید نشوید.

نظر شما